(2) Ce l-a tinut pe Iosif curat, aflat atit de departe de casa? – Iosif Ton

            Guido Reni painting.

‘Oameni Mari din Vechiul Testament’,(643 pg) autor Iosif Ton (Pg.94-97)

In USA, cartea se poate cumpara aici la Romanian Missionary Society.

Continuare de la Partea (I)

Vreau sa ma ocup putin acum de ispita aceasta la care este supus Iosif. Ma adresez in special tinerilor. Dar aceasta se aplica tuturor, si celor mai in virsta. Exista situatii care duc la pacat. O anumita situatie e de asa natura incit, daca nu sunt atent in situatia aceea, in orice moment poate sa-mi alunece piciorul. Prima situatie de acest fel in viata lui Iosif este rapida lui promovare. E dus sclav, e vindut in piata, e cumparat de un om. Si in foarte scurta vreme, omul acesta il pune administrator peste toata casa lui, peste toate averile sale. Sclavul devine sef. Totul ii este dat pe mina fara rezerve. O promovare brusca. Cind esti inaltat dintr-o data, sa sti ca atunci te infrunti cu cele mai mari ispite.

Domnul Isus, in pilda cu saminta, la al treilea sol spune ca spinii sunt ingrijorarile sau inselaciunea bogatiilor sau placerile vietii. Si inselaciunea bogatiilor e aici, pentru ca e foarte primejdioasa. Eu am vazut oameni care in necazuri au ramas credinciosi; in dureri, in apasari au rezistat eroic. Nici vint de amenintare, nici apasare de nici un fel nu l-a doborit, dar intr-o zi, dintr-o data, blind si frumos, i s-a oferit o situatie buna, un post mare. L-ai vazut apoi cum incepe sa faca compromisuri. L-ai vazut dintr-o data ca nu mai vine la adunare. L-ai vazut dintr-o data ca nu mai stie de Domnul. Inselaciunea bogatiilor, spune Domnul Isus. In cazul lui Iosif este vorba de o promovare foarte rapida. Aici e ispita cea mai primejdioasa. Si e primejdioasa, deoarece vine intotdeauna dupa necaz. Intii vin ingrijorarile, spune Domnul Isus, vin necazuriel si vin multe, unul dupa altul, pina te obosesc. Si cind te obosesc presiunile si necazurile si apasarile, dintr-o data, cind esti obosit, vine blindetea, vine perspectiva de pace, de lumina si, in sfirsit ajungi si tu la putin bine. Atunci te rupi, te fringi,  atunci cedezi. Bogatiile sau promovarea rapida nu sunt ceva rau in sine. Nu! Pentru ca Iosif, in situatia aceasta, totusi ramine curat. El accepta promovarea, dar el ramine credincios lui Dumnezeu si credincios puritatii spirituale. Deci, in sine, oferta aceasta de marire nu este rea, dar ea poate fi folosita de cel rau ca sa te naruie.

A doua situatie care poate duce la pacat si in care se afla Iosif este lipsa de supraveghere. Stapinul lui ii da toate cheile in mina si ii spune: „Faci tot ce stii tu! Eu nu ma mai interesez de nimic.” Si spune Biblia ca el, stapinul, se incredea in mod absolut in Iosif. I-a dat totul pe mina. Asa se intimpla cind numai esti controlat, cind poti face ce vrei, fara sa fii verificat, aici este iarasi primejdia ispitei. Ce vei face in situatia aceasta? Cum te vei purta intr-o asemenea situatie? De cite ori n-ai zis tu: „O, nu ma vede nimeni! Hai! Si pentru ca nu m-a vazut nimeni, am facut fie una, fie alta, fie alta, pentru ca nu m-a vazut nimeni!” Intr-o asemenea situatie era Iosif.”Nu ma vede nimeni! Parintii sunt departe si nu ma mai pot controla nici fratii. Ce-mi pasa mie?! Nu ma stie nimeni, nu ma vede nimeni!” Iata o situatie in care ispita este prezenta acolo in fiecare minut.

Ceea ce este interesant esteca Iosif transforma aceste prilejuri de pacatuire in arme de lupta. Cind sotia stapinului sau il ademeneste, primul lucru la care se refera el este increderea pe care i-a facutt-o stapinul. „Doamna, stapinul meu mi-a acordat incredere, mi-a dat totul pe miini. Doamna pot eu acum sa-i insel asteptarile? Pot eu sa nu-i justific increderea pe care mi-a acordat-o? Iosif se refera aici la promovarea lui. Spune: „Cum, cind stapinul meu m-a ridicat asa, pot eu acum sa gresesc impotriva lui?  E adevarat ca stapinul i-a spus: „Ai libertate absoluta”> Dar si aici Iosif vine si transformaaceasta si el ii spune sotiei stapinului sau: „Stapinul mi-a dat libertate peste toata casa, dar sotia lui este a lui. Eu stiu unde trebuie sa trag linia. Aici este limita pina la care eu ma pot duce. Aici eu ma opresc.” El este omul care stie pina unde ii este libertatea si el insusi isi fixeaza marginile libertatii sale. Iosif stie cum sa lupte impotriva pacatului.

Stiti una dintre armele lui cele mai bune este cea pe care o gasim in capitolul 39:9: „Cum as putea sa fac eu un rau atit de mare?” Stiti care e arma lui Iosif impotriva ispite?Ii da pacatului adevaratul lui nume: „un rau atit de mare”. Stiti, ispita vine asa si zice: „Pai, ce-i asta? Asta nu-i mare lucru. Nu stie nimeni, nu ne vede nimeni, nu jenam pe nimeni, nu suparam pe nimeni. Ramine totul intrenoi. Ce-i asta? Toata lumea face asa ceva. Asta e ceva asa de obisnuit.” Intotdeauna incercam sa micsoram pacatul. „A, e o greseala! Nu-i zicem pacat. E o greseala asa de mica. Si ce daca fac asta? Ceparca Dumnezeu se leaga de toate?Ce parca ceilalti nu fac?! Si imdeiat imbracam pacatul in astfel de scze. Aici este deosebirea intre noisi Iosif. Iosif ii da numele adevarat: „un pacat asa de mare”. Cum sa fac eu un pacat asa de mare, un rau asa de mare? Cum sa fac eu un rau asa de mare, sa spun o minciuna?  O vorbire de rau a unui frate, a unei surori, cum as putea eu sa fac un rau asa de mare sa-mi vrbesc fratele de rau? Pai ce, da altii nu o fac? Si apoi, in definitiv, am dreptate sa spun ca el e rau. Asa zicem noi despre pacat. Il micsoram. Si, normal, ca atunci e mai usor sa-l facem, fiindca ni se pare neinsemnat. Iosif insa spune: „Nu! E un rau asa de mare!”

Si apoi el mai are o arma cu care lupta. Petru el este clar ca orice greseala este o greseala impotriva lui Dumnezeu. Femeia aceasta il atragea intr-un pacat, si el putea sa spuna: „Nu ma stie, nu ma vede nimeni”< dar auziti ce spune el: „Cum as putea sa fac eu un rau atit de mare si sa pacatuiesc impotriva lui Dumnezeu?” Orice pacat este un pacat impotriva lui Dumnezeu. Minciuna sau vorba aceea rea, pe care ai spus-o, ai spus-o impotriva fratelui tau.  Birfa pe care ai purtat-o, muscatura, jignirea fratelui tau nu e impotriva lui, e impotriva lui Dumnezeu… Totdeauna in fata ispitei spune-i pe nume: „rau mare” si „pacat impotriva lui Dumnezeu”, adica sa-ti fie totdeauna clar despre ce e vorba. Nu cocolosi lucrurile, nu picta raul in culori stralucitoare. Demasca-l in toata hidosenia lui.

Tot aici la ispita, vreau sa vedeti cele trei etape ale ispitei:

Intii de toate, in versetul 7 din capitolul 39 femeia vine discret la Iosif si-i face propuneri: „Uite asa si asa si asa. Nu ne stienimeni. Totu-i aranjat, totul e in siguranta.” In versetul 10 citim ca ea ii spune lucrurile astea in fiecare zi.  Prima etapa este o apropiere usoara, voalata. Ti se face o propunere delicata, cu maiestrie, sa nu te jigneasca, sa nu te supere, sa nu te sperie. Totul e infatisat in culori stralucitoare si ca o oferta sa-ti aduca numai bine. Intotdeauna ispita este ceva care pare ca-ti aduce numai si numai beneficii. Va amintiti de prima ispita cind Diavolul ii spune lui Adam: „Daca maninci din pomul acesta, vei fi ca Dumnezeu.” Ispita iti prezinta lucrurile intr-o haina stralucitoare fara de care viata nu mai are rost.

Al doilea stadiu este insistenta. Daca la prima incercare nu ai cedat, apoi vine in fiecare zi si te bate la cap si staruie si staruie, zile si saptamini, si luni, si ani, daca trebuie.

Si in partea a treia la stadiul al treilea este ambuscada. Vine o zi cind scena e asezata si cind nu mai e nimeni pe-acolo si cind e atacul frontal. Si in cazul acesta, cind totul e pregatit, e ori prabusire, ori victorie. Acolo nu mai ai decit sa alegi: ori, ori. Asa merge ispita.

Ce faci in situatia cind e ori, ori? In situatia aceasta, Iosif fuge. Fuge, si fuga de placeri, fuga de bine, cum i-am spune-o intre oameni, fuga aceasta ii salveaza onoarea. Dar fuga aceasta il face sa-si piarda slujba si libertatea. Pentru ca Iosif fuge de placere, fuge de oferta aceea atit de atragatoare, el isi pierde slujba si isi pierde libertatea. Citi dintre noi ar rezista ispitei in asemenea conditii? Sunt atitia care, fara sa riste ceva, cad in ispita. Omul acesta si-a pierdut slujba si si-a pierdut libertatea. A ajuns sa stea ani de zile in inchisoare! Pentru ce?Pentru ca a refuzat placerea, a refuzat pacatul. Esti gata sa-ti pierzi slujba numai ca sa nu faci un pacat?

Esti gata sa-ti pierzi libertatea numai ca sa nu-ti intinezi viata si sa ramii cu haina alba, asa cum ti-a spalat-o Dumnezeu? Aici e intrebarea pe care trebuie sa ti-o pui in lumina vietii lui Iosif.

3 comentarii (+add yours?)

  1. Trackback: (1)Ce l-a tinut pe Iosif curat, aflat atit de departe de casa? Iosif Ton « agnus dei
  2. George W.Galis
    ian. 30, 2011 @ 08:01:11

    Ceia ce la tinut curat pe Iosif a fost „Frica de Dumnezeu”, care era sadita in sufetul lui.

  3. Trackback: Family Series 6 – How to pray and intercede for your wife, husband – 2 books in pdf format « agnus dei
Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat: