Ioan Brie – Confuzii Privitoare la Duhul Sfint si Convertire

Ioan (Nelu) Brie este Pastor la Biserica Emanuel, Sibiu. Pentru mai multe predici, faceti click aici – Pagina Nelu Brie (inclusiv o serie de predici video pentru tineri).

Botezul cu Duhul Sfint este un subiect viu dezbatut intre crestinii evanghelici. Uneori botezul cu Duhul Sfint este inteles gresit si este cinfundat cu diferite aspecte ale lucrarii lui Dumnezeu. Aceste confuzii sint intilnite atit in diferite confesiuni crestine cit si in cercurile penticostale. In general, confuziile pornesc de la asocierea gresita a unor notiuni precum convertirea, nasterea din nou, primirea Duhului Sfint si intrarea in Trupul lui Hristos. In continuarea studiului nostru voi aborda patru dintre cele mai des intilnite confuzii privitoare la botezul cu Duhul Sfint.

Confuzia Intre Convertire si Botezul cu Duhul Sfint

1) Teza

 Aceasta interpretare sustine ca botezul cu Duhul Sfint este o experienta cu Dumnezeu care se petrece in momentul convertirii la Hristos. La convertire, cel necredincios devine credincios. Convertirea presupune intoarcerea la Dumnezeu a celui necredincios. In plan subiectiv, convertirea este determinata de doi factori esentiali: pocainta de pacate si credinta in Isus Hristos. In plan obiectiv, convertirea este darul lui Dumnezeu facut in har si mediat prin Duhul. In momentul convertirii, credinciosul capata iertarea pacatelor, este nascut din nou si, urmare a infierii, este adus in Trupul lui Hristos, in final fiind umplut cu Duhul Sfint. Botezul cu Duhul Sfint se suprapune cu convertire si nu mai exista nici o experienta ulterioara care sa fie definita ca botez cu Duhul Sfint.


2) Distinctia intre botezul cu Duhul Sfint si convertire  

Noi sustinem ca intre convertire si botezul cu Duhul Sfint exista o diferenta de timp. Cele doua experiente spirituale nu se suprapun ca timp. Prin convertire, cel necredincios devine credincios, iar botezul cu Duhul este experienta cu Dumnezeu a celui care a devenit credincios. Convertiea este primul pas, iar botezul cu Duhul Sfint este al doilea pas. Afirmam ca intotdeauna convertirea precede botezul cu Duhul Sfint si ca botezul cu Duhul nu se suprapune convertirii, ci o urmeaza. In toate cazurile, botezul cu Duhul Sfint urmeaza convertirii! Aceasta distinctie o sustinem cu argumentele Scripturii.

3) Argumentele Scripturii

Textele Scripturii evidentiaza clar distinctia dintre Botezul cu Duhul Sfint si convertire. Aceasta diferentiere poate fi observata in cel putin patru texte din Faptele Apostolilor.

  • a.) Experienta din Ziua Cincizecimii (F.A. 2:1-4) – In Ziua CIncizecimii cei 120 de ucenici, intre care erau si apostolii, au fost botezati cu Duhul Sfint. Este clar ca cei 120 nu s-au convertit in Ziua Cincizecimii. Inainte de Cincizecime, apostolii deja formau o comunitate de credinciosi. Raspunsul lor la cuvintele lui Hristos ii separa de ceilalti oameni (Luca 9:1-6), numele lor era scris in ceruri (Luca 10:20), ei au fost curatiti prin cuvintul lui Hristos (Ioan 15:3), erau uniti cu Hristos precum vita cu mladitele (Ioan 15:5), ei nu mai apartineau lumii necredincioase (Ioan 14:17) si avusesera experienta nasterii din noi (Ioan 20:20). Deci apostolii, in Ziua Cincizecimii, erau deja convertiti. Convertirea lor avusese loc mult inainte de Cincizecime, zi in care au primit Duhul Sfint. 
  • b.) Experienta credinciosilor din Samaria (F.A. 8:5-25) – Textul biblic se refera la misiunea lui Filip in Samaria. Urmare a propovaduirii Evangheliei, Samaria a primit Cuvintul lui Dumnezeu. Fapte 8:12-13 afirma ca in Samaria au crezut in Evanghelie atit barbati cit si femei si ca au fost botezati in apa de Filip. Vestea despre trezirea spirituala din Samaria a ajuns la Ierusalim, unde apostolii au decis sa trimita in Samaria o delegatie condusa de apostolii Petru si Ioan cu insarcinarea de a verifica vestile sosite la Ierusalim si de a se ruga pentru proaspetii convertiti, ca sa primeasca Duhul Sfint (8:15). Versetele 16-17 sunt de o importanta capitala. Textul biblica afirma limpede: „Caci (Duhul) nu Se pogorise inca peste nici unul din ei, ci fusesera numai botezati in Numele Domnului Isus. Atunci Petru si Ioan au pus miinile peste ei, si aceia au primit Duhul Sfint„. Daca botezul Duhului Sfint se primeste in momentul convertirii, atunci si credinciosii din Samaria ar fi trebuit sa fie botezati cu Duhul inca de la convertire. Daca ar fi fost asa, atunci Petru si Ioan ar fi trebuit sa stie ca botezul cu Duhul este rinduit de Domnul sa fie primit la convertire si nu ar mai fi existat niciun motiv sa mearga in Samaria. Textul biblica afirma clar ca ucenicii din Samaria au primit botezul cu Duhul nu atunci cind s-au convertit, ci in momentul in care Petru si Ioan s-au rugat pentru ei cu punerea miinilor. In relatarea sa, Luca surprinde un detaliu care devine relevant pentru subiectul nostru. In Samaria exista un vrajitor numit Simon. Chiar si Simon Magul a crezut si a fost botezat de catre Filip. Desi a primit botezul crestin, din pricina faptului ca a dorit sa cumpere cu bani darul Duhului, Simon Magul a fost intimpinat cu cuvinte foarte aspre de catre Petru. Luca ne arata ca Simon nu a fost sincer, desi a crezut si a acceptat sa fie botezat. La prima vedere Simon parea a fi un bun crestin, insa in realitate el era un ipocrit. Relevant este ca ceea ce scoate in evidenta ipocrizia sa e neputinta de a fi botezat cu Duhul Sfint. Pentru primii crestini, botezul cu Duhul Sfint devine un test al relatiei cu Domnul si al curatiei de inima. Doar cei cu adevarat convertiti pot primi botezul cu Duhul Sfint. Textul lucan ne transmite ca botezul cu Duhul nu numai ca nu se primeste la convertire si nu se suprapune cu ea, dar se da doar celor care au fost convertiti in mod autentic si devine un test al convertirii autentice. Astfel botezul cu Duhul Sfint este conditionat de trairea adevaratei convertiri si nu este parte a procesului convertirii.
  • c) Experienta apostolului Pavel – Luca relateaza convertirea si umplerea cu Duhul Sfint a apostolului Pavel. Trebuie remarcat ca si in cazul lui Pavel a existat o diferenta de timp intre momentul convertirii si momentul umplerii cu Duhul Sfint. Cele doua experiente nu s-au suprapus temporal. Convertirea a avut loc pe drumul catre Damasc si este consemnata in Fapte 9:1-9. In paragraful urmator (9:10-16) Domnul confirma prin vedenia aratata lui Anania ca Pavel s-a convertit in mod autentic. Dupa trei zile de la convertire, urmare a rugaciunii facute de Anania, Pavel a fost vindecat si botezat cu Duhul Sfint (9:17). Si in acest caz este evident ca intre convertire si botezul cu Duhul exista un decalaj in timp, ordinea desfasurarii celor doua evenimente fiind: mai intii convertirea si apoi botezul cu Duhul Sfint.
  • d) Experienta ucenicilor lui Ioan din Efes (F.A. 19:1-7) – Acest pasaj lamureste si mai mult distinctia dintre convertire si botezul cu Duhul. Distinctia este evidentiata in doua feluri. In primul rind avem experienta in sine a ucenicilor lui Ioan. Ei erau convertiti inainte de intilnirea lor cu Pavel, grupul lor era un grup diferit de restul lumii si erau credinciosi. Cu toate acestea, botezul cu Duhul Sfint l-au trait doar dupa dialogul lor cu Pavel. Trebuie sa remarcam ca acesti credinciosi erau catehizati putin in credinta crestina. Este fortat sa afirmam ca ei nu erau crestini dupa cum se afirma uneori. Paragraful urmeaza dupa relatarea intilnirii lui Apolo cu Aquila si Priscila (18:23-28). Apolo era si el un ucenic al lui Ioan si a fost ajutat sa aprofundeze invatatura crestina de catre Aquila si Priscila. Acelasi lucru este facut de catre Pavel cu cei doisprezece ucenici ai lui Ioan din Efes. Dupa cum nimeni nu se indoieste de de autenticitatea convertirii lui Apolo, nimeni nu ar trebui sa puna la indoiala autenticitatea convertirii celor din Efes. Logica pasajului impune aceasta concluzie. Astfel devine evidenta diferenta de timp dintre momentul convertirii celor doisprezece (convertire care a avut loc inainte de intilnirea lor cu Pavel) si momentul botezului cu Duhul, experienta in care au fost condusi de catre Pavel (19:4-7).  In al doilea rind diferenta temporala intre convertire si botezul cu Duhul este pusa in evidenta prin intrebarea lui Pavel. In 19:2 Pavel intreaba: „A-ti primit voi Duhul Sfint cind a-ti crezut?” Intrebarea apostolului releva doua chestiuni foarte importante: (a) mai intii botezul cu Duhul Sfint trebuie sa fie experienta tuturor celor ce cred in Hristos si (b) apoi botezul cu Duhul Sfint nu se suprapune temporal cu convertirea. In concluzie, putem afirma cu toat convingerea si siguranta ca botezul cu Duhul Sfint nu se suprapune cu convertirea. Convertirea trebuie sa fie urmata de o experienta cu Dumnezeu distincta si anume botezul cu Duhul Sfint.
Reclame

Comments are closed.

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: