Emil Bartos (4) Disponibilitatea Inaintea Confortului – la Conferinta Prioritati

emil-bartosMesajul (1) Vineri –  Decizii in tinerete. Mesaj pentru generatia tanara. Text: Luca 12, despre bogatul care i-a rodit tarina si n-a stiut ce sa faca cu surplusul care i-a dat Dumnezeu. Hristos vorbeste acolo ca scopul vietii este sa te imbogatesti fata de Dumnezeu. De aceea, cand Dumnezeu te judeca, pune in balanta: Ce e prioritar pentru tine? Sufletul sau lucrurile? Ce te domina? De ce depinzi? Daca depinzi tot mai mult de lucruri, indiferent ca acestea sunt posesiuni materiale sau ideologie, sau cum spuneam – duhul acesta al tehnologiei, orice ar fi. Daca de acestea depinde viata ta ai o problema. Dumnezeu cand face bilantul vietii tale, vede cine a fost numarul 1 in viata ta. A fost El? Ce ai facut pentru sufletul tau care ramane? Prioritatea numarul 1 este sa fie sufletul inaintea lucrurilor. De aceea trebuie sa iti regandesti viata, sa vezi de ce depinzi. Da-i semnalul in afara ca tu depinzi de lucruri sau depinzi totdeauna de Dumnezeul tau? VEZI Mesajul #1 aici – Emil Bartos – Prioritatile vietii crestine

Mesajul (2) SambataImportantul inaintea urgentului –  VIDEO pentru ACEST MESAJ nu este public, sau nu exista. Mesajul a fost pentru familisti si doritori de a deveni familisti. Textul: Luca 10, Intalnirea Domnului Isus cu Marta si Maria in casa lor, plus ucenicii care erau acolo. Un principiu, o prioritate mai subtila, care are de a face cu atitudinea fata de stresul, presiunea aceasta a urgentelor. Sa faci deosebirea intre ce trebuie facut acum, urgent si ceea ce nu ai voie niciodata sa nu faci: Importantul. Sa faci o lista de important si urgent. S-ar putea sa te sperii ca afli ca tu traiesti pe baza urgentelor si ai uitat cele mai importante lucruri. Va amintiti, ca Domnul nostru in Matei 23, vorbeste, e adevarat, fariseilor, religiosilor din vremea respectiva si le spune la un moment dat, „Vai de voi, ca atunci cand dati zeciuiala, va ganditi sa dati zeciuiala din marar si uitati nefacute cele mai insemnate, adica cele mai importante lucruri din lege. Dreptatea, mila si credinciosia.”  Acesta-i contrastul la unii religiosi. Ei se opresc la chestiuni secundare, la urgente: „Hai, trebuie facut. Din datorie facem si asta si asta.” Dar, Hristos vrea sa faci din dragote, pentru ca-L iubesti. La fel in relatiile dintre noi. Oare te conduc urgentele? Sa faci toate, sa faci datoria? Sau sti sa te opresti si sa te uiti la ce este mai important? De exemplu la relatii. Relatiile sunt peste urgenta. Nu-i asa? Vei sacrifica o relatie cu sotia, dar cu sotul tau, cu copii tai de dragul unor urgente? Poate te ascunzi dupa urgente si distrugi relatii. Trebuie sa faci ordine in viata ta. Din nou, fa lista asta despre ce e important si ce este urgent. Importante sunt relatiile cu Domnul tau, cu ai tai. Si asa, ne avem pentru putina vreme aici pe pamant. VIDEO pt. ACEST MESAJ nu exista. Daca da cineva de el, va rog sa ma anuntati.

Mesajul (3) Duminica dimineata Relatia inaintea reputatiei Text: Luca 19, Relatia inaintea reputatiei se bazeaza pe intalnirea aceasta cu Zacheu. Este o alta lectie pe care Domnul vrea sa o dea ucenicilor Lui. In contextul evnagheliei dupa Luca, sa stiti ca acest pasaj apartine unor texte, paragrafe care se adreseaza celor respinsi, sau celor care nu sunt acceptati de societate. Vamesii, de exemplu. Zacheu, nu numai ca era vames, era mai marele vamesilor. Zacheu facea parte din aceasta categorie. N-avea de loc o buna primire in randul evereilor, mai ales. Deci este vorba de un om marginalizat in ochii ai celorlalti semeni. Nici nu era privit un evreu autentic, cel care se vindea romanilor. Apropo, numele Zacheu inseamna ‘cel drept’. Aici este vorba despre convertire, in final. Pentru ca Isus Hristos intra in casa unui vames si-i aduce manturiea. In contextul alegerilor in tara noastra, e ca si cum te-ai gandi la convertirea unui politician. Vedeti, noi nu credem ca o categorie de oameni au nevoie de Dumnezeu, (ba chiar) credem ca nici nu au nevoie sa fie mantuiti. Cum era in vremea aceea evreii, s-au gandit, „Poate un vames sa fie mantuit?” E ca si cum astazi te-ai gandi, politicienii astia, pe toate afisele au nevoie de mantuire. Te-ai rugat vreodata pentru ei? Te gandesti doar, „Ce a promis si ce a tinut?” … la caracter, sau ce bogatie are. Te gandesti in toate sensurile, dar, Hristos spune, „Ganditi-va altfel, uitati-va altfel la ei. Acesti oameni sunt oameni cu suflet si au nevoie si ei de manturiea lui Isus Hristos.” Vezi mesajul #3 aici – Emil Bartos – Relatia Inaintea Reputatiei

Mesajul (4) Mesajul actual – incepe cu o cantare.

Cum trebuie sa fie cantarile in bisericile noastre? Sa fie (1) doctrinare, sanatoase in invatatura (2) orice cantare trebuie sa fie creativa, sa aduca ceva specific si peste toate as zice (3) sa fie evlavioasa. Cantarile evlavioase zidesc. La minutul 3:15 fratele Emil Bartos canta o cantare compusa cu 25 de ani in urma, care nu a cantat-o niciodata in biserica pana acuma.

Predica incepe la minutul 7:45. Text: Luca 18:18-30 Intalnirea Domnului Isus cu un tanar bogat .

Disponibilitatea inaintea confortului

Domnul nostru ii spune acestui barbat, in puterea varstei, ca ii lipseste un singur lucru. Care e acela? Ce ar spune Hristos daca astazi ti-ar cerceta inima si ti-ar zice, „Iti lipseste un singur lucru?” Crezi ca poti anticipa care ar fi acel lucru? Astazi vom vedea ca pentru acest tanar bogat, lucrul acela era disponibilitatea. Acea daruire, urmarea lui Hristos, lepadare, frangere cand El te cheama.

Despre ce vorbeste acest text? Am putea spune ca textul vorbeste despre a fi ascultator de legea Domnului, cum a facut acest om. Dar nu domina aceasta. Ca textul acesta vorbeste despre cum sa cauti viata vesnica.  Atinge si problema aceasta. Dar miezul  intregii naratiuni sta altundeva. Ce l-a intristat pe acest om? Totul a decurs bine. Parca il vad, asa sigur pe sine, implinea legea…. Cand Hristos i-a spus, nu sa vanda neaparat, nu sa dea la altii, ci sa-L urmeze pe El. Textul acesta vorbeste despre urmarea lui Hristos. Despre ceea ce Dumnezeu iti cere si asteapta de la tine.

Acest text vorbeste foarte mult oamenilor religiosi, ca noi. Ca si acest barbat tanar, bogat, era un om religios, ca noi. Aproape ca nu putea sa-i bage de vina. Si totusi vom vedea ca in convorbirea lui Isus cu acest bogat lipseste ceva, si noi trebuie sa observam. Domnul Isus il verifica pe acest tanar la nivelul orizontal. „Ai impliit legea?” „Da.” „Care?” „Aceia cu semenii tai. Eu nu mint, n-am ucis, nu am preacurvit, n-am furat. Deci la nivel orizontal, stau bine Doamne.”

„Atunci, de ce ma intrebi ce sa faci ca sa ai viata vesnica? Inseamna ca si tu sti ca mai lipseste ceva.” Problema acestui tanar era verticalitatea, nu orizontalitatea. A-ti observat ca Isus nu-l intreaba nimic: „Cum stai cu relatia ta cu Dumnezeu?” Doar relatia pe orizontala, cu ceilalti. De ce? Pentru ca tocmai aici statea problema tanarului. Lipsa lui, lucrul care lipseste… Acest barbat tanar cauta viata vesnica, un fel de implinire. Mai degraba, cred ca el dorea sa se justifice cu faptul ca, cel putin e aproape de viata vesnica. Domnul Isus, spune in alta evanghelie, ca l-a iubit. Adica, ca i-a placut dorinta lui. Dar ii da un raspuns contrar asteptarilor lui pentru ca l-a dibuit. I-a vazut lipsa nr. 1. Problema lui statea pe verticala.

Problema lui era confortul. De ce spun aceasta? Cel putin trei lucruri le sesizam la acest tanar:

  1. Moralitatea- era un om moral. Ce inseamna moralitate? Acea capacitate morala de a distinge intre bine si rau.  si de a urmari sa implinesti binele, nu raul. Tanarul acesta, ca multi altii se lauda cu moralitatea. Multi ne laudam cu moralitatea noastra si credem ca acesta ar fi acel lucru unic care sa ne defineasca buni pentru imparatia lui Dumnezeu. Adica, sa nu faci raul, sa alegi binele. E ca si cum ar fi o protectie fermecatoare pentru noi. Totul ti se reduce la moralitate. Nu e rau sa fi moral, sa faci binele, sa urmaresti binele. Dar, Isus Hristos ii spune acestui tanar, „Nu aceasta-ti lipseste. Nu aici este esenta vietii spirituale.” Nu aceasta e prioritatea. 
  2. Religiozitatea – Un om religios, in sensul ca-si facea datoria fata de religia lui. Pazea toate poruncile din tineretea lui. Ce sa-i mai lipseasca? Ma gandesc ca el era religios mergand la sinagoga, sau daruind celor mai sarmani. Nu excela nici intr-una, nici intr-alta. Dar era acolo, era bine. Isus observa lucrul acesta si la noi. Avem o religiozitate dupa care ne ascundem. Se stie, se vede, ne-o afisam uneori. Ne place sa fim laudati la ea. Mai avea inca un lucru bun, acest tanar bogat:
  3. Bogatie – Avea buna stare, se simtea tare bine in buna starea lui. Prea bine. Si cred ca de aici Hristos a pornit acea cercetare, patrundere, sa intrebe, „Ai fi gata tu sa renunti la tot ce ai, ca sa ma urmezi pe Mine?” Vedeti, exista ceva la fiecare dintre noi, care ne-ar putea retine sa nu ne daruim complect lui Dumnezeu. Micul nostru idol. Il ascundem acolo. Ne raportam mereu la el. Ne place de el, ne laudam cu el. In cazul acestui tanar, micul lui idol era averea, buna starea lui. De aceea, Hristos il atinge, „Esti gata sa renunti la ea pentru Mine? Sa vinzi tot ce ai, sa dai la saraci?” Aici e totul, lucrul care lipsea acestui barbat tanar si bogat. Era daruirii intregii inimi lui Dumnezeu, fara nici un idol in ea.  Si ca sa dovedesti aceasta, trebuie sa devii ucenicul lui Isus Hristos.

Problema este aceasta prioritate in suflet. Ce este prioritar, acolo in tine? Retineti, vorbesc acum religiosilor, noua, care credem ca Dumnezeu e multumit cu moralitatea noastra si cu religiozitatea noastra, cu buna starea noastra. Nu neaparat bunstarea poate sa fie materiala. Uite, poate diplomele pe care e-ai adunat, renumele dupa care te ascunzi. Altceva vrea sa auda Hristos de la noi. Nu pentru ca suntem bine, morali, religiosi, ci daca suntem disponibili, pregatiti sa lasam totul pentru El. E posibil ca El sa nu ne ceara niciodata acest lucru, sa lasam absolut totul. Cand Hristos spune, :Vinde tot ce ai, da la saraci, ia-ti crucea si urmeaza-ma, iti sugereaza altceva: Inima ta e disponibila pentru asta oricand El ti-ar cere acest lucru. (24:50)

Vedeti, prioritatea lui #1, inainte de a-L intalni pe Hristos, era problema lui #1. Inca, acest tanar traia pentru el insusi. Relatia lui pe verticala nu era in ordine. Inca, sinele lui era in centrul vietii lui si Hristos a stiut asta. La supus la un mic test, „Ai fi gata sa vinzi tot si sa vi sa ma urmezi?” Si a plecat intristat. Tinea la idolul lui, tinea la comoditatea lui, la confortul acela a buna starii. Sa fi ucenicul lui Hristos, sa risti atata, pentru ce? N-a fost gata si a plecat intristat de la intalnirea cu Hristos.

Provocarea pe care o face Hristos acestui barbat tanar si bogat este valabila si pentru noi, mai ales pentru noi. N-ai avut sentimentul, chiar daca esti pe calea credintei, ca totusi iti lipseste un lucru? Care ar fi acela? Acest tanar dorea viata vesnica, dorea acea siguranta ca ceea ce facea era bine si Isus il admira pentru aceasta pentru ca nu era ca si ceilalti, indiferenti la lucrurile spirituale. Hristos ii spune, „Ceea ce faci e necesar, dar, insuficient. E preliminar, e anticipatoriu, e de asteptat, dar e insuficient. Daca vrei sa fi desavarsit, daca vrei cu adevarat sa gasesti sensul vietii, ca sa fi implinit, mai este ceva, mai este un lucru. Vinde tot ce ai, fi gata sa renunti la tot.” Poate nu ti se va cere niciodata, dar esti gata pentru asta? Fi gata sa nu mai ti nimic pentru tine, nimic care sa te impiedice sa mergi mai departe dupa Hristos. Daca vrei sa-ti strangi o comoara in cer, te asigur ca ar trebui sa nu mai ai nici o piedica pe pamant. „Apoi vino si urmeaza-ma.” (min 33)

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat: