Lazar Gog – Barbatul, Femeia si Autoritatea (despre acoperirea capului la inchinare)

Rev. Dr. Lazar Gog

Poti sa asculti mesajul Pastorului Lazar Gog in format mp3 aici- http://www.emanuelchurch.com/ in care sustine ca acoperitoarea e parul mai lung decat al barbatilor  sau faceti click  pe poza (sau vezi transcrierea mai jos)

O perspectiva diferita a Pastorului Nelu Brie in care sustine ca acoperitoarea nu poate fi parul – vezi aici – Nelu Brie – Invatatura Despre Acoperirea Capului la Inchinare

1 Corinteni 11:4-10

Orice bărbat, care se roagă sau prooroceşte cu capul acoperit, îşi necinsteşte Capul său. Dimpotrivă, orice femeie care se roagă sau prooroceşte cu capul desvălit, îşi necinsteşte capul ei, pentrucă este ca una care ar fi rasă. Dacă o femeie nu se învăleşte, să se şi tundă! Iar, dacă este ruşine pentru o femeie să fie tunsă ori rasă, să se învălească. Bărbatul nu este dator să-şi acopere capul, pentrucă el este chipul şi slava lui Dumnezeu, pe cînd femeia este slava bărbatului. În adevăr, nu bărbatul a fost luat din femeie, ci femeia din bărbat; şi nu bărbatul a fost făcut pentru femeie, ci femeia pentru bărbat. 10 De aceea femeia, din pricina îngerilor, trebuie să aibă pe cap un semn al stăpînirii ei.                 Poza Bis. Prezbiteriana http://www.anneelliott.com

In seara aceasta, in cadrul acestui subiect atat de delicat pentru noi, vreau sa va prezint acest subiect: Barbatul, femeia si autoritatea. Aceasta este a 17-a lectiune a Pastorului Lazar Gog cu privire la Familia Crestina. Am putut sa observam in lectiunea precedenta, ca atunci cand Cuvantul lui Dumnezeu dezbate aceste aspecte, legate de tinuta credinciosului si cand spun tinuta ma gandesc la imbracaminte si tinuta igenica. Cuvantul lui Dumnezeu este foarte specific. Am putut sa vedem cu texte biblice, nu ca sa ne justificam o pozitie sau o parere, ca noi vorbim potrivit cu ceea ce este scris. In Israel, gandirea pe care poporul evreu avea si care este o gandire dupa legea lui Dumnezeu, era cerut ca acest popor sa nu fie de natura de aceea de a fi considerat (dupa expresia romaneasca) ultimul popor, ultimul om, in sensul ca trebuie sa umble nespalat, dezbracat si zdrentuit. Ar fi parut ca o contradictie, ca o absurditate sa se numeasca copiii lui Dumnezeu, fii marelui Imparat si sa umble ca cei mai saraci si mai nepotriviti oameni pe pamant.

Tocmai de aceea, Cuvantul Domnului permite si vorbeste in folosirea cosmeticilor, a ornamentelor. Dar daca aceasta permisiune exista in Cuvantul lui Dumnezeu, ea nu este in sensul (niciodata) a abuzurilor, nu este niciodata in sensul exravagantei, nu este niciodata in sensul creeri unui nume. Nu este nicodata si este complet interzisa folosirea ornamentelor si a cosmeticilor cu sensul de a castiga pe cineva buna oara pentru Domnul. Cand ap. Petru scrie in prima sa epistola in cap. 3 si zice femeilor, „Purtati-va bland, cu intelepciune cu barbatii vostri,” vorbeste unor femei care aveau barbati necredinciosi. Si spune ap. Petru, „Tot astfel nevestelor, fiti supuse barbatilor vostri pentru ca, daca unii nu asculta Cuvantul, sa fie castigati fara Cuvant prin purtarea nevestelor lor, cand va vor veeda felul vostru de trai- curat si in temere. Podoaba voastra sa nu fie podoaba de afara care sta in impletirea parului, in purtarea de scule de aur sau in imbracarea hainelor, ci sa fie omul ascuns al inimii, omul nou, omul launtric.”

Dace ne uitam la ceea ce spune ap. Petru (cum spuneam in lectiunea trecuta) s-ar parea ca el vorbeste in contradictie, se contrazice pe sine, pentru ca spune, „Sa nu umblati cu scule de aur, cu podoabe de aur.” Si pe de alta parte zice- si tineti minte ca sfintele femei din vechime doar cu astea umblau, se impodobea Sara si voi sunteti ficele lor.” El intra in contradictie cu sine insusi. Insa, o contradictie aparenta, pentru ca nu exista contradictie in Cuvant.  Daca va uitati in vers. 1 veti vedea ca este cea mai mare contradictie din Biblie, dar scapa foarte simplu. Primul verset din capitolul 3: „Daca unii nu asculta Cuvantul, sa fie castigati fara Cuvant prin purtarea nevestelor lor.” Aici este contradictia si aici este ceva aparent nebiblic. (7:30)

Cum spune ap. Pavel, ca se poate produce manturiea? Ca sa luam aceasta paranteza. „Dar cum vor chema pe acela in care n-au crezut? Si cum vor crede in acela despre care n-au auzit? Si cum vor auzi despre El fara predicator, sau propovaduitor? Si cum vor predica daca nu sunt trimisi? Dupa cum este scris: Cat de frumoase sunt picioarele ale celor ce vestesc pacea, ale celor ce vestesc Evanghelia? Dar nu toti au ascultat de Evanghelie, caci  Isaia zice, „Doamne, cine a crezut in predicarea noastra? Astfel credinta vine in urma auzirii.Iar auzirea vine prin Cuvant.” Si Petru spune: Sa se mantuiasca fara Cuvant. Se poate? Este contrar legii pe care o spune ap. Pavel. Ei nu se contrazic, de fapt. Ci, cand Petru spune ca ei pot sa fie castigati fara Cuvant, el are in vedere tocmai ideea de baza care a fost lansata in acest pasaj. Si ideea de baza este urmatoarea. Chiar si in procesul predicarii Evangheliei, intr-o familie in care un sot este credincios si celalalt necredincios, nu-l bate la cap toata ziua ca o cicalitoare pe cel necredincios pentru ca il intarati si nu-l mai castigi niciodata pentru Evanghelie. Vorbeste-i putin astazi si mai tarziu sa-i vorbeasca faptele tale facute in pocainta. Maine ii vorbesti din nou, pentru ca pocainta si credinta fara cuvant nu  se poate. Daca trebuie balanta si aici in predicare, sa nu-l bati la cap pe cineva, trebuie echilibru si in purtarea cosmeticilor sau ornamentelor.  Pentru ca, repet, daca vei veni in casa lui Dumnezeu cum nu vine nimeni- ti-au picat toate sprancenele si in casa toti le are, ai toate culorile si altii nu le are, iti spun cum ti-am spus randul trecut- esti ridicol.

UIta-te in jurul tau, daca nimeni nu e ca tine, nu te mai purta nici tu asa. Fiti intelepti, spune Cuvantul Domnului. Aratati echilibru, aratati balanta. De multe ori, noua ne sar niste lucruri in fata, le-am marcat pe alea si de multe ori cand studiem cuvantul Domnului multi se blocheaza cu o memorie gresita. Au localizat ceva, le-a sarit ceva in ochi, au nlocat memoria si nu pot sa mearga mai departe.

1 Corinteni 11:10 – De aceea femeia, din pricina îngerilor, trebuie să aibă pe cap un semn al stăpînirii ei.

Cand am citit, si cand a-ti citit acest verset si in special „un semn al stapanirii ei”, ce a-ti inteles in aceasta privinta? Veti zice ca raspunsul acestei biserici a fost ca inseamna ca femeia, din pricina ingerilor, sa aiba un semn al stapanirii, sa aiba peste ea o autoritate fata de care sa dea socoteala, caruia sa-i fie responsabila, fata de care sa fie supusa sau sa asculte. (13:50)

Cand apostolul Pavel dezbate aceste lucruri, el vorbeste ca si in multe alte locuri, determinandu-ne ca si Petru, sa credem ca el intra in contradictie cu ce stim cu felul in care noi gandim si mai ales ne purtam. Insa, apostolul Pavel, in special in pasajul acesta, el dezbate exact ceea ce da titlu la studiul nostru in seara aceasta, la lectia aceasta: Barbatul, Femeia si Autoritatea. Va rog sa va aduceti aminte de recomandarea care ap. Pavel a facut-o lui Timotei cu privire la principiu de interpretare a sfintelor Scripturi, „Ia seama la citire, apoi la invatatura care o dai altora.” Trebuie sa vedem ce citim in Cuvantul Domnului si ceea ce citim in ce e scris. Uitati-va in pasaj.

Obisnuinta, si a mea a fost intr-o bucata de vreme, pana cand am citit ce trebuie. Obisnuinta a fost aceasta, sa inteleg ca din pricina ingerilor femeia trebuie sa aiba o acoperitoare (batic il numim noi, Romanii) ca semn al stapanirii ei, adica ca semn ca ea este ascultatoare, ca este supusa, da socoteala cuiva. Si mai ales, de data aceasta ca socoteala este lumea ingerilor. Vreau sa va spun ca am gandit asa si am fost complet gresit. Si nu-mi este rusine sa recunosc lucrul acesta. Cand recitesc cand am crezut noi, acuma, De aceea femeia, din pricina îngerilor, trebuie să aibă pe cap un semn al stăpînirii ei. Daca ap. Pavel a avut in vedere supunere, scria un semn al supunerii ei, pentru ca n-a uitat cand a scris la Efeseni ca sa zica in cap. 5 „Supuneti-va unii altora.” Nu zice, „Stapaniti-va unii pe altii.” Spune, „Supuneti-va unii altora, in frica lui Hristos.” „Femeilor fiti supuse barbatilor vostri,” Biblia spune calr, limpede. Va folosi termenul. Ap. Pavel nu spune, dimpotriva, „supunere” in acest pasaj biblic. Contrar, apostolul Pavel vorbeste despre autoritate. (18:00)

Despre autoritate. Femeia, din pricina ingerilor trebuie sa aiba pe cap un semn al autoritatii ei. Nu inseamna al supunerii ei. Ci un semn al stapanirii, ca ea stapaneste. Ca ea este pe pozitie de stapan. Observati cum scrie? Uitati-va intr-o Biblie englezeasca: „Therefore, the woman should have a symbol of authority.” Nu supunere, care e „submission”. Un simbol al autoritatii. pe capul ei. Tot pe dos le-am interpretat. Ce vrea sa spuna ap. Pavel? El vrea sa spuna, sa dezbata ca noi cand stam de vorba cu DUmnezeu, fie ca predicam, fie ca ne rugam, noi stam de vorba cu o autoritate care este Dumnezeu, o autoritate Suprema. Si in limba greaca, la Dumnezeu ca autoritate ii spune fie „pneuma”, si dinamis (dinamita, inseamna putere), si in acelasi timp spune exousia, care inseamna putere, autoritate. In limba greaca spune in felul urmator: „De aceea femeia, din pricina ingerilor trebuie s iba pe cap o exousia. Este nume grecesc atribuit omului, ingerilor si lui Dumnezeu- un semn de autoritate, de stapanire.

As vrea sa intelegeti acuma despre taina de care Pavel vorbeste si despre care noi am vorbit cum nu trebuie de atatea vremuri. Pavel spune in felul urmator in comparatie cu 1 Timotei 2:11-16 „Femeii nu-i dau voie sa vorbeasca in biserica,” si ce ne place sa stim lucrul acesta. Si ap. Pavel zice, „In adevar, nu barbatul a fost luat din femeie, ci femeia din barbat. Si nu barbatul a fost facut pentru femeie, ci femeia pentru barbat.” Altfel, dezbatut aspectul acesta, in scrierile lui Timotei zice, „Femeia sa invete in tacere, cu toata supunerea. Femeii nu-i dau voie sa invete pe altii, nici sa se ridice mai presus de barbat, ci sa stea in tacere. De ce? Ca intai a fost intocmit Adam si apoi Eva.” Si inca mai zice Pavel, „Si nu Adam a fost amagit, fiind amagita a fost facuta vinovata de calcarea poruncii. Cu alte cuvinte si in Timotei si in Corinteni, cand dezbate problema aceasta, ap. Pavel ni se pare ca o umileste foarte puternic pe femeie. Dar, ap. Pavel este foarte constient ca vorbind in felul acesta si aratand prioritatea barbatului prin ordinea creatiei, datorita ordinei care exista in creatie.

Aratand lucrurile acestea si aratand bisericilor ca femeia s-a facut vinovata pacatuind prima, pentru ca ea a mancat din pomul oprit. Pavel a stiut, s-a oprit, si-a dat seama ca se va naste acest gand care se naste, care era deja in toata lumea iudaica si in toata lumea de-a lungul si de-a latul ei ca femeia trebuie sa fie tinuta intr-o stare de umilinta tot timpul. (21:40) Insa, si Pavelsi Isus, cand dezbate pozitia a femeii si a barbatului inaintea lui Hristos, ei amandoi o dezbat in unul si acelasi ton. Nici unul nu este mai mare decat celalalt. Pentru ca va zice Isus: „De la inceput n-a fost asa.” „Dar cum a fost?” A fost in felul urmator: Geneza 1:28 Si Dumnezeu i-a binecuvantat si a zis, „Creste-ti, inmultiti-va, umple-ti pamantul.” Si ce le-a mai zis? „Stapaniti-l. Fiti domni. Domnul Adam si Doaman Eva. Stapanul Adam si stapana Eva. Egali. Cu alte cuvinte, „V-am dat autoritate.” Exousia- v-am dat putere. Si acuma sa citim din nou.

„Nu cumva,” zice Pavel, „sa ganditi ca femeia este inferioara, ca s-au intamplat ceste lucruri, ca nu einferioara. Ci, va spun de ce,” zice Pavel, „Este drept ca barbatul are autoritate din cauza ordinei creatiei. Este drept ca ea a fost prima care a pacatuit. Tot asa de drept este ca mantuirea a venit prin ea, n-a venit prin barbat. Pentru ca mantuirea a venit prin ea. Isus Hristos, samanta femeii s-a nascut din femeie, nu barbat. Sunt egali. Atunci, daca sunt egali, inseamna ca amandoi sunt pusi din nou in pozitie de autoritate. Si aici, cand ii spune, „femeia, din pricina ingerilor, trebuie sa aiba in cap un semn al autoritatii, deci un semn de autoritate sau un semn de stapanire. Nu ca trebuie sa fie supuse. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa fie supuse, cum spune Pavel in alta parte.

Ci, aci spune: Trebuie sa se remarce prin autoritate. Remarcarea ei ca autoritate este un semn particular, care vom vedea imediat. Si Pavel spune urmatorul lucru. Barbatul este cunoscut in Scriptura cu autoritate. Ingerii sunt cunoscuti in Scriptura cu acest nume: autoritate. Dovada: Efeseni 3:10 „Pentru ca domniile si stapanirile sant in locurile ceresti, stapanirile sa cunoasca prin biserica intelepciunea nespus de felurita a lui Dumnezeu.” In alta parte, cine ne spune ca sunt acestia care vin in biserica ca sa cunoasca intelepciunea lui Dumnezeu? Ingerii. Coloseni 1:16 , Coloseni 2:10 Ingerii sunt numiti domnii si stapaniri. Si cei buni si cei rai, pentru ca au putere. Si acuma, uitati ce spune ap. Pavel, ca sa intelegem ce zice el. (25:00)

„Frati si surori, as vrea sa stiti ca in voi doi, in frate si in sora, Dumnezeu a vestit o atat de mare incredere, incat va pus sa fiti egali in Hristos, exact ca in ziua Edenului.” Sa stapaniti amandoi. Va facut pe amandoi sa fiti autoritate sau stapanire. „Si as vrea sa stiti un lucru. Cand stapanirea cereasca, numita ingeri, vine si se coboara in biserica, el vede stapanirea pamanteasca numita barbat si se uita la stapanirea cealalta, egala cu el, numita femeie. Dar, cand se uita la voi doi, el vede ceva interesant in Corint. La noi nu vede acest lucru, in Corint la vazut. Vede ca aici in Corint, femeile sunt tunse la zero, sunt barbierite in cap. Si apostolul Pavel vrea sa le spuna in felul urmator, „As vrea sa stiti frati din Corint. Pentru ingeri, asa o desemnat Dumnezeu- de ce? Il vom intreba cand vom ajunge acolo- Pentru ingeri, Dumnezeu a stabilit, ca semn de recunoastere, parul lung, mai lung decat al barbatului. Parul lung la femeie. Acesta este semnul. Si ea este in autoritate si trebuieste considerata partener egal cu barbatul. Trei autoritati intalnesc in biserica acuma: Inger, barbat si femeie.

Si este evident si este normal sa se intalneasca aceste 3 autoritati impreuna, pentru ca aman-trei au aceiasi imputernicire din partea lui Dumnezeu. Tocmai de aceea e specificatia in Psalmi, mai inainte cand zice, „L-ai facut pe om pentru putina vreme, mai prejos decat ingerii.” Pentru ca va veni o vreme sa fie din nou ridicat in autoritatea aceea, egala cu a ingerilor. Si atunci, pentru a distinge intre ingeri si a vedea ca si femeia este in pozitie de autoritate (pentru ingeri doar), aceasta pozitie de autoritate este parul lung. Mai lung decat al barbatului. Nu spune cat de lung. Nu tuns la zero, nu barbierit in cap. E primul lucru pe care-l dezbate apostolul Pavel.

Ca dovada ca dezbate astfel de aspecte, legate de autoritate, precum si de lege locala- noi ne temem de multe ori de afectarea sfinteniei noastre si intr-adevar, cand ti se vede ca toate degetele iti sunt cu aur, si cand se vede ca toate culorile’s pe tine, aia sa nu mai spui ca-i sfintenie, ca aia-i fire. Ap. Pavel vine si zice in felul urmator: „Vreau sa discut de asemenea niste probleme legate de comportament local. Nu sa-l generalizati , ca atunci va bateti si faceti certuri in biserica. Si daca cineva iubeste cearta de vorbe, sa stiti ca nu-i obiceiul bisericilor lui Dumnezeu. (Vers. 16) Dupa ce dezvolta problema autoritatii (i.e. barbatu-i egal cu femeia, amandoi fiind considerati autoritate), in vers 14 zice, „Semnul autoritatii barbatului este intaietatea lui in creatie, semnul autoritatii femeii este parul mai lung al femeii decat al barbatului.” De aceea, asta este semnul ca si ea este considerata autoritate.

Si acuma, ap. Pavel merge mai departe si dezvolta ceva de natura, pe care noi numim „bun simt”. Si dati-mi voie sa va spun in paranteza lucrul acesta, „Daca s-ar vinde undeva bun simt, as vinde la foarte multi.” Nu se vinde bunul simt, se invata. Vers. 14 „Nu va invata chiar si firea (sau bunul simt), ca este rusine pentru un barbat sa poarte parul lung, pe cand, pentru o femeie este o podoaba sa poarte parul lung, pentru ca parul i-a fost dat ca invelitoarea capului.” Ce dezvolta el? Probleme de mare sfintenie in biserica? Nu. Dupa ce a aratat ca femeia este egal cu barbatul, el dezvolta problema convietuirii sociale, a bunului simt. (30:30)

Sa ne uitam in Cuvantul Domnului. Ce zice ap. Pavel? „Nu va invata chiar si firea?” Care in greaca inseamna legea naturii, sau legea convietuirii sociale (common sense- bun simt). Nu vi se pare ca iarasi vorbeste Pavel in afara a ce el stie? Nu vi se pare? Pai, uitati cum trebuia sa fie Pavel: Levitic 19:27- „Sa nu va taiati rotund colturile parului si sa nu-ti razi colturile barbii”. Cine da porunca aceasta? Dumnezeu, prin Moise. Cand spune barbatului, „Tu sa nu-ti tai rotund coltul parului,” cu alte cuvinte, le spunea, „Sa nu va faceti frizura rotunda, eventual taiati parul drept.” Dar, uitati de ce. De ce sa nu se barbereasca si de ce sa nu se tunda? Pentru ca vecinii lor erau urmatorii.

Isaia 15:2 Poporul se suie la templu şi la Dibon, pe înălţimi, ca să plîngă; Moabul se boceşte: pe Nebo şi pe Medeba toate capetele sînt rase, şi toate bărbile sînt tăiate. A-ti auzit ce spune Cuvantul Domnului? De cate ori mergeau la templu, trebuia sa se rada si sa se barbiereasca. De aceea, daca a-ti vazut imagini cu Egiptenii si Faraonii sunt chei pe cap si barbieriti. Si lor le spune, ca sa nu va asemanati cu ei, voi nu va tundeti, nici nu va barbieriti. Umblati cu parul lung. Daca va uitati in 2 Samuel 14:26 Cuvantul Domnului este cert, cand zice de spre Absalom, „Cand isi tundea capul,” si-l  tundea in fiecare an, odata pe an pentru ca parul era greu. In Cantarea Cantarilor 4:1  si 5:11 „Ce frumoasa esti iubit-o. Parul tau este ca o turma” (mare), asta este femeia. Iar barbatul- zice, „Ce are iubitul tau, mai mult decat altul? Capul lui este o cununa de aur curat, pletele lui ca niste valuri..” Ei umblau pletosi si barbosi. Iar, daca se intampla sa isi tunda cineva parul sau barba, acesta era semnul prin care cineva a fost umilit in Israel.

2 Samuel 10:4-5  Atunci Hanun a luat pe slujitorii lui David, le -a ras barba pe jumătate, şi le -a tăiat hainele pe jumătate pînă la coapse. Apoi le -a dat drumul. David, înştiinţat de lucrul acesta, a trimes nişte oameni înaintea lor, căci oamenii aceia erau foarte batjocoriţi; şi împăratul a spus să le spună: ,,Rămîneţi la Ierihon pînă vă va creşte barba, şi pe urmă să vă întoarceţi.„ Ce lege avea poporul evreu din partea lui Dumnezeu? Sa aiba parul lung. De aceea l-a avut si Isus Hristos. Sa aiba barba, de aceea i-au smuls-o. Dar noi avem altceva. Zice apostolul Pavel, „Eu sunt evreu dintre evrei.” Acest apostol Pavel acuma ne spune ce crede el. Si el zice asa, „Nu va invata chiar si firea…”

De ce nu l-a invatat Dumnezeu, care I-a spus sa poarte par lung si barba lunga? De ce il invata firea ca trebuie sa fie fara barba si cu parul scurt?  Pentru ca acuma era intr-o cetate Romana, greceasca si frizura, cosmetica, coafura romano-greceasca avea par lung. Tocmai de aceea, daca veti citi orice scriere greceasca si romana, cand ii vedea pe dacii nostri cu cutitul intre dinti si cu barba pana aici, si nespalati i-a numit barbari. Cand ii vedea pe evrei cu barba lunga, cu parul lung, ziceau: barbari. Bunul simt, starea lor sociala ii invata ca barbatul sa se tunda extrem de scurt. Si Pavel vrea sa spuna, „Fratilor, dar firea va invata.” Vorbea unei adunari unde erau jumatate evrei si  jumatate greco-romani, pentru ca bisericile se formau pe langa sinagogi si acesti oameni erau obisnuiti cu parul lung.  si barba lunga si cu legea lui Dumnezeu. Dar, apostolul Pavel vrea sa le spuna, „Asta numai firea si bunul simt te invata sa te tunzi, nu sa ai barba lunga si par lung.

Deci ce vrea sa spuna el? Pe langa faptul ca si femeia si barbatul au autoritate ca si ingerii, si pentru ca simbolul autoritatii  este parul ei mai lung decat al barbatilor, apostolul Pavel mai spune ca in lumea in care noi traim este bun simt. Si bunul simt te invata in lumea asta sa te tunzi. Si aceasta nu poti sa o faci lege, cum mereu imi spun frati si surori, „Da o lege, fr. Gog de la amvon.” „Eu nu pot sa fac ce nu face Dumnezeu.” Pentru ca Dumnezeu nu are legi de felul acesta, Dumnezeu are legi de bunul simt. Daca ai bunul simt, ne asculti. Pentru ca, daca putea sa fie lege si dadea o lege, nu se mai potrivea legea pe care o dadea prin ap. Pavel, nu se mai potrivea nicaieri.

Nu exista lege de felul acesta. Este legea bunului simt si spun ca nu se potriveste peste tot. Daca umbli in pantaloni scurti in California, nu o sa umbli in Greenland unde se umbla tot timpul cu haine de piele, ca ingheata de umbla altfel. Bunul simt te invata sa vezi, sa sti unde traiesti si sa te comporti conform societatii de acolo. Evident, nu te vei comporta sa te duci sa faci pacat. Te vei comporta la linia aceea medie a cetatii in care traiesti. Deci, Pavel avea o lege Dumnezeiasca. Dar, firea la invatat sa se tunda. Deci, ce discuta el e o problema etica, o problema locala. Dar, noi Romanii, unde traim? Uita-te unde traim , uita-te la ce nivel am ajuns si bunul simt trebuie sa te invete si frica de Dumnezeu sa traim conform nivelului la care suntem, a societatii in care traim.

Acuma, ca ap. Pavel vorbeste in felul acesta, sa luam problema acoperirii a capului, asa cum este dezbatuta ea  si mai ales printre noi Romanii. Cand este vorba despre acoperitoare in sfanta Scriptura se folosesc doi termeni: Mahrama ca acoperitoare si par lung. Ca iti place, ca nu-mi place, asa scrie in Biblie. Zice cuvantul Domnului: Parul i-a fost dat ca invelitoare a capului. Si apostolul Pavel nici nu putea sa vorbeasca altfel pentru ca grecii nu aveau notiunea de mahrama si nici Romanii. Notiunea aceasta o au arabii si evreii au avut-o.

Si atunci le spune: Sunt doua lucruri distincte, cand e vorba de acoperitoare. Este mahrama si parul lung. Uitati-va in Biblie. „Orice barbat, care se roaga sau prooroceste cu capul acoperit isi necinsteste capul sau.” Si pentru ca n-are porunca specifica despre acoperitoarea barbatului, ne dam seama ca este acoperitoarea care vorbeste in lege, cand zice: Cand te rogi sa-ti acoperi capul. Dar, acuma, spune ap Pavel, pentru ca este umbra lucrurilor viitoare, vreau sa va spun ca barbatul nu mai este obligat sa-si acopere capul. Pentru ca s-a descoperit cine este acoperirea lui, este Isus Hristos. Dimpotriva, orice femeie care se roaga sau profeteste cu capul dezvelit, cititi n felul urmator- cand cititi dezvelit- aici inseamna fara acoperitoare, fara mahrama, sau fara par lung.Dar ap. Pavel specifica despre ce acoperitoare vorbeste aici. El nu vorbeste despre mahrama. El vorbeste: Parul i-a fost dat ca invelitoare a capului. Spune in felul urmator atunci: Dimpotriva, orice femeie care se roaga sau prooroceste cu capul dezvelit- fara par lung pe cap- isi necinsteste capul ei, pentru ca este ca una care ar fi curva, rasa. Daca o femeie nu se inveleste – cititi in felul urmator- daca o femeie nu lasa parul lung sa se si tunda, ca mahrama nu se tunde, parul se tunde. Iar, daca este rusine pentru o femeie sa fie tunsa, pentru ca o sa strige lumea dupa ea „desfranat-o”, atunci sa se inveleasca- cititi asa „sa lase parul sa creasca”. Nu este filozofie mai mare, este foarte simplu, trebuie sa ne uitam cu atentie in cuvantul Domnului.

Ce vom face noi? Vom merge acasa si vom zice: Fr. Gog ne-a dat dezlegare, toate venim fara batic la biserica acum. De aici noi vestim Cuvantul Domnului care ne invata sa avem si bun simt, sa ne spalam, sa ne parfumam, sa aratam bine, sa ne imbracam frumos si acest cuvant ne invata sa ne respectam unii pe altii. De aceea, spun surorilor, fie ca sunt tinere sau mai in varstaUitati-va in jurul dumneavoastra si nu fortati nota. Nu va dezleaga nimeni, ca va dezlegati singure cand o luati razna. Va dezlegati singure. Mergeti de asa maniere cum merge biserica si biserica merge bine. Daca mergeti cum merge biserica, nu pacatuiti. Timpurile vor merge de asa maniera incat biserica de generatia urmatoare nu va arata cum arata acuma. Sunteti de acord? Surorile nu se vor imbraca cum se imbraca acuma. Dar, nu fortati nota in aceasta directie. Lasati-o sa mearga natural.Cand am facut ceva, sa simt ca nu l-am facut pe fratele meu sa pacatuiasca, pentru ca daca lucrez in felul acesta si ma port in felul acesta, ma port ca un om liber, ma port ca un om care se teme de Dumnezeu.

Reclame

16 comentarii (+add yours?)

  1. cornelilioi
    mart. 05, 2013 @ 00:05:24

    Il invit pe Gabi Bogdan, din toata inima, sa citeasca acest studiu. Dansul cerea pe blogul POPAS PENTRU SUFLET ceva ce poate sa-l lamureasca mai bine decat studiu fratelui Brie!

  2. Marius M
    mart. 05, 2013 @ 00:20:59

    how are you able to transcribe the sermon into a written text? did you type it? it would take me days?

    • rodi
      mart. 05, 2013 @ 10:24:10

      Marius,
      I do it the old fashioned way. Start & stop the player every 5-10 words, and type it into a draft.
      I guess this was meant to be my calling 🙂 since I can do it pretty easily and quickly. But, to give you an example, I started transcribing it shortly after you sent the link to me, and finished it about half hour before I posted it (total= about 7 hours for a 46 min. message ). So, it is time consuming, but worth it. May God give me the opportunity to serve in this way, as long as He deems it to be helpful to the body of Christ.

      • marius M
        mart. 05, 2013 @ 10:27:05

        wow that is truely a gift! God bless you

      • cornelilioi
        mart. 05, 2013 @ 11:42:51

        That impressive…God bless you…

        • rodi
          mart. 05, 2013 @ 11:55:00

          thank you, the blessing is that I love this type of work. My dad groomed me for it. When I was just 10 years old, and we were new to this country, they had no one who knew how to type for our church’s magazine periodical. So, I asked if I could do it and I had the privilege to type everything that went into that magazine for many years. I thank God for being able to do a work I love to do, and to know so many are impacted and helped by my work.

  3. Trackback: Doi Pastori…Un Subiect…Doua Opinii diferite… | ENCOURAGE by cornelilioi
  4. nita
    mai 25, 2014 @ 23:58:33

    da ????? invelitoarea capului este parul . femeia cind se roaga sa scoata parul din geanta si sa il puna in cap

    • rodi
      mai 26, 2014 @ 00:01:36

      da, cam asa e. bun argument nita. 🙂
      nu prea are nimeni un contraargument aici. La fel cu barbatii si acoperitoarea lor care nu poate fi parul, nici in cazul lor.

  5. nita
    mai 28, 2014 @ 00:45:54

    si zice ca femeia care nu vrea sa se inveleasca sa se tunda , deoarece parul fiind o podoaba un fel de bijuterie placuta care atrage privirea sexului opus fiind ispitit ..fapt pentru care demersul rugaciuni ar fi contaminat pierzind legatura duhului sfint . odata la un grup de rugaciune intro casa ,dupa ce sa terminat rugaciunea si au iesit din casa un frate care a fost ispitit in acest sens i-a zis altui frate urmatoarele ,,,, spunei lu nevastata cind mai vine aici sa i-si bage bretonul sub batic ca a-m fost ispitit si nu a-m putut sa ma rog , am fost de fata , un exemplu care confirma ca invelitoarea capului nu este parul cum zic ce prea moderni ,,,,, d-zeu sa-i lumineze

  6. Misiunea Elohim
    aug. 19, 2014 @ 14:54:26

    Părul e dat ca învelitoare și e o chestiune de contextul din Corint din acea vreme!

  7. Trackback: La Multi Ani !!! Pastorul Lazar Gog a implinit 60 de ani | agnus dei - english + romanian blog
  8. Trackback: Acoperământul femeii – Cristian Barbosu | agnus dei - english + romanian blog
  9. Trackback: =Invelitoarea Capului Femeii, “…care se roaga sau prooroceste…”= | agnus dei - english + romanian blog
Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: