Cristian Barbosu – Cele Zece Porunci – Porunca a Patra

PAGINA Cristian Barbosu PREDICI aici

Cristian Barbosu

“Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca sa o sfintesti.”

 Ziua întai sau Sabatul

Referitor la porunca a patra, as dori sa ne apropiem de un lucru care mi se pare interesant. Dintotdeauna, cand vorbeam despre Sabat, sau intram intr-un dialog cu cineva, de foarte multe ori intalneam persoane care argumentau: “Conceptul sabatic Vechi Testamental n-a fost schimbat de Isus, nici de biserica primara, ci efectiv, imparatul Constantin, in secolul IV, prin edictul de la Milan a schimbat ziua de inchinare din Sambata in Duminica. Si de atunci incolo, de fapt, prin acel edict politico religios, oamenii credinciosi au fost fortati sa tina ziua de Duminica. Nu vreau sa intru aici in prea multe argumente, dar am insa un argument care mi se pare foarte interesant si de asemenea important. Sunt scrierile din biserica primara, care le avem la indemana astazi, care sunt traduse (cred eu) si in Romaneste si din scrierile acestea as vrea sa citez cateva surse, cativa oameni din perioada apostolica, deci de dinainte de Constantin, oameni care au cunoscut printr-o relatie personala multi dintre apostolii care au stat la picioarele lui Isus.

De aceea, daca edictul din Milan a avut loc la anul 313, as vrea sa ne intoarcem in istorie si sa ne apropiem de exemplu de Barnaba. De Barnanba stim bine din Faptele Apostolilor, a fost unul din tovarasii de misiune al lui Pavel, care intr-o scriere  datata prin anii  70 A.D., in epistola lui Barnaba, consemenaza urmatoarele lucruri. “De aceea,” zicea Barnaba, “sarbatorim noi ziua a opta, ca a saptea este Sambata, a opta e evident ca urma Sambetei- Duminica, ca sarbatoarea de bucurie, zi in care Domnul Isus a inviat din morti si dupa ce s-a aratat, s-a inaltat la ceruri. Este evident ca Barnaba se refera specific la ziua de Duminica si la cea de Sambata.

Mai apoi Ignatiu, ucenic al apostolului Ioan, in epistola sa catre Magnezieni, scrise in jurul anului 100, dupa Hristos, scrie urmatoarele cuvinte: “Nu va amagiti cu invataturi ratacite si basme vechi pentru ca sunt nefolositoare. Daca pana acum a-ti vietuit ca Iudei (observati comparatia), marturisind prin aceasta ca nu a-ti primit harul, daca si cei care au vietuit dupa oranduiala veche au venit la o nadejde noua, nu mai tin Sambata, ci isi ornaduiesc viata potrivit zilei Domnului, cu care incepe viata noastra prin El si prin moartea Sa.” Observati cat de aproape este Ignatiu de invatatura apostolului Pavel.

Iustin Martirul- un alt om al lui Dumnezeu, in scrisoarea sa catre  iudeul Trifan, scrisa in jurul anului 155, dupa Hristos, scrie pe aceiasi tema: “Neamurile care au crezut in Hristos si s-au pocait de pacatele lor, cu toate ca nu tin Sambetele, nici nu se taie imprejur si nu pastreaza sarbatorile, totusi ele vor mosteni mostenirea cea sfanta a lui Dumnezeu. Si intr-o alta lucrare a lui “Apologia” el continua pe aceleasi subiect: “Ziua Duminicii, toti cei ce traiesc la orase sau la tara, toti ne adunam intr-un loc si citim cuvintele apostolilor sau a le proorocilor. Duminica este ziua in care toti ne tinem adunarile noastre, fiindca este prima zi in care Dumnezeu a creat lumea si in care Isus, Mantuitorul nostru a inviat din morti. Ca El a fost rastignit cu o zi inainte de ziua lui Saturn (Sambata), iar in ziua dupa Saturn, (adica Duminica) s-a aratat apostolilor si ucenicilor Sai, pe care i-a invatat aceste lucruri pe care le-am supus consideratiei voastre.

Mergem mai departe. Irineu, un important parinte al Bisericii de Apus, un om care stim ca a primit invatatura de la apostolul Ioan, in celebra lui lucrare “Impotriva Ereziilor”, scrisa prin anul 180, dupa Hristos, are o propozitie cheie. Spunea el, “Duminica noi toti praznuim- o praznuim ca zi de odihna”. Clement din Alexandria, in epistola lui Clement, spune asa, “Duminicile noi le inchinam bucuriei si tinem ziua Domnului, liber de orice predica, grija sau datorie, lasand de o parte lucrul nostru lumesc , ca sa nu dam loc diavolului sa lucreze. Si lista poate continua, eu ma opresc aici.

Este foarte important, cred eu sa observam ca in biserica primara, de la Domnul Isus si apostol pana pe vremea imparatului Constantin, crestinii au inceput sa tina Duminica ca zi de odihna si inchinare si nu Sambata, cum tineau iudeii. Simbolul, Sabatul al legamantului vechi a fost schimbat, a fost inlocuit. Legamantul cel nou, de acum inainte isi ia exprimare prin ziua de Dminica.

De aceea, chiar daca unii vin si il citeaza, de exemplu pe marele teolog Atanasie, si eu am primit asemenea citat de la un om care argumenta pentru Sambata. Citatul scrie asa, “Crestinii in Alexndria se aduna in ziua Sambetei, nu ca si cum ar fi devotati iudaismului, ci sa adore pe Isus, Domnul Sambetei.” E foarte interesant, ca m-am dus la sursa primara si am citit acel text in context, mi-am dat seama ca spunea cu mult mai mult. Tot acolo se amintea ca acesti crestini din Alexandria erau doar o exceptie. Cei din Egipt insa si cei din celelalte tinuturi, specific Atanasie, tot el tinea Duminica, se inchinau Duminica. Argumentul acesta din punct de vedere istoric nu este viabil si de aceea, din punctul meu de vedere, trebuie sa ridice mari semne de intrebare celor care il propun si il argumenteaza de multe ori cu mare patos ca acest om, imparat, Constantin ar fi schimbat cursul inchinarii inlocuind Sambata cu Duminica. Biserica primara, sursele ei spun alt lucru si eu tind sa le dau crezare.

Cristian Retevoescu

About these ads

2 Comments (+add yours?)

  1. Suciu Lucian
    Oct 31, 2013 @ 05:07:19

    Pastorul Cristian Barbosu dovedește că ziua de odihnă nu a fost schimbată de împăratul Constantin ceea ce este corect din punct de vedere istoric. Dar a apela la scrierile post apostolice pentru a justifica schimbarea de la Sabat la Duminică reprezintă încălcarea principiului protestant „Sola Scriptura” care exclude Tradiția ca normă a adevărului. Dacă justificăm schimbarea zilei de odihnă prin scrierile Părinților Bisericii atunci putem merge mai departe justificînd apocrifele Vechiului Testament așa cum a făcut Barnaba, justificănd ierarhia bisericească pe care o apără Ignațiu, adoptînd botezul copiilor doar pentru că Irineu a fost primul care a scris despre acest subiect. Oare au transmis aceștia învățătura curată a apostolilor? Nu a fost schimbarea zilei de odihnă o „inovație” la fel ca celelalte?

    Reply

    • rodi
      Oct 31, 2013 @ 09:24:55

      Lucian,
      am invatat din experienta ca nu se iasa la capat cu discutia Sabatului niciodata si ne pierdem timpul pentru o dezbatere care nu e esentiala mantuirii. Pavel ne indeamna sa traim in pace in Romani capitolul 14:

      5 Unul socoteşte o zi mai pe sus decît alta; pentru altul, toate zilele sînt la fel. Fiecare să fie deplin încredinţat în mintea lui.
      6 Cine face deosebire între zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire între zile, pentru Domnul n’o face. Cine mănîncă, pentru Domnul mănîncă; pentrucă aduce mulţămiri lui Dumnezeu. Cine nu mănîncă, pentru Domnul nu mănîncă; şi aduce şi el mulţămiri lui Dumnezeu.
      7 În adevăr, niciunul din noi nu trăieşte pentru sine, şi nici unul din noi nu moare pentru sine.
      8 Căci dacă trăim, pentru Domnul trăim; şi dacă murim, pentru Domnul murim. Deci, fie că trăim, fie că murim, noi sîntem ai Domnului.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


Zilele trec…

Click pe harta pt ora actuala World Time Click on map for timezone

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,206 other followers

%d bloggers like this: