Emil Bartoş – Miracolul din Betleem la Biserica Emanuel Timişoara 26 Decembrie 2013

Photo credit The Annuncioation  http://www.1st-art-gallery.com

Fragmente din predica (citeste transcrierea mai jos, sub text):

  1. Tatal, Fiul, Duhul Sfant sunt prezenti la actul creatiei. De altfel, trebuie sa stiti ca orice act de creatie implica participarea Dumnezeirii.

  2. Conceptia a fost supranaturala. Aici sta miracolul. Anume, o anumita lege naturala pusa de Dumnezeu in lumea noastra a fost suspendata sau rectificata prin puterea lui Dumnezeu. Dumnezeu, oricand poate interveni in lumea Lui pentru ca e lumea Lui. Ce e asa de neconceput? Cand Maria aude ca Duhul se va pogori peste ea, ca Cel Prea Inalt o va umbri, de fapt, insemna ca Duhul lui Dumnezeu, care da viata oricarei fiinte umane prezida si conceptia Fiului lui Dumnezeu in pantecele ei. Puterea divina lucra in pantecele Mariei. Noua creatie a intersectat vechea creatie. Natura a fost penetrata de supranatural. Vedeti? Aici se pierd rationalistii. Aici nu pot sa accepte cei care nu se smeresc. Pentru ca iti trebuie smerenie sa crezi asta. Stiinta, filosofia nu pot dovedi imposibilitatea miracolului. Tot ce pot face ele este doar sa declare improbabilitatea lui. Dar imposibilul nu are de a face cu noi. Dumnezeu poate oricand sa intervina in lumea Lui intr-un mod special. (1) Dumnezeu poate sa intervina intr-un mod vizibil chiar in lumea Lui. Exista acte vizibile ordinare, cu care ne-am obisnuit. (2) Stiti ca exista acte si evenimente invizibile pe care Dumnezeu le face. (3) Dar, exista si acte vizibile extraordinare. Si nasterea din fecioara face parte din aceasta a treia categorie.
  3. Aceasta invatatura despre nasterea din fecioara a Domnului nostru Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul lumii este una dintre doctrinele fundamentale ale teologiei crestine. De altfel, poti verifica prin aceasta invatatura daca cineva este crestin sau nu. Biserica a considerat-o de la inceput o dogma. Dogma este o invatatura neschimbabila, hotarata de biserica. De aceea, aceasta invatatura a fost inclusa chiar in crezul crestin, numita si in Crezul Niceo-Constantinopolitan.
  4. Daca astazi vei primi vizita a unui martor al lui Iehova, sti cum scapi repede de el? Intreaba-l numai atat: Crede ca Isus este numai singurul Fiu al lui Dumnezeu? S-a incheiat discutia. Pentru ca ei spun ca Isus a fost un fiu a lui Dumnezeu, nu Fiul lui Dumnezeu. De aceea, vedeti, invatatura aceasta despre nasterea din fecioara vorbeste despre divinitatea si unicitatea persoanei si lucrarii lui Hristos. Aceasta este invatatura noastra de baza. E partea crezului, dar mai intai e partea sfintei Scripturi. Aceasta invatatura de fapte trimite la invatatura sau doctrina despre Sfanta Treime.
  5. Oamenii de stiinta se intrec in a fi prooroci, prevestind  cam ce ne asteapta in viitor. Ati vrea sa stiti cateva din aceste proorocii? (1:28) Numai in tecnologie daca v-as spune ni s-ar zbarli parul pe noi. Va spun una totusi. Miracol? Uitati ce miracol se prevede. Va veni vremea si nu peste mult timp in care creierul nostru va putea fi cuplat printr-un cablu la un computer si ne vom putea descarca memoria, amintirile si constiinta, pe computer. Daca patesti un accident, poti sa-ti recuperezi memoria. Hm, credeti in asa ceva? N-am vrea sa credem. Dar ei vorbesc deja despre asta. Vedeti ce putin cunoastem din lumea noastra. Intr-o zi s-ar putea sa asisti la o inviere. Au asistat cei din Ierusalim, tocmai cand Domnul Isus a murit. Va amintiti de eveniment? Perdeaua din launtrul templului s-a rupt, multe trupuri ale sfintilor au iesit din morminte si li s-au aratat multora din cetate.Deci, nu vreau sa va duc prea departe. Sigur, unele sunt chestiuni de imaginatie. E adevarat. Dar si imaginatia face parte din lumea noastra. Dumnezeu, asadar, poate oricand interveni in lumea Lui pentru a-i schimba ordinea. Lumea, pentru noi este inchisa. Dar nu este inchisa pentru Dumnezeu. Pentru noi anumite evenimente par supranaturale, pentru Dumnezeu sunt naturale. Adica. cat poate fi de supranatural sa dea viata in fiecare zi la sute de mii de oameni in lumea aceasta?
  6. Emil Bartos explica cum e miracolul nasterii din nou: „E ca si cum Altcineva incepe sa-Si traiasca viata Lui in tine.

Miracolul din Betleem

Luca 1:26-38

26 În luna a şasea, îngerul Gavril a fost trimes de Dumnezeu într’o cetate din Galilea, numită Nazaret,
27 la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Numele fecioarei era Maria.
28 Îngerul a intrat la ea, şi a zis: ,,Plecăciune, ţie, căreia ţi s’a făcut mare har; Domnul este cu tine, binecuvîntată eşti tu între femei!„
29 Turburată foarte mult de cuvintele acestea, Maria se întreba singură ce putea să însemneze urarea aceasta.
30 Îngerul i -a zis: ,,Nu te teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu.
31 Şi iată că vei rămînea însărcinată, şi vei naşte un fiu, căruia îi vei pune numele Isus.
32 El va fi mare, şi va fi chemat Fiul Celui Prea Înalt; şi Domnul Dumnezeu îi va da scaunul de domnie al tatălui Său David.
33 Va împărăţi peste casa lui Iacov în veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfîrşit.„
34 Maria a zis îngerului: ,,Cum se va face lucrul acesta, fiindcă eu nu ştiu de bărbat?„
35 Îngerul i -a răspuns: ,,Duhul Sfînt Se va pogorî peste tine, şi puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfîntul care Se va naşte din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.
36 Iată că Elisaveta, rudenia ta, a zămislit, şi ea, un fiu la bătrîneţe; şi ea, căreia i se zicea stearpă, este acum în a şasea lună.
37 Căci niciun cuvînt dela Dumnezeu nu este lipsit de putere.
38 Maria a zis: ,,Iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!„ Şi îngerul a plecat dela ea.

Transcriere Blogul Agnus Dei-

Bartos Emil

Emil Bartos: As dori sa va vorbesc despre miracolul nasterii din fecioara. Aceasta invatatura despre nasterea din fecioara a Domnului nostru Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul lumii este una dintre doctrinele fundamentale ale teologiei crestine. De altfel, poti verifica prin aceasta invatatura daca cineva este crestin sau nu. Biserica a considerat-o de la inceput o dogma. Dogma este o invatatura neschimbabila, hotarata de biserica. De aceea, aceasta invatatura a fost inclusa chiar in crezul crestin, numita si in Crezul Niceo-Constantinopolitan. Intai, biserica a hotarat in anul 325 la Nicea, cand s-au adunat peste 200 de episcopi din tot imperiul, ca biserica crede in: „Isus Hristos, nascut din fecioara Maria, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, lumina din luminat, nascut, nu facut, de aceeasi fiinta cu Tatal.”

Lupta cea mai grea in acest sinod, sau conciliu, intalnirea bisericii, a fost pe acest cuvant: Este Isus Hristos de aceeasi fiinta, sau este doar de o fiinta asemanatoare cu Dumnezeu? Biserica a votat. Episcopii au votat. Si de atunci, toti mostenim acest crez. Crezul acesta nu este mostenirea unei biserici. Pana in anul 1054 a existat o singura biserica. Doar din 1054, vorbim de biserici- biserica de Rasarit, adica biserica ortodoxa si biserica de apus, biserica catolica. Din biserica catolica s-a desprins , dupa 1517, biserica protestanta. Dar primii 1000 de ani sunt mostenirea noastra, a tuturor. Noi toti mostenim crezul si credem exact asa cum spune acest crez- Ca Domnul nostru Isus Hristos nu are o fiinta, o esenta asemanatoare cu divinitatea. Ci, El este de o fiinta cu Tatal. Romanii au inventat chiar un Cuvant, nu prea se gaseste in alte limbi, din cate stiu. Am inventat cuvantul  ‘deofiintime’. Deofiintimea este un cuvant compus: de o fiinta cu Tatal, asa cum si credeul e tot un cuvant compus. ‘Ce cred eu’, asta-i credeul. ‘Deofiintimea’ lui Hristos.

Daca vrei sa-ti verifici credinta in raport cu alte denominatii, pretentii, aici este testul suprem. De aceea, ap. Ioan ne-a atras atentia ca atunci cand suntem in fata altor confesiuni sau marturisiri, sa avem grija- 1 Ioan 4:1 – ‘Prea iubiţilor, să nu daţi crezare oricărui duh; ci să cercetaţi duhurile, dacă sînt dela Dumnezeu; căci în lume au ieşit mulţi prooroci mincinoşi.’ Sa nu dam crezare oricarui duh; sa cercetam duhurile. Daca sunt de la Dumnezeu sau nu, pentru ca exista prooroci mincinosi, propovaduitori falsi. ‘Duhul lui Dumnezeu să -L cunoaşteţi după aceasta: Orice duh, care mărturiseşte că Isus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu;  şi orice duh, care nu mărturiseşte pe Isus, nu este dela Dumnezeu, ci este duhul lui Antihrist,‘ In vremea aceea circula un fel de erezie, o secta chiar, numita Docetismul. Era un verb in limba greaca, dokeo (“to seem”) a aparea. Ca si cum, adica, Isus, spuneau ei, doar a aparut ca Fiu de Dumnezeu. Daca, de exemplu, te duceai pe plaja in urma ucenicilor care erau cu Isus si numarai perechile de pasi, gaseai numai 12 perechi de pasi, nu 13, pentru ca a lui Isus nu se vedeau. Ca Isus doar a aparut sub forma umana; El n-a avut trup. Ce bazaconie. Ce fals, ce erezie. Biserica a trebuit sa lupte impotriva acestor erezii si a facut-o cu prisosinta.

Daca astazi vei primi vizita a unui martor al lui Iehova, sti cum scapi repede de el? Intreaba-l numai atat: Crede ca Isus este numai singurul Fiu al lui Dumnezeu? S-a incheiat discutia. Pentru ca ei spun ca Isus a fost un fiu a lui Dumnezeu, nu Fiul lui Dumnezeu. De aceea, vedeti, invatatura aceasta despre nasterea din fecioara vorbeste despre divinitatea si unicitatea persoanei si lucrarii lui Hristos. Aceasta este invatatura noastra de baza. E partea crezului, dar mai intai e partea Sfintei Scripturi. Aceasta invatatura de fapt te trimite la invatatura sau doctrina despre Sfanta Treime. Uitati-va in textul nostru, pentru ca unii contesta si aceasta invatatura, ca nu e biblica, ca noi nu credem in Sfanta Treime, ca noi credem intr-un singur Dumnezeu. Da, credem intr-un singur Dumnezeu, dar, modul in care acest Dumnezeu s-a manifestat pe Sine in istorie si a fost hotararea Lui, a fost ca Tata, Fiu si Duh Sfant. Fiecare avand planul de lucrare in planul de Mantuitor. Doar acest exemplu vi-l iau, din textul nostru: Luca 1:35, care cred ca e versetul de baza al intregului mesaj. Uitati, va rog, ce spune aici ingerul lui Dumnezeu. Ii spune Mariei, citez: „,,Duhul Sfînt Se va pogorî peste tine, şi puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfîntul care Se va naşte din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.’ Duhul Sfant este a treia persoana a Sfintei Treimi. Si cine-i ‘Prea Inalt’? Dumnezeu, Tatal. ‘Va fi chemat Fiul lui Dumnezeu’. Cine este? A doua persoana a Sfintei Treimi. Deci, intr-un singur verset ai Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

Aici se afirma ca acelasi Duh, Spirit, care a creat universul, a creat viata in Maria. Daca citim in Geneza, capitolul 1, primele 3 versete veti regasi din nou Sfanta Treime prezenta acolo. As vrea sa facem acest exercitiu de aducere aminte. Geneza 1:1 – ‘La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pămîntul.‘ E vorba de Dumnezeu Tatal. ‘2 Pămîntul era pustiu şi gol; peste faţa adîncului de ape era întunerec, şi Duhul lui Dumnezeu se mişca pe deasupra apelor.’ Duhul lui Dumnezeu facea o lucrare de conceptie, de Geneza, de nastere a universului. De fapt, in original, foarte greu de tradus in orice limba, textul spune ca Duhul lui Dumnezeu ‘clocea’, ca si cum ceva da nastere. Acelasi termen este folosit in Luca 1:35, cand Duhul urma sa umbreasca pe Maria si sa se nasca Domnul Hristos. Si apoi, in versetul 3 din Geneza citim ca Dumnezeu a zis, acesta-i cuvantul: ‘Dumnezeu a zis: ,,Să fie lumină!„ Şi a fost lumină.‘ Tatal, Fiul, Duhul Sfant sunt prezenti la actul creatiei.

De altfel, trebuie sa stiti ca orice act de creatie implica participarea Dumnezeirii. Noi credem ca orice copil care se naste in lumea aceasta inseamna participarea directa a lui Dumnezeu  in actul acela al creatiei. De aceea suntem impotriva avorturilor, de aceea pretuim viata. Luptam pentru ea, pentru sanctitatea vietii. Aceasta este credinta noastra. Vedeti cat de important a fost mesajul ingerului pentru Maria? Si implicit pentru noi? Pentru ca, cele mai importante doctrine se leaga, se tin de aceasta invatatura, despre nasterea din fecioara. Acum, eu cred ca aceasta prezenta a Sfintei Treimi, vrea sa ne sugereze ca mantuirea pe care ne-a adus-o Isus Hristos prin lucrarea Lui este deplina. Si Tatal si Duhul au participat in tot ce a facut Domnu nostru. Slava Lui pentru aceasta.

Acum insa, avem pasi mai departe de facut, sa intelegem cum adica acest act istoric este un miracol. A fost un miracol. De aceea, intai as vrea sa elimin ce nu credem:

Noi nu credem ca nasterea din fecioara a fost o inventie umana. Instinctul omului modern, intr-adevar, este sa interpreteze totul prin prisma a ratiunii sau a simturilor. Si daca mintea ta nu pricepe, nu crezi. E complet fals. E o aberatie ce spui pentru ca foarte multe lucruri pe care tu le faci, nu le intelegi si totusi te increzi in ele. Traiesti foarte mult prin credinta, altfel spus. Nasterea din fecioara a fost catalogata drept un mit, o inventie a omului. Unii spun ca mitul e necesar oricarei religii, inclusiv religia crestina. Ca, mitul era ceva firesc in vremurile acelea, ca lumea lui Isus, a apostolilor era plina de legende. Chiar unii teologi merg pana acolo ca spun: Trebuie sa credem in Isus, ca dovezile istorice nu se pot anula. Avem suficiente dovezi si nu numai din resurse crestine, ca anume, acest Isus din Nazaret a existat ca persoana istorica. Dar spun ei: Trebuie sa Il privim ca un magician. Isus a  cunoscut ceva trucuri, a magicienilor din vremea respectiva si le-a aplicat usor la o populatie credula, nerecunoscatoare. Ca, in vremea aceea se credea mult mai usor in mituri, in basme, in legende. Dar azi, nu mai poti crede asa ceva pentru ca, uite, cat de avansati suntem stiintific. Asta, pana sa ajungi sa vezi cati Romani cred in horoscop si in mituri. Procesul este uimitor, dezarmant. Si, cica am fi o natie crestina.

Unii spun ca acest mit al nasterii din fecioara, e doar o adaugare ulterioara la celelalte lucrari miraculoase ale lui Isus. Daca crezi ca viata lui Isus a fost, in general, plina de miracole, trebuie sa faci si nasterea miraculoasa si de aceea, mult mai tarziu s-a introdus aceasta idee a nasterii dintr-o fecioara. Este uimitor cat de slabe sunt, din punct de vedere logic, aceste argumente. Sunt pur subiective. Este ca si cum tu iti dai cu parerea. „Asta este parerea ta. Fiecare cu parerea lui.” Ar fi interesant sa cititi chiar anumite carti despre istoria omenirii, sa vedeti cat de prezente sunt miracolele in istoria noastra. De altfel, suntem inconjurati de miracole. Cuvantul miracol, din latina ‘miraculum’, nu se refera neaparat la ceva neinteles. Mai exista un termen – mirabile, de unde avem ‘mirare’ sau uimire. Miraculum si mirabile pot sa vorbeasca despre acelasi eveniment- pentru ca exista anumite evenimente in lumea noastra, care trezesc mirarea, uimirea noastra. Pana la un punct te mira. Dupa aceea, treci in domeniul miracolului. Anumite evenimente, anumite descoperiri- hai sa vorbim despre descoperirile stiintifice cu care ne laudam. Candva erau considerate miracole. Astazi nu mai sunt. Daca ii spuneai cuiva din sec. XIX ca peste 100 si ceva de ani, ne vom vedea unii pe altii de la distanta prin smart-phonuri. Te-ar fi crezut? Si uite ca asa este. Daca acum 100 de ani, cineva spunea ca va exista posibilitatea de transplant de organe artificiale, ca sa traiesti, cine ar fi crezut? Dar acestea sunt stridente exemple, care ne socheaza. Sper ca intelegeti, ca lumea in care noi traim este intr-un anume sens imbibata in miracole. Adica, de legi si evenimente pe care nu le putem explica logic. Daca aceasta este definitia miracolului. Dar, cum vom vedea, din punct de vedere a crestinismului, miracolul este altceva.

Cu cat inaintam in cunoastere, ar trebui sa inaintam in credinta, ar trebui sa fim mai credinciosi. Si sa stiti inca ceva aici, ca biserica n-a avut nevoie de miracole pentru a crede in nasterea lui Isus din fecioara. Nu miracolele de mai tarziu au atestat  miracolul nasterii din fecioara. Aceasta pentru ca  biserica stia ca era un fapt real, unul din atatea, pe care Dumnezeu ni le-a dat, le-a dat lor atunci, recunoastem si noi astazi prin Scriptura.

Dar trec la al doilea pas: Daca nasterea lui Hristos nu este din fecioara, atunci ce este? A doua varianta este sa spui ca nasterea aceasta din fecioara a fost un eveniment istoric. Aceasta-i corect. Dar e insuficient.  E corect sa spui ca evenimentul nasterii a avut loc in spatiu si timp cu personaje clare. O avem pe Maria, pe Iosif, pe Elisabeta si pe Zaharia, avem si magi si pe Irod si pastori. Deci oameni normali intr-o lume normala. Evenimentele care au avut loc sunt reale, implica personaje reale. Evanghelistii care au scris despre aceste evenimente sunt reali. Luca, de exemplu, ca medic, ne aminteste ca a cercetat foarte atent toate detaliile Evangheliei. El era medic. Sunt absolut convins ca pe medici nu-i pacalesti usor. Medicii au cunostintele lor, asa cum teologii au cunostintele lor.

Fiecare putem fi specializati in anumite domenii. Dar pe un medic, sa-l pacalesti si sa-i spui: „A fost o nastere din fecioara; barbatul n-a participat, ei, asta nu-i de loc simplu sa rezolvi. Si ce face Luca este ca se duce si sta de vorba cu martori. Vrea detalii. Niciunul dintre evanghelisti nu scrie aceste lucruri. Afla, de exemplu, ca Maria a avut o revelatie angelica. Un inger i s-a aratat. Luca vrea sa stie  detaliile si afla exact discutia  dintre Maria si inger. Numai el scrie despre asta. Vrea sa stie un lucru: Cum a fost posibila aceasta lucrare supranaturala? Si a aflat prin ingerul Mariei, ca Duhul Sfant urma sa faca toata lucrarea. Ca o va umbri, ca va sta cu o putere divina peste ea, peste pantecele ei si ca va da nastere de un copil de parte barbateasca, care va fi Fiul lui Dumnezeu. Ca nici un cuvant nu e lipsit de putere cand vine de la Dumnezeu. Luca scrie toate acestea? Hm, verifica si intelege ca pana la un punct logic uman ajuta. De la un punct, nu mai poti sa faci nimic decat sa crezi.

A fost un eveniment istoric, dar Luca stia ca dincolo de evenimentul istoric a avut loc o interventie supra-istorica, meta-istorica. Si despre asta as vrea sa vorbesc acum. Pentru ca, vedeti, nasterea  din fecioara n-a fost o inventie umana, chiar daca tu nu o poti si eu nu o pot explica complet logic. N-a fost doar un eveniment istoric cu date clare. Si Luca si noi stim ca acest eveniment a fost o interventie divina. A fost un eveniment metaistoric. Meta in limba greaca inseamna ‘dincolo de’, dincolo de istorie. In cuvintele lui C S Lewis de mai tarziu, in scrierile lui despre minuni, va recomand aceasta carte, el vorbeste despre faptul ca noua creatie a intersectat vechea creatie. Foarte frumos. Adica, noua creatie, viata care va sa vina, existenta care urmeaza dupa aceasta existenta a intersectat, a vizitat aceasta veche creatie in care noi traim. Dumnezeu a facut-o de mai multe ori, nu numai prin nasterea din fecioara a Domnului Hristos.

Uitati-va cum sustine Evanghelia aceasta lucrare de interventie divina. Suntem pregatiti prin prezenta elementelor supranaturale din naratiune. Luca, Matei, in special Matei,  ne arata ca in aceasta nastere s-au implinit profetiile din vechime. Ca nu este intamplare, nu e ceva ce e haotic, ceva ce n-are sens, ca fiecare detaliu e implinirea unei profetii. Apoi, ati sesizat prezenta ingerilor, atat la vestirea nasterii lui Ioan botezatorul, cat si la vestirea nasterii lui Hristos? Ce sa mai zic de corul ingeresc pe care l-au auzit pastorii care s-au dus la ieslea Domnului. Va mai amintesc, de asemenea aici de calauzirea exceptionala pe care au avut-o magii? Vocea de sus pe care a auzit-o Iosif si Maria, pastorii? Toate acestea sunt elemente supranaturale, realitati. Dar miraculosul, daca vreti, supranaturalul nu sta doar in acestea. Ce este unic in toata aceasta invatatura despre nasterea din fecioara nu este nasterea in sine. Ca, nasterea in sine n-a fost supranaturala. Maria a nascut normal, ca orice femeie.

Conceptia a fost supranaturala. Aici sta miracolul. Anume, o anumita lege naturala pusa de Dumnezeu in lumea noastra a fost suspendata sau rectificata prin puterea lui Dumnezeu. Dumnezeu, oricand poate interveni in lumea Lui pentru ca e lumea Lui. Ce e asa de neconceput? Cand Maria aude ca Duhul se va pogori peste ea, ca Cel Prea Inalt o va umbri, de fapt, insemna ca Duhul lui Dumnezeu, care da viata oricarei fiinte umane prezida si conceptia Fiului lui Dumnezeu in pantecele ei. Puterea divina lucra in pantecele Mariei. Noua creatie a intersectat vechea creatie. Natura a fost penetrata de supranatural. Vedeti? Aici se pierd rationalistii. Aici nu pot sa accepte cei care nu se smeresc. Pentru ca iti trebuie smerenie sa crezi asta. Stiinta, filosofia nu pot dovedi imposibilitatea miracolului. Tot ce pot face ele este doar sa declare improbabilitatea lui. Dar imposibilul nu are de a face cu noi.

Dumnezeu poate oricand sa intervina in lumea Lui intr-un mod special.

  1. Dumnezeu poate sa intervina intr-un mod vizibil chiar in lumea Lui.  Exista acte vizibile ordinare, cu care ne-am obisnuit.
  2. Stiti ca exista acte si evenimente invizibile pe care Dumnezeu le face.
  3. Dar exista si acte vizibile extraordinare. Si nasterea din fecioara face parte din aceasta a treia categorie.

Toate aceste acte sunt parte a universului lui Dumnezeu, a lumii noastre.

Din punct de vedere al omului, cand te uiti la nasterea din fecioara, spui ca ceva este violentat. Ceva este abuzat. Sti ce? Ceea ce sti tu despre natura. Din punctul de vedere insa a lui Dumnezeu, e natural sa intervina oricand in lumea Lui. Pentru noi e nenatural pentru ca nu suntem obisnuiti, sau poate ca suntem insensibili la aceste lucrari ale lui Dumnezeu. Deci miracolul nu este ceva contra naturii si legilor naturii pe care noi o cunoastem, ci contra naturii asa cum o cunoastem noi. Dar cat de mult stim noi din natura aceasta? Foarte putin. Oameni de stiinta se intrec in a fi prooroci, prevestind  cam ce ne asteapta in viitor. Ati vrea sa stiti cateva din aceste proorocii? (1:28) Numai in tecnologie daca v-as spune ni s-ar zbarli parul pe noi. Va spun una totusi.

Miracol? Uitati ce miracol se prevede. Va veni vremea si nu peste mult timp in care creierul nostru va putea fi cuplat printr-un cablu la un computer si ne vom putea descarca memoria, amintirile si constiinta, pe computer. Daca patesti un accident, poti sa-ti recuperezi memoria. Hm, credeti in asa ceva? N-am vrea sa credem. Dar ei vorbesc deja despre asta. Vedeti ce putin cunoastem din lumea noastra. Intr-o zi s-ar putea sa asisti la o inviere. Au asistat cei din Ierusalim, tocmai cand Domnul Isus a murit. Va amintiti de eveniment? Perdeaua din launtrul templului s-a rupt, multe trupuri ale sfintilor au iesit din morminte si li s-au aratat multora din cetate.Deci, nu vreau sa va duc prea departe. Sigur, unele sunt chestiuni de imaginatie. E adevarat. Dar si imaginatia face parte din lumea noastra. Dumnezeu, asadar, poate oricand interveni in lumea Lui pentru ai schimba ordinea. Lumea, pentru noi este inchisa. Dar nu este inchisa pentru Dumnezeu. Pentru noi anumite evenimente par supranaturale, pentru Dumnezeu sunt naturale. Adica cat poate fi de supranatural sa dea viata in fiecare zi la sute de mii de oameni in lumea aceasta? Si acolo este un miracol.

Dar exista anumite miracole pe care Dumnezeu le face in mod intentionat, ca parte a revelatiei de sine a Lui. De aceea, nasterea din fecioara si invierea Domnului nu fac parte din categoria miracolelor, sa zicem, aproape naturale. din lumea lui Dumnezeu si lumea noastra. Aceste miracole, unde isi au valoarea? In mesajul pe care-l aduc. Citind Scriptura am constatat, cel putin pentru mine, ca Dumnezeu cand face un miracol, Il face intotdeauna cu sens. Nu-l face pentru curiosi. Nu-l face pentru ca pusca din degete nu stiu ce vindecator sau prooroc care vrea sa se afirme pe sine. Nu, acestea sunt surogate, pacaleli, unde vreti sa le treceti. Adevaratele interventii ale lui Dumnezeu sunt totdeauna facute cu scop, cu mesaj. Ele se incadreaza in planul lui Dumnezeu.

De aceea, investitia lui Dumnezeu in astfel de miracole e cu totul alta decat intre niste vindecari trecatoare. Aici trebuie sa facem distinctia. Nu toate intervetiile lui Dumnezeu intra in aceeasi categorie, sa spunem, pentru ca obiectivele difera. De aceea, nasterea din fecioara, schimbarea la fata a Domnului nostru, invierile pe care El le-a facut, premergatoare invierii Lui, invierea Lui din morti, inaltarea in slava, toate acestea sunt parte a unui plan Dumnezeiesc precis. Implinirea unor profetii, toate au sens. Toate au mesaj. Chiar si in perioada bisericii, miracolele pe care le-au facut apostolii nu erau pentru ca vroiau sa se afirme sau pentru ca erau niste nevoi urgente pe acolo. Nu. Toate acestea, spune in Evrei cap. 2, semne, minuni, miracole, insoteau marturia lor. Conta ceea ce spuneau, afirmau, articulau acesti apostoli. Si anume, articulau vestea buna a mantuirii, prin credinta in Isus Hristos. De aceea era nevoie de ele, sau Dumnezeu ingaduia sa fie astfel de miracole.

2 Corinteni 5:17? ‘Căci, dacă este cineva în Hristos, este o făptură
(Sau: zidire.) nouă. Cele vechi s’au dus:
iată că toate lucrurile s’au făcut noi.

Photo credit www.heartsonfire-ministries.org

Care-i mesajul acestei interventii miraculoase
a lui Dumnezeu in lumea noastra?

Da, miracolul e un act supranatural, dar pe mine nu asta ma intereseaza. Ma intereseaza mesajul lui. Si nasterea din fecioara si aceasta sarbatoare pe care noi o avem in crestinism n-are nici un sens, nici o valoare, daca nu i-ai prins mesajul. Si care-i mesajul acestei interventii miraculoase a lui Dumnezeu in lumea noastra? Ce mesaj poarta miracolul? Domnul nostru spunea asa: „Eu sunt calea, adevarul si viata, nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine.” Ioan explica si spune: „Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu, singurul Lui Fiu, care este in sanul Tatalui, Acela l-a facut cunoscut.” Deci scopul nasterii din fecioara a fost sa-L cunoastem pe Dumnezeu, sa fim mai aproape de Dumnezeu. Adica, Dumnezeu insusi vine intre noi, asumandu-si natura noastra, sa ne mantuiasca din interior. Vine sa stea cu noi, sa se plimbe printre noi, sa ne vorbeasca, sa ne mai atinga, vindecandu-ne din cand in cand. Vine, cum spuneau parintii bisericii, vine sa recapituleze viata noastra. Ceea ce Adam nu a putut realiza, primul om, a facut-o El. Ne-a aratat cum se traieste viata asta si asa sa ajungem la Tatal.

Miracolul in aceasta sarbatoare, da, nasterea din fecioara a fost un eveniment, dar evenimentul ma trimite la un mesaj. Mai mult, ap. Petru vorbeste la un moment dat, ca Dumnezeu ne-a facut partasi firii Dumnezeiesti, prin Hristos. Adica, noi putem sa asistam, sa traim un fel de anticipare a vietii care va veni. In trupul acesta, in viata aceasta, noi putem gusta dintr-o viata mult mai buna decat aceasta. Sa cunoastem iertarea si harul, sa cunoastem dulceata partasiei cu Dumnezeu, sa cunoastem ceea ce a pierdut Adam. Asta ne-a adus Hristos. Sarbatoarea, aici se regaseste, in posibilitatea de a ne putea impartasi de Dumnezeire. Ce inseamna aceasta? Inseamna ca miracolul acesta, al nasterii din fecioara, iti spune ca Dumnezeu face mereu miracole. E important in economia planului lui Dumnezeu. Dar, daca Il crezi pe Dumnezeu si crezi ca El poate oricand sa intervina, cel mai mare miracol pentru tine nu este neaparat nasterea din fecioara a Domnului sau invierea Lui din morti. Ele sunt repere, au fost importante si sunt importante pentru credinta noastra. Dar, cel mai mare miracol  este ca Dumnezeu sa te nasca din nou, sa te schimbe in centrul personalitatii tale. Mie asta-mi spune ca e un miracol sigur, e o lucrare extraordinara a lui Dumnezeu. Dar acest miracol ma trimite la El. Mesajul nasterii din fecioara este despre El, ca acest Dumnezeu este Domnul vietii, ca poate schimba pe oricine. Iti poate ierta pacatele.

Stiti ca cel mai predicat verset din Biblie in perioada nasterii miscarii evanghelice, care a venit pe linia anabaptista, puritana, pietista, a fost 2 Corinteni 5:17? ‘Căci, dacă este cineva în Hristos, este o făptură (Sau: zidire.) nouă. Cele vechi s’au dus: iată că toate lucrurile s’au făcut noi.‘ Centrul vietii noastre, a credintei noastre evanghelice aici sta. Acelasi Dumnezeu care face miracole, aliniindu-le pe toate planului Sau. Te include si pe tine. Ca tu nu esti in afara acestui plan. Ca poti fi integrat in el. Si sarbatoarea asta imi spune mie ca si eu sunt integrat in planul Mantuitorului. Si eu pot sa am o nastere de sus. Si la nasterea aceasta participa tocmai Sfanta Treime. Ca nasterea din nou nu se face din sisteme teologice, ca stiti ca in perioada comunista s-a dorit un om nou. Asta era obiectivul. S-a vazut ce oameni noi am fost multi dintre noi. Nu asa se face, prin sisteme umane; nasterea din nou este o lucrare supranaturala, intr-adevar miraculoasa, in care Dumnezeu face sa toarne viata de sus drept in inima ta.

Duhul Sfant vine sa toarne un alt gen de viata. Nici nu-ti poti imagina cine poti fi, ce poti face, ce poti trai, cand acest miracol are loc in tine. Stiu ca e greu sa crezi intr-un astfel de miracol. Dar ce crezi ca e mai greu sa crezi ca s-a nascut cineva din fecioara, ca a inviat cineva din morti, sau ca poti fi nascut din nou din Dumnezeu? Lucrarea este aceeasi, pe care o face Dumnezeu in bunatatea Lui. De aceea trebuie sa fim deschisi si ma refer aici si ii vizez acum in acest cuvant pe toti cei care n-au avut parte de acest miracol. Este posibil. Asta e Vestea Buna. Acelasi Dumnezeu, care face in fiecare zi minuni pentru tine, poate sa faca un miracol in centrul personalitatii tale. Si stiti cum e asta? E ca si cum Altcineva incepe sa-Si traiasca viata Lui in tine. Incepe sa schimbe centrul moral, pentru ca religia adevarata se gaseste sau se regaseste in morala. Incepi sa iubesti lucruri pe care altadata, poate, le detestai, sa urmaresti lucruri spirituale, sa-ti placa lucrurile duhovnicesti. Alta data te plictiseau, dintr-o data le iubesti, devin parte integrala a fiintei tale si faci lucruri pe care nu credeai vreodata ca le vei face. Si nu mai faci lucruri pe care credeai ca nu vei scapa de ele, poate patimi.

Si uita asa, puterea aceasta a nasterii de sus e miracolul pe care tu-l poti trai. E acelasi Dumnezeu care a facut miracolul nasterii din fecioara, acelasi Dumnezeu care te poate naste de sus. Doar cere. Trebuie sa crezi lucrul acesta. Nu exista alta varianta decat prin credinta. Si cu cat te apropii mai mult de acest Hristos, de Fiul lui Dumnezeu, cu atat Il vei cunoaste mai mult. Si cu cat Il vei cunoaste mai mult, vei fi eliberat. Viata Lui va curge in tine si vei spune ca ap. Pavel: „Traiesc, dar nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine.” Ei, aici e miracolul. Si multi dintre noi care stam aici stim despre ce este vorba. Ce ar fi ca sa mijlocim acum pentru cei care nu inteleg ca asta-i sarbatoarea? Sarbatoarea cea mai frumoasa este cand Hristos intr-adevar se naste in inima unui om si toarna in el viata de sus. Si invitat la partasie de Sfanta Treime, ceva mai frumos nu poate fi pe pamantul acesta. Ai nevoie de aceasta partasie. 

Vezi si Nou – PAGINA Emil Bartos Predici si Studii

VIDEO by Emanuel TM  Predica incepe la minutul 53.

Reclame

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: