Despre Trinitate (3) Logos podcast cu Ted Pope

Alte Emisiuni –

  1. Dumnezeu Tatal Introducere (1)
  2. Teologia: Arma sau Ajutor? (2)

Realizator Dan Miclea:
Aici avem doua pareri. O parte spune, este Dumnezeu, care s-a aratat in Vechiul Testament, acelas Dumnezeu care s-a aratat in Noul Testament ca Fiu si pe urma s-a aratat ca Duhul Sfant, ca si persoana. Apoi avem o alta partida care spune ca Trinitatea este Dumnezeu Tatal, Dumnezeu Fiul si Dumnezeul Duhul Sfant, dar sunt 3 persoane.

Doru Pope:
Mai intai, trebuie sa spun ca este un subiect controversat dealungul istoriei crestine. Unii il considera a fi triteism, adica credinta in 3 dumnezei diferiti. Ce este Trinitatea? Este clar din Scripturi ca este un singur Dumnezeu ca esenta, dar care exista in 3 persoane. Trinitatea exprima credinta ca Dumnezeu este o singura fiinta, alcatuite din 3 persoane distincte si diferite, care coexista in aceeasi esenta si intr-o comuniune eterna, ca Tatal, ca Fiul si ca Duhul Sfant. Este greu de priceput Trinitatea. Daca am putea sa pricepem totul despre Dumnezeu, El ar inceta sa mai fie Dumnezeu si noi am fi dumnezeu.

Mai intai, as vrea sa ne uitam putin la unitatea lui Dumnezeu. In repetate randuri, gasim in Biblie ca Dumnezeu afirma despre Sine, „Eu sunt singurul Dumnezeu.” Este recunoscuta afirmatia din Sema Israel., Deuteronom 6:4 Ascultă, Israele! Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul Domn. Si Pavel o spune in 1 Corinteni 8:4 – şi că nu există decât un singur Dumnezeu. Cu toate acestea, in alte texte, precum in Genesa 1:1 – La început, Dumnezeu a creat cerurile şi pământul, este folosit cu privire la Dumnezeu, termenul de Elohim, care este un termen plural. Deci, avem aici un Dumnezeu care este conectat cu intreaga creatie, inclusiv cerurile, pamantul si tot ce exista in acestea. Dumnezeu este astfel, nu doar singurul Dumnezeu, dar este si singurul Creator si este suveran la tot ceea ce a creat. El exista mai inainte de toate lucrurile si toate exista prin El si din cauza Sa. Pavel ne spune ca ‘din El si pentru El sunt toate lucrurile.’ De fapt, Coloseni 1:16 ne zice,

pentru că prin El au fost create toate lucrurile,
în cer şi pe pământ,
cele vizibile şi cele invizibile,
fie tronuri, fie domnii,
fie conducători, fie autorităţi.
Toate au fost create prin El şi pentru El.

Deci, avem un Dumnezeu care ne este descris prin Elohim, nume plural. Sufixul ‘im’, adaugat la un nume sau un substantiv evreiesc il face plural. Avem astfel ‘serafim’, sau ‘heruvim’. Dar, desi Geneza 1:1 ne arata pe Dumnezeu ca anumit Elohim, la plural, verbul ‘a facut’ este la singular. Deci avem o problema. Ori scriitorul nu stia gramatica, ori era confuz. Un Dumnezeu care are un nume plural lucreaza ca o singura persoana, deoarece verbul care descrie ce face acest Dumnezeu este la singular. In Exod 20 avem invataturi cu privire la cele 10 porunci repetate in Deuteronom 6. Vedem ca Dumnezeu ne interzice sa avem alti dumnezei in afara Sa. Asta nu inseamna ca ar exista alti dumnezei, ci ca Dumnezeu trebuie sa fie totul pentru cei ce cred in El. Oamenii pot crede in multi dumnezei, pot avea o multime de idoli. Dar Dumnezeu este numai unul singur si in prezenta Sa, inainte de El, nu trebuie sa aiba nimeni un alt Dumnezeu. A folosit aici un cuvant- ‘idol’, si pe masura ce citim Biblia vedem ca exista o multime de idoli.

Omul este o fiinta profund religioasa si el nu poate trai fara a crede in ceva. Daca nu crede in Dumnezeul cel adevarat, va crede intr-un idol. Un idol poate fi un obiect, un obicei, o persoana, un viciu sau orice altceva care devine obiectul de inchinare si obiectul dominant al vietii cuiva. Un idol este ceea ce iti subjuga si iti preocupa interesele, timpul, gandirea, imaginatia, resursele, sentimentele in afara lui Dumnezeu, cautand sa obtii de la acel idol ceea ce numai Dumnezeu poate da. Astfel, cand cineva pierde un idol din diferite motive, cel ce l-a pierdut are impresia ca nu mai poate trai, ca nu mai are rost sa existe fara idol. Desi are asa o mare putere de influenta, un idol nu este nimic in comparatie cu Dumnezeu.

Dumnezeu este doar unul singur. Dar atunci, de ce vorbim despre Trinitate? Si mai ales, de ce vin scriitorii Noului Testament si ne vorbesc despre Duhul Sfant si Fiul? Si ne spun ca si Fiul si Duhul Sfant au caracteristicile lui Dumnezeu. Cand au aparut aceste fiinte care sunt asemenea lui Dumnezeu? Chiar si in Vechiul Testament avem pasaje despre un Dumnezeu existand in mai multe persoane. Numai trebuie sa intelegem ca descoperirea lui Dumnezeu a fost progresiva, adica, Dumnezeu nu a corectat azi ceea ce am gresit ieri si n-a inlocuit azi ceea ce ne-a spus ieri. Ci, ceea ce El nu ne-a dezvaluit despre Sine, ne-a dezvaluit astazi. Deci, de ce a procedat astfel Dumnezeu? Doua rapsunsuri sumare:

  1. Dumnezeu s-a revelat pe Sine intr-o lume politeista, o lume care avea multi dumnezei. Practic, fiecare funcatie umana avea un dumnezeu. Apoi, existau dumnezei ai stelelor, ai astrelor, a culturilor, a ploilor, a fecundarii. In plus, fiecare natiune avea o multime de dumnezei diversi, pe langa un dumnezeu superior al tuturor. Era nevoie, deci, ca in mintea inchinatorului evreu sa se implice conceptul de monoteism, adica, ca exista un singur Dumnezeu adevarat.
  2. Anumite lucruri despre Sine si planurile Sale au fost tinute ascunse de Dumnezeu pentru cel putin doua motive: Fie ca omul nu le putea intelege la vremea respectiva, sau fie ca nu le sosise inca timpul de a fi descoperite.

Sa ne intoarcem la Elohim din Vechiul Testament, ca prima mentiune ca Dumnezeu este unul, dar la plural.

  • Unii au sustinut ca acestia se refera la multitudinea de atribute ale lui Dumnezeu. Stim ca Dumnezeu are atribute comunicabile si incomunicabile. Atribute incomunicabile sunt numai ale Lui insusi, ca Dumnezeu. Si cele comunicabile, care sunt impratasite cu fiinta  creata de El, cu omul. Deci unii au zis ca Elohim se refera la faptul ca Dumnezeu are multe atribute.
  • Altii au zis ca pluralul acesta este pluralul suveranitatii, pluralul cu care ne adresam unui rege, de exemplu, sau cum ar scrie un rege despre sine cand ar da o lege si ar zice, „Noi legiferam ca….” dar de fapt este doar un singur rege.
  • Chiar in vers. 2 din Geneza 1, vazand ca apare Duhul lui Dumnezeu, care in mod suveran pluteste pe deasupra apelor si acopera pamantul. Duhul lui Dumnezeu poate fi considerat ca o emanatie a lui Dumnezeu, cum zic unii. Dar textul nu ne permite aceasta interpretare. Il avem pe Dumnezeu care a creat si pe Duhul lui Dumnezeu, o entitate separata care pluteste pe deasupra apelor.

Mai tarziu, unul din psalmii amintiti si de Domnul Isus pe vremea Sa, vorbeste din nou despre conceptul acesta de doua persoane in divinitate. Psalmul 110:1 ‘ Domnul a zis Domnului meu: ,,Şezi la dreapta Mea, pînă voi pune pe vrăjmaşii Tăi supt picioarele Tale.„ As vrea sa facem cateva adaugiri aici pentru ca sunt necesare, ca sa putem sa intelegem ce spune acest verset din Psalmul 110. Numele lui Dumnezeu la evrei, stim ca Moise L-a intrebat, „Care este numele Tau?” Si Dumnezeu a zis, „Eu sunt cel ce sunt.” Asta s-ar pronunta prin Yahweh sau Iehova, cum zicem noi Romanii. Dumnezeu a folosit si alte nume in Vechiul Testament . Este supranumit ca El Shadai, adica Dumnezeul cel Atotputernic, si Adonai, care inseamna Stapan sau Domn. Cam dupa secolul al III-lea inainte de Hristos s-a interzis folosirea numelui de Iehova. Numele acesta nu putea sa fie folosit decat de catre Marele Preot, o singura data pe an, intr-o singura zi, ziua ispasirii- Yom Kippur. Cand era in templu, el avea voie sa foloseasca el singu, pentru o singura data, intr-un singur loc, intr-o singura zi, numele de Iehova. Toti ceilalti, inclusiv marele preot cu alte ocazii foloseau numele de Adonai, adica Stapanul sau Domnul.  Acum, dupa ce am facut aceasta scurta precizare, Psalmul 110 se poate citi asa: Iehova a spus lui Adonai, „Sezi la dreapta Mea.” Ca sa nu mai amintim ca Psalmul acesta ne spune inca un fapt, ca Fiul lui Iehova va fi preot in veci, dupa randuiala lui Melhisedec.

Acum, ne apropiem de Noul Testament si aici exista o multime de texte care afirma unitatea si unicitatea lui Dumnezeu. Astea sunt pastrate in Noul Testament. Apar texte care atribuie Dumnezeirea  si Tatalui si Fiului in mod concomitent, de exemplu in 1 Corinteni 8:4 – ‘Deci, cît despre mîncarea lucrurilor jertfite idolilor, ştim că în lume un idol este tot una cu nimic, şi că nu este decît un singur Dumnezeu.‘ Apoi 1 corinteni 8:6 – ‘ totuş pentru noi nu este decît un singur Dumnezeu: Tatăl, dela care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care sînt toate lucrurile şi prin El şi noi.’ In acelas verset, deci, avem pe Dumnezeu Iehova ca Dumnezeu, dar si Isus este Domn Adonai, care este numele lui Dumnezeu, am explicat adineaori. De asemenea, Pavel ne precizeaza ca Tatal este sursa lucrurilor de la care vin toate lucrurile, de la Dumnezeu Tatal, ia Isus este mijlocul prin care ne vin lucrurile. Deci, Tatal de la care vin toate lucrurile si Isus Hristos prin care sunt toate lucrurile.

Am o multime de texte din Noul si Vechiul Testament  in care putem sa aratam ca si Tatal si Fiul si Duhul Sfant sunt uniti si Dumnezeu,  in separate locuri, sau creatori, in separate locuri, au caracteristica sau atributul de atotprezenta, de atotstiinta, de vesnicie, eternitate si ca dau viata fiecare. Deci Trinitatea este un concept biblic. Nu-s trei Dumnezei, nici trei fiinte. E un singur Dumnezeu in trei persoane. Fiecare dintre aceste 3 persoane vorbeste, simte, gandeste, face ceva. Armonia este perfecta. Iar substanta , daca putem vorbi de asa ceva, este una singura. Isus Hristos este acuma Dumnezeu intrupat. In El exista doua naturi, aceea de om si de Dumnezeu, care sunt intr-o uniune hipostatica, intr-o uniune esentiala. Isus a venit de la Tatal din slava. El acolo avea slava, spune in Ioan 17, se ruga ca Dumnezeu sa-i redea slava pe care a avut-o inainte de intemeierea lumii. Deci de acolo a venit, din acea slava. Si dupa ce termina lucrarea de rascumparare si inviaza, pleaca inapoi de unde a venit pentru a reprimi slava pe care a vut-o inainte de a fi lumea.

Din primele 13 minute, mai sunt 9 minute din podcast. Pentru intrebari, comentarii, sau sugestii pentru emisiuni de viitor intrati la Facebook aici pe pagina DanMiclea Music Studio

Asculta podcastul in intregime aici-

 http://www.logospodcasting.com/trinitate-doru-pope/

Reclame

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: