Efectele Televiziunii, a Internetului, media, la creierul uman

Photo credit www.youtube.com

  • Noi, ce vedem cu ochii, practic, creierul vede prin ochi, nu ochiul.
  • Stai si citesti, vorbesti, discuti cu cineva, faci unele activitati si te-ai pus in fata ecranului, indiferent ca-i televizor, computer, ce-ar fi. Si atunci, creierul se pune sa doarma, intr-un fel si atunci nu se mai dezvolta. Creierul, nefiind folosit, nu se dezvolta. Atunci cand ochii sunt fixati pe televizor, se intra intr-o stare de somnolenta  si centrul rational al judecatii, practic, parte frontala, partea stanga, de asemenea intra in starea aceasta de somnolenta. Si pentru ca se deschid niste porti, toata informatia necenzurata intra direct in subconstient.
  • Specialistii spun, de asemenea, ca televizorul, nu numai ca are o forta semi-hipnotica, dar are o forta care multiplica aceasta hipnoza si te vrajeste.
  • Nu-i acelasi lucru sa citesti sau sa stai la televizor. Nu e acelasi lucru sa citesti o carte sau sa vizionezi un film despre cartea respectiva. In timp ce filmul te lasa sa fi pasiv mai departe, lectura iti elibereaza imaginatia. Tot ceea ce citesti, creierul incepe sa-si imagineze, sa creeze. Si atunci lucreaza si lucreaza si se dezvolteaza mai mult.
  • Ce face copilul in fiecare zi ii afecteaza modul de gandire, comunicare, totul ii stimuleaza. De aceea e foarte important ca copiii sa nu creasca intr-un mediu in care e o galagie puternica  tot timpul, zgomote, zbieraturi, muzica care bate si surzeste urechile nu-l lasa pe copil sa se dezvolte, ci liniste si pace face ca timpul ala sa cugete copilul si sa-si dezvolte mintea.
  • Dezvoltarea creierului: In primul rand, incepe o dezvoltare chiar din pantecele mamei. Dupa ce copilul se naste, legatura aceea deosebita, care a facut-o Dumnezeu si a pus-o intre mama si copil, e o legatura care nu pot oamenii de stiinta s-o refaca. Pot sa fie oameni de stiinta, sa se ocupe de copii si nu pot sa ajunga la standardul pe care Dumnezeu l-a pus in mama. Mama are ceva, care nici ea nu-si da seama; Dumnezeu a pus acolo. La fiecare etapa a cresterii copilului de cand e bebelus, fara sa-si dea seama, ii introduce cuvinte noi, vorbeste cu copilul si se formeaza acea legatura extraordinara intre mama si copil. Din pacate, diavolul se lupta in zilele acestea ca mamele sa nu mai aiba timp pentru copiii lor.

Stau specialistii si studiaza corpul uman si se mira de mecansimul acesta. Unii se mira si recunosc ca este un designer, cineva care s-a ocupat a intocmit trupul acesta asa de minunat care lucreaza ca un ceasornic care nu se strica. Si sunt unii care nu vor sa creada. Se uita la toate minunatiile astea si ofera tot felul de explicatii  care se inpotmolesc mai de vreme sau mai tarziu. Dumnezeu ne-a creat intr-un mod atat de minunat. Inca, cand nu existam noi, Dumnezeu ne-a planuit, ne-a planuit cum sa aratam, ce sa facem si cuvantul lui Dumnezeu spune ca noi am fost creati pentru lauda slavei Sale. N-am fost creati pe pamantul asta ca sa ne distram, sa ducem o viata cum duc ceilalti din lume. Scopul cu care Dumnezeu ne-a creat a fost sa-I slujim, dand lauda slavei Sale. As vrea ca Dumnezeu sa ne ajute pe fiecare ca sa ne implinim scopul  pentru care Dumnezeu ne-a creat pe pamant.

Photo credit laffra.wordpress.com

Noi suntem in scoala lui Dumnezeu inca de cand suntem in pantecele mamei noastre. Specialistii, mai nou, a descoperit ca un prunc, nenascut inca, e afectat de mediu inconjurator si in mod special de atmosfera din familie si in mod special de starile mamei lui. Desigur ca specialistii descriu si impart creierul omenesc in mai multe parti, depinde  despre ce vor sa vorbeasca. Am sa impart si eu in cateva parti creierul si as vrea sa va spun  ca noi avem o parte din creier, partea dreapta, care este creierul emotional. El ia totul emotional: imaginea care o vede, culorile, muzica, totul ce e sentimental il afecteaza. Si el nu sta sa judece, sa analizeze ce e bine si ce e rau. In schimb, Dumnezeu a pus partea stanga a creierului, partea care analizeaza detaliile, partea care se ocupa de citit, de scris. Peste toate acestea, Dumnezeu a pus creierul frontal, care animalele nu-l au, Dumnezeu l-a pus numai in om. Centrul acesta este centrul executiv al creierului uman si sediul tuturor proceselor mentale- al motivatiei, controlului, al emotiilor, procesele de reflectii, faptul ca sta si gandeste, analizeaza toate lucrurile, judeca si dupa aceea are puterea deciziei.

Deci, practic, ce se intampla? Noi primim informatia si partea dreapta isi face partea ei emotionala. Partea cealalta  sta si analizeaza toate informatiile si le trimit toate la creierul prefrontal, care ia deciziile. Acest creier trebuie  sa fie foarte bine dezvoltat si as vrea sa va spun ca creierul emotional e matur inca din copilarie. Din pacate, spun eu, matur inca din copilarie. Iar creierul prefrontal  se maturizeaza abia in jurul varstei de 25 de ani. Am subliniat lucrul acesta pentru ca o sa vorbesc despre el mai tarziu.

In corpul nostru, pe langa aceste parti din creier care trebuie sa se formeze si care o sa explic mai tarziu cum se formeaza, sunt niste legaturi intre aceste emisfere. Este foarte important cum se formeaza aceste fire, aceste legaturi. Ele depind de experientele pe care le avem si cum le folosim. Exact cum iti folosesti muschii mainii sau a piciorului, asa se intampla si cu creierul. Daca-l folosesti, el se dezvolta. Daca nu-l folosesti, el se atrofiaza. As vrea sa va spun caci cu fiecare experienta care o avem, in creierul nostru se trag niste fire fizice. Deci, practic, se trag niste fire. Depinde cate emotii ai pus in fiecare experienta, cu atata firul e mai gros si ne influenteaza mai mult viitorul.

Asa cum am spus, integritatea noastra si intelepciunea, inteligenta sunt cu atat mai performante cu cat legatura intre aceste emisfere  este foarte dezvoltata.

Dezvoltarea creierului: In primul rand, incepe o dezvoltare chiar din pantecele mamei. Dupa ce copilul se naste, legatura aceea deosebita, care a facut-o Dumnezeu si a pus-o intre mama si copil, e o legatura care nu pot oamenii de stiinta s-o refaca. Pot sa fie oameni de stiinta, sa se ocupe de copii si nu pot sa ajunga la standardul pe care Dumnezeu l-a pus in mama. Mama are ceva, care nici ea nu-si da seama; Dumnezeu a pus acolo. La fiecare etapa a cresterii copilului de cand e bebelus, fara sa-si dea seama, ii introduce cuvinte noi, vorbeste cu copilul si se formeaza acea legatura extraordinara intre mama si copil. Din pacate, diavolul se lupta in zilele acestea ca mamele sa nu mai aiba timp pentru copiii lor. Ne apucam sa cheltuim mult si dupa aceea trebuie sa lucram si mai mult ca sa putem sa acoperim cheltuielile si timpul care ar trebui sa-l petreaca in mod special mama cu copilul se scurteaza foarte mult. S-au facut cercetari si copiii care au crescut in orfelinate, fara  dragostea mamei, fara acea partasie cu mama sunt niste copii care au crescut  atat de deformat din punct de vedere al creierului, pentru ca n-au avut legatura aceea in primele luni, in primii ani de viata cu mama. Spun lucrul acesta pentru ca sa incurajez mamele sa poata sa-si petreaca mai mult timp cu copiii, pentru ca uneori ele nu-si dau seama ca tot ceea ce fac este planificat de Dumnezeu. In ziua de astazi, diavolul foloseste tot felul de jocuri, televizorul, internetul, ca copiii sa stea sa se joace.

Cititul dezvolta foarte mult mintea copiilor. Nu-i acelasi lucru sa citesti sau sa stai la televizor. Nu e acelasi lucru sa citesti o carte sau sa vizionezi un film despre cartea respectiva. In timp ce filmul te lasa sa fi pasiv mai departe, lectura iti elibereaza imaginatia. Tot ceea ce citesti, creierul incepe sa-si imagineze, sa creeze. Si atunci lucreaza si lucreaza si se dezvolteaza mai mult. Lucrul cu mainile- stiu, copiii din ziua de azi nu le prea place sa munceasca. Daca va amintiti, cei care sunteti mai in varsta, ati muncit. Mergeati si la scoala si munceam si cu parintii. Mi-amintesc, munceam, cum eram copii multi. Si verile  lucram si n-am fost bucuros atunci. Dar slavesc pe Domnul si-I multumesc ca indemanarea care am avut atunci ma ajuta foarte mult la lucru.

Jocul in natura, nu in  casa, nu la televizor, nu video gamurile, ci jocurile in natura cu obiecte fizice dezvolta foarte mult reflexele si indemanarea. Jocurile fizice, ca alergatul, inotul, lucru de mana, activitatile acestea fac o legatura foarte mare intre emisfere si se dezvolta aceste legaturi. Depinde inteligenta omului de aceste legaturi. Cu cat sunt legaturile mai bine facute, circula mai bine informatia. Circula mult mai repede si copiii sunt mult mai destepti. Ce face copilul in fiecare zi ii afecteaza modul de gandire, comunicare, totul ii stimuleaza. De aceea e foarte important ca copiii sa nu creasca intr-un mediu in care e o galagie puternica  tot timpul, zgomote, zbieraturi, muzica care bate si surzeste urechile nu-l lasa pe copil sa se dezvolte, ci liniste si pace face ca timpul ala sa cugete copilul si sa-si dezvolte mintea.

Toate lucrurile aceste afecteaza nu numai structura creierului cum creste copilul si firele care se  formeaza, dar si functional cum lucreaza creierul. As vrea sa va puneti o intrebare: cum vedeti unele obiceiuri la copii dvs., sunt niste obiceiuri bune sau rele? Ati vrea ca acele obiceiuri sa-l calauzeasca toata viata , sa le aiba in viata lor? Si daca nu-s bune, as vrea sa faceti tot ce puteti ocupa de ei ca sa nu le repete, ca obiceiurile repetate  formeaza caracterul si atunci asa va fi caracterul copilului.

Sunt niste étape in care creierul uman se dezvolta pana la adanci batranete. Este o etapa care de exemplu – auzul, vorbitul de dezvolta  cel mai bine pana la varsta de 5-7 ani. Poate multi va amintiti de ceea ce se spunea in Romania, de cei 7 ani de-acasa. As vrea sa explic: Unul din baietii nostri cand era mai mic a avut o operatie. A avut ceva probleme si cand l-am dus la doctor  a observat ca daca nu-i acopera ochiu drept , ochiul stang nu-l foloseste. Si atunci a zis sa-i punem ‘patch’ sa-i acopere ochiul  de doua ori pe zi. Am mers dupa doua luni la doctor si ne-a intrebat cum merge. I-am zis ca nu prea merge, ca plange, nu-i place, il deranejaza. A zis: „E treaba dvs. ca parinti, ca daca implineste varsta de 7 ani, nu se mai poate repara nimica. Deci, pe langa ceea ce-am citit si am invatat, am observat in viata de zi cu zi. Am un coleg la lucru care are 32 de ani si cu un ochi nu vede.

Noi, ce vedem cu ochii, practic, creierul vede prin ochi, nu ochiul. Deci, ochiul poate sa nu aiba nimica si totusi conectiile la creier sa nu fie bine facute. Acea punta dintre emisfere, care am spus, se maturizeaza pana in jurul varstei de 14 ani. Dupa aceea, devine mult mai putin flexibila. Iar cortexul prefrontal, care e cel ami important, se maturizeaza pana in jurul avrstei de 25 de ani. Acuma, dvs. poate va ganditi – la un copil, la un baiat, la o fata si spuneti are 25, 26, 27 de ani impliniti. Procesul de maturizare se opreste si el poate sa fie tot copil, cu mintea de la 10 ani. Am vazut copii la 26 de ani care se joaca cu avioane. De aceea, n-as vrea sa pierdeti nicio etapa. Ma rog, in mod special ca cei care aveti copii mici, n-as vrea sa pierdeti nicio etapa in procesul acesta de dezvoltare a copilului.

Cum afecteaza televiziunea, internetul, jocurile pe calculator , toata tecnologia asta video, cum afecteaza la dezvoltarea sau mai bine zis la nedezvoltarea sau subdezvoltarea  creierului. Specialistii au gasit 4 feluri de unde cerebrale.

  1. Undele beta- unde foarte inalte care sunt activate cand facem unele activitati, de ex. citim sau lucram ceva, cand suntem supusi la o gandire, sa citim, sa actionam.
  2. Undele alpha – Unde joase – La doua minute dupa ce te-ai pus in fata ecranului, creierul intra intr-o stare de semi-somnolenta din activitate si neveghere. Intri in starea de somnolenta.
  3. Undele Teta- care este un somn usor.
  4. Undele Delta- care este un somn foarte profund.

As vrea sa va ganditi la ce-am spus mai inainte. Stai si citesti, vorbesti, discuti cu cineva, faci unele activitati si te-ai pus in fata ecranului, indiferent ca-i televizor, computer, ce-ar fi. Si atunci, creierul se pune sa doarma, intr-un fel si atunci nu se mai dezvolta. Creierul, nefiind folosit, nu se dezvolta. Atunci cand ochii sunt fixati pe televizor, se intra intr-o stare de somnolenta  si centrul rational al judecatii, practic, parte frontala, partea stanga, de asemenea intra in starea aceasta de somnolenta. Si pentru ca se deschid niste porti, toata informatia necenzurata intra direct in subconstient. Acum, as vrea sa va ganditi ca diavolul lucreaza foarte inselator. Sunt copii care stau toata ziua la televizor, sunt in primii ani din viata si vin parintii acasa si scot niste expresii care te face sa spui: „Extraordinar, ce copil destept am! Ca un om batran vorbeste. Are niste expresii…” SI cu asta insala diavolul. Si chiar a fost un caz despre care am citit, in care mama il incuraja si-l punea mai mult cand vedea, pentru ca ea n-avea timp. A ajuns copilul acela un om nenorocit. La 30 de ani, el nu poate sa munceasca, nu vrea sa iasa din casa. Toata ziua se joaca [pe internet]. Mama lui e ingrijorata, nu stie ce sa mai faca, cine va avea grija de el? Dar, la inceput, era foarte bucuroasa  ca era foarte destept. Copilul nu gandea, nu era foarte destept. Tot ceea ce a intrat in subconstient la situatiile care se potriveau, iesea de sub constient  din tot ceea ce a invatat de la televizor. As vrea sa nu va lasati inselati de lucrurile acestea.

Specialistii spun, de asemenea, ca televizorul, nu numai ca are o forta semi-hipnotica, dar are o forta care multiplica aceasta hipnoza si te vrajeste. Partea stanga care ar trebui sa ia informatia si s-o analizeze intra intr-o stare de somnolenta si nu se mai dezvolta. Din cauza imaginilor care se repeta asa de puternic, nu mai face fata creierul. Apoi, partea frontala a creierului, televiziunea si internetul si toate lucrurile acestea  aduc cele mai grave consecinte asupra creierului prefrontal. Afecteaza capacitatea de concentrare, atentie, slabeste motivatia, favorizeaza comportamentele instinctive animalice si agresivitatea. Stimuli auditiv si vizual de la televizor  sunt foarte agresivi si au un grad foarte ridicat de repetativitate- circa 30 de repetari pe minut. Iar la videoclipuri sunt chiar 60 si chiar mai multe. Stiti de videoclipurile acelea in care se schimba imagini foarte puternic si pur si simplu, pentru ca creierul uman  are nevoie de circa 5-10 secunde sa proceseze informatia. Acum, ganditi-va ca in loc de o informatie in 5-10 secunde, in 10 secunde vine cel putin 10 informatii. Si atunci, creierul prefrontal intra ca si computerele cand „freeze” – se blocheaza pentru ca nu mai poate sa faca fata potopului de informatii, plus ca sunt foarte agresive scenele acestea care sunt acolo. Aceste scene aduc niste vatamari extraordinar de grave creierului uman.

In Japonia, in 16 decembrie 1998, ora 10 Pokemon- puteti sa verificati cu aceste cuvinte cheie pe internet sa vedeti. La o faza din aia, intr-o explozie de lumina, 700 de copii au fost internati in spital si au facut o criza de epilepsie. Unii au ramas mai multe zile spitalizati. Asa cum am spus, creierul, pentru ca n-are timp sa proceseze informatia, ramane blocat si nu mai face fata si nici nu se dezvolta. Ba mai mult, asa cum am spus mai inainte, se fac niste leziuni  puternice peste creierul chiar format.

Stand si uitandu-te la televizor, copiii nu pot sa inteleaga, pentru ca nu mai pot sa inteleaga mediul inconjurator. Tot ce vor ei, vor intermediul televiziunii. Ei intra in acel spatiu virtual, ireal, unde le place sa traiasca si nu mai vor sa iasa de acolo. Televiziunea diminueaza foarte puternic capacitatea implicatiei, propria experienta, organizarea. Organizarea programului zilnic cultiva plictiseala, dezinteresul, apatia, spune „O’m bored, mom and dad.” „Sunt plictisit, mama si tata.” Daca-i opresti televizorul si internetul, tot e ‘boring” plictisitor pentru ei. Nu mai au niciun chef de viata, de nimica; se trag de pe un fotoliu pe altul plictisiti si nu mai stiu ce sa faca.

Omul este fiinta care poate sa intreprinda niste activitati lungi si ample, pe o perioada de itmp foarte lunga si sa primeasca o rasplata pentru efortul pe care-l depune, dupa un timp destul de indelungat. Bineinteles, asta cand creierul incepe sa se maturizeze.

(Notite din primele 25 min, mai sunt 30 min).

VIDEO by Avadani Stefan

2 comentarii (+add yours?)

  1. andreea241981
    nov. 03, 2014 @ 12:32:21

    gabi_duminica@yahoo.com Trimis de pe Vodafone Smart III

  2. octavpelin
    mart. 05, 2016 @ 01:58:55

    Reblogged this on Octavpelin's Weblog.

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: