Intreita slujba a Domnului Isus Hristos – Emil Bartos

Intreita slujba a Domnului Isus Hristos: Imparat, preot si profet Photo www.reformationtheology.com

In limba latina, aceasta expresie este cunoscuta in mediul teologic, mai mult ca monos triplex. Monos triplex – triplex, simplu de dedus in limba romana, intreit. Munus se refera la slujba. In limba engleza e ‘office’, „three offices of Christ”, cele 3 slujbe ale lui Hristos. Si aceste slujbe deriva din cele 3 daruri pe care le-a primit Domnul nostru de la magi.  E vorba despre aur, tamaie si smirna. Dar pana a ajunge a descrie insemnatatea  celor 3, as vrea cate ceva sa spun despre magi.

Emil Bartos

Emil Bartos

Cuvantul ‘magi’ vine din limba latina si are o radacina in vechile limbi rasaritene, de unde avem ‘magie’. Se refera mai mult la cei care nu doar sunt intelepti, magii, ci sunt cei care aduc ceva  magic, ceva misterios, ceva descoperire. Deci, mai degraba, cuvantul ‘mag’  se asociaza cu misteriosul. Candva, in secolul VI, acestor magi li s-a dat si un nume. La inceput n-au avut nume, evident. Nici nu stim daca au fost trei. Deducem doar ca au fost 3 magi, dupa cele 3 daruri pe care le-au adus. Nu neaparat au fost trei. Dar cred ca numele lor: pe unul il chema Blathazar, Melchior si Gaspar. Asa au primit numele in secolul VI. Asta a fost partea traditiei. Noi nu avem dovezi concrete despre chiar cine au fost ei. O fi fost intelepti veniti in rasarit? O fi fost astronomi sau astrologi mai degraba, cei care studiaza stelele? E posibil. Dar cele mai multe teorii sau cele mai acceptate spun de fapt ca cei trei erau un fel de regi, de imparati in zona lor, in regiunea de unde veneau pentru ca, Tertulian spunea lucrul acesta in secolul III, in Vechiul Testament scrie ca Mesia trebuia sa primeasca inchinare din partea regilor. Iarasi, acestea sunt mai degraba speculatii, interpretari.

Mai putin conteaza cine erau cei trei. Ne intereseaza mai degraba, acum, ce semnificatie au darurile magilor. Evident ca Matei nu ne vorbeste despre magi la intamplare. El alege in mod special aceasta istorisire, aceasta naratiune, ca sa transmita un adevar. Mereu este asa.  Ca sa intelegeti, Matei, prezinta in toata Evanghelia lui pe Isus ca rege. Domina ideea imparatiei. Chiar si predica de pe munte e asa structurata incat sa arate spre Isus ca rege, ca imparat. E adevarat ca Evanghelia lui Matei era destinata mai degraba evreilor. Si dorea Matei sa le explice acestora, sa-i convinga ca Isus este Mesia, in adevar, Cel promis.  Cuvantul Mesia, in limba ebraica, este echivalent cu Hristos in limba greaca, adica ‘unsul’ in limba romana. Asta inseamna Mesia, unsul lui Dumnezeu, Cel pe care, adica, Dumnezeu L-a ales sa mantuiasca, prin care sa vorbeasca. De aceea, asa ma uit la magi si asa ne uitam la darurile acestor magi, care reprezinta sau subliniaza spiritul mesianic al evenimentului, a lui Isus Hristos, venirea lui Isus Hristos in lume.

Fiecare detaliu este insemnat, insa eu n-am sa ma opresc la fiecare din aceste detalii, ci la cele trei daruri. Aurul, de obicei, era asociat cu imparatul. Smirna era asociata cu profetia, profetul. Si tamaia era asociata cu  preotul. Deci, cele trei daruri vorbesc despre cele trei slujbe ale lui Isus: de imparat, de profet, de preot. Au fost chiar teologi insemnati, Calvin, Staniloaie, care si-au structurat toata teologia lor sistematica pe cele trei daruri, cele trei slujbe ale lui Isus Hristos de imparat, de profet si de preot.

Dar, putin altfel am sa abordez acest subiect azi. Matei incepe scrierea lui cu geneaologia lui Isus, cu lista aceasta de nume din spita neamului lui Isus Hristos in Evanghelia lui Matei, capitolul 1, cu asta incepe: cartea neamului lui Isus. Si toate numele de acolo au sens pentru evrei. Gasesti chiar femei printre ele, dar se arata faptul ca Isus Hristos a fost o persoana istorica si cand citesti, e interesant ca ajungi prin spita neamului lui Isus, ajungi la David. E clar, cel mai insemnat rege lui Israel. Si toata structura aceasta a cartii, a genealogiei, vorbeste despre acest aspect. E ca si cum ti se prezinta cineva  care are o istorie  legata de istoria din trecut. Cineva care te reprezinta. Si asa as vrea sa privesc la cele trei daruri.

Unsul profetit, Mesia profetit reprezenta speranta poporului evreu, speranta unficarii casei lui David. Stiti ca evreii chiar si astazi spera lucrul acesta. Ei nu cred ca Isus a fost Mesia. Ei cred ca Isus e posibil sa fi fost unul din profetii din perioada respectiva, dar nu Mesia pe care ei Il asteapta. Trebuie sa fie de alt calibru, trebuie sa fie altfel in sensul mai razboinic, mai dinamic, unul care sa nu moara pe o cruce. Ideea aceasta ca Mesia Cel promis se lasa jertfit pe un lemn de cruce, nu avea loc in teologia, in gandirea evreilor. De aceea, pentru evrei, Mesia trebuie sa vina. Pentru noi insa, credem ca Isus Il reprezinta pe Mesia. El a fost Mesia, cel promis, si aceasta se vede in cele trei slujbe pe care le-a avut, slujbe care sunt oglindite in cele trei daruri.

1. Profetia, prima dimensiune a lucrarii lui Hristos

As vrea sa le iau pe rand. Am sa incep cu profetia. Prima slujba a lui Isus este cea de profet. Asta se vede si in prima lucrare care a facut-o Hristos , cand dupa botez, a vorbit despre imparatia Lui. Isus este reprezentat ca profetul. Ce inseamna lucrul acesta? Inseamna ca El a venit sa ne aduca adevarul. El a venit sa ne aduca ceva de la Dumnezeu. Profetul, sa stiti, ca nu este numai cel care vorbeste despre lucrurile viitoare. Profetul, in general, in Vechiul Testament  era cel prin care vorbea vorbea Dumnezeu, cel care avea un cuvant de la Dumnezeu. Si Isus Hristos este prezentat  ca profetul care rosteste adevarul lui Dumnezeu. De aceea, Ioan, cand vorbeste despre El in Ioan cap. 1, spune ca acest Cuvant s-a facut trup, a locuit printre noi, plin de har si de adevar. El ne-a dus harul si adevarul. Si mai tarziu, Isus se prezinta ca fiind adevarul, El insusi. „Eu sunt calea, adevarul si viata.”

E ca si cum se vedea consumarea sau implinirea profetiilor. Mai ales pentru evrei, conta foarte mult , ca evreii traiesc astazi foarte mult sub impresia profetiei. Si multi crestini traiesc , de fapt, mereu sub spiritul profetic. Mereu se uita in viitor. Ar trebui sa traiasca mai mult in prezent, dupa observatia mea, ca daca te uiti prea mult in viitor, nu stii cum sa traiesti in prezent. Dar, Isus, pe de alta parte, ne reprezenta pe noi, asa cum se vedea. Matei, cred eu, ca la asociat nu odata pe Isus cu Moise. Moise a fost considerat cel mai mare prooroc al Domnului din Vechiul Testament. Pai, Moise, n-a primit el legea? N-a fost el chemat de Dumnezeu pe muntele Sinai? N-a vorbit Dumnezeu cu el direct?

Vedeti asocierea? Chiar la inceputul Evangheliei dupa Matei, Isus vorbeste de pe munte, predica de pe munte, asa cum Moise s-a urcat pe munte; Isus, s-a suit si El pe munte. Si de acolo a vorbit, asa cum Moise a venit si ne-a vorbit cuvintele lui Dumnezeu. Asa, Isus a venit si ne-a vorbit cuvintele lui Dumnezeu. Paralela este evidenta. Dar in loc ca sa strige ca in vechime: „Asa zice Domnul…” Isus a spus: „Eu va spun…” Se identifica cu adevarul, cu proorocul care vine sa vesteasca adevarul. Aceasta este prima dimensiune a lucrarii lui Hristos. (notite din primele 12 minute, mai sunt aprox 35 min din mesaj)

La Biserica Cetatea de pe munte | Prays House,145-151 London Road, Croydon, CR0 2RG

VIDEO by ISUS PENTRU TOTI

Predici Emil Bartos

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat: