Iosif Țon – Bunatatea ca Proiect – Lansarea noului sit www.IosifTon.ro

Iosit Ton www.IosifTon.rohttp://www.iosifton.ro/

Citeste si Iosif Ton – O NOUA AVENTURA aici

  • Iosif Ton CCCluj 3Ce inseamna sa fi om bun? 
  • Bunatatea se invata
  • Bunatatea este un mod de-ai privi pe oameni si un mod de-ai trata pe oameni
  • Fiecare  om isi are demnitatea lui
  • Nici o fiinta umana nu poate trai, fara sa fie iubita. 

Iosif Ton – ce urmarim cu platforma blogului? Care e viziunea? Ce vrem sa facem cu ea, ca trebuie sa avem un obiectiv clar. I-au pe ocolite, asa. Acum vreo doua luni, a aparut intr-un ziar de la Bucuresti un articol intitulat problema rautatii. O analiza de speriat, cat e de rea societatea umana. Dar, fara sa pomeneasca o solutie, numai o constatare si o analiza de om expert a problemei rautatii umane. Si, duhul meu s-a intaratat si a puscat din mine intr-o zi sau doua, un articol de vreo noua pagini, intitulat ‘Triumful Bunatatii’ si l-am trimis acelui domn care a scris articolul. Un lucru, care, am inceput o corespondenta dupa aceea si inca una exceptional de frumoasa si omul mi-a spus: „D-le, eu am vazut numai rautatea ca problema, dumneata vorbesti de bunatate ca proiect.

La ora actuala, nimeni nu ia bunatatea in serios. Acum, 3000 de ani, a fost un om in Israel, poet, ganditor, ajuns si rege, si omul a devenit pasionat pentru bunatate. Si s-a apucat de lucru, sa invete o natiune intreaga ce-i aia bunatate. Psalmii sunt cantarile prin care omul acela vroia sa invete o natiune, bunatatea. Da, a fost un om tare ciudat, rege la o populatie nu mai mult de un milion de oameni atunci. Si ambitia lui era ca Dumnezeul bunatatii sa cucereasca tot pamantul. O, daca n-as fi incredintat ca voi vedea bunatatea Domnului pe pamantul celor vii, voi vedea bunatatea lui Dumnezeu instalata pe pamantul celor vii, adica, in actuala istorie.

De la David, a preluat ideea un Amos. Dupa aceea, unul, Osea. Dupa aceea, unul, Isaia. Si unul Ieremia. Toti, cu ideea asta, ca se va ajunge in istoria umana la o vreme cand isi vor aduna toate armele si vor face din ele unelte agricole si nu se va mai face nici un rau pe tot pamantul, pentru ca toti oamenii vor fi buni cu bunatatea lui Dumnezeu. Cine i-a luat in serios? Stiti cine i-a luat in serios? Isus. Pentru ca, Isus, a venit cu o invatatura sistematicadespre bunatate. Si toata invatatura Domnului Isus e numai despre asta, in opozitie cu imparatia celui rau, se va instala aici pe pamant Imparatia bunatatii. Si voi va duceti, agentii lui,  si educati toate natiunile in invatatura aceasta a bunatatii, pana cand pe tot pamantul va domni BUNATATEA.

Bunatatea sa devina subiect de discutie

Noi nu citim bine evangheliile, de aceea, ce va spun acuma va socheaza. Oare chiar asa e? Dupa ce o sa incepeti sa cititi pe platforma mea, o sa vedeti cat d emult n-ati citit bine evangheliile. In primul rand, asa, vorbind pe limbajul intelectualilor, primul lucru care ar trebui sa-l reusim  este ca bunatatea sa devina subiect de discutie. Astazi, bunatatea nu-i subiect de discutie, nici macar in biserici, pentru ca toate bisericile crestine se concentreaza pe un singur lucru: Iertarea de pacate, ca sa stim ca mergem in cer. Asta-i subiectul nr. 1 al religiilor crestine. Si subiectul nr. 1 al religiilor crestine ar trebui sa fie cum ii facem pe toti oamenii buni? Cum convingem intelectualitatea ca bunatatea e un subiect care merita discutat. Asta-i minimul. Macar atat, ca bunatatea-i un subiect care merita discutat pentru ca e posibil sa producem oameni buni.

Am testat un numar de profesori universitari din toata tara, cu provocarea aceasta. Am fost surprins cati mi-au raspuns: „Da? Spune-ne mai mult. Convinge-ne pe noi, ca sa avem ce discuta.” Scopul acestei platforme este un singur cuvant: bunatatea. Cum sa facem toti oamenii de pe planeta buni? Da, pe toti oamenii, pentru ca intr-o zi, sa se faca pe pamant voia lui Dumnezeu, cum se face in ceruri. In ceruri nu exista rautate. In ceruri se face numai bunatate. „Sa se faca pe pamant voia Ta,” adica, toti oamenii sa fie buni, cum se face in ceruri. Sa nu trebuaisca sa asteptam pana ajungem acolo, ca sa traim intr-o societatea bunatatii. Ci, s-o facem pe pamant. Nu ti se pune un gol in stomac, sa zic, d-le, omul asta ii normal? Omul asta, chiar ia in serios lucrurile astea? Vreau sa va asigur ca nu mi-am pierdut mintile si ca-s serios si ca pornim la drumcu scopul acesta. Sa incepem sa realizam planul lui Isus de-ai face lui Dumnezeu Tatal, oameni care seamana cu Tatal lor, oameni buni. „Vie Imparatia Ta,” adica, Imparatia bunatatii. Adica, sa se faca pe pamant, exact cum e in cer.

Oare e realizabil lucrul asta? Acum 2.000 de ani, Fiul lui Dumnezeu, a spus: acesta e obiectivul Meu. Undeva pe traseu, programul asta a fost blocat. Si crestinismul a incetat sa urmareasca ceea ce i-a dat Intemeietorul Lui. Asta-i fascinant. Si trebuie sa asteptati sa cititi in platforma cum s-a intamplat. Si, cum trebuie sa readucem in actualitate planul lui Isus si a ap. Pavel si a ap. Petru, si a ap. Ioan, sa umplem pamantul cu oameni buni?

  • 1. Bunatatea se invata
    Acum, in seara asta, vreau sa incerc ceva. Incerc un fel de definitiea bunatatii. Pentru ca esti un om inteligent, si vei zice: D-le, intai de toate, ce-i aia bunatate? Cu ce se mananca? Spune-mi si mie, sa stiu, daca eu sunt bun sau nu-s bun? Si, daca merita sa ma lupt sa devin bun sau nu. Apropo, in primul rand, bunatatea se invata. Bunatatea e o stiinta: stiinta bunatatii. Si ca orice stiinta, se invata. Si bunatatea ta numai tu poti sa o produci. Nu vine Dumnezeu sa te faca bun. Domnul Isus spune: Fa pomul bun si atunci si roadele sunt bune. Pomul esti tu. Fa-te bun. Si atunci, tot ce faci, tu, tot ce vorbesti tu, toate actiunile tale vor fi bune. Daca tu ai facut pomul bun, dar tu trebuie sa-l faci bun.. Vreau ca in seara asta sa va surprind, cat mai mult. Asa dar, ce inseamna sa fiu om bun?
    .
  • 2. Fiecare  om isi are demnitatea lui
    Domnul Isus ne-a spus: ce voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le voi lor. Dar, ce doresti sa-ti faca tie oamenii? Te-ai gandit tu vreodata serios, serios, la urma urmelor, cum as vrea eu sa ma trateze oamenii si sa intreb: oare eu ii pot trata pe ei asa? Pentru ca, notati-va, bunatatea este un mod de-ai privi pe oameni si un mod de-ai trata pe oameni. Cum ii privesc eu pe oameni? Ganditi-va ca in grecia antica, jumatatea populatiei era sclavi si sclavii nu erau considerati fiinte umane. Erau marfa. Erau vanduti, cumparati, ii puteai ucide, erau propietatea ta. Ganditi-va, deasemenea, ca grecii aveau un dispret extraordinar fata de munca manuala. Oamenii cu adevarat oameni erau propietari, inclusiv de sclavi. Si, munceau ori sclavii ori muncitorii si taranii. Omul, om, era mandru, era arogant.
    .
    Eu am fost socat cand am citit ca dupa cultura greaca a oamenilor astia, cineva, smerenia era ceva care numai sclavii trebuia sa o aiba. Nu un om liber. Un om liber e mandru. Are tinuta asta: cine-mi sunt eu? Smerenia? Asta-i oamenii aia de jos. Nu intru in astea ca ma abat de la… e un subiect fascinant, sa faci comparatie intre gandirea greaca si de exemplu, gandirea lui Isaia.  Isaia a trait pe la anii 700 I.C., dupa parerea mea a fost mult mai inteligent decat Platon si decat Aristotel laolalta A fost unul dintre cei mai mari ganditoriai antichitatii si sa faci diferenta intre modul in care gandea Platon si Aristotel si pe de alta parte cum gandea Isaia, asta pentru alta prelegere. Ce asteapta fiecare om? In primul rand, fiecare om simte in el ca el are valoare. Daca ar stii oamenii cate comori sunt in mine, si cel mai handicapat, numai el stiu cate comori sunt in El. Si nu ii sunt descoperite si el nu le poate exprima. Am lucrat recent cu un barbat care are una din bolile astea care-l duce la paralizie- Parkinson. Si intr-o zi, stand de vorba cu el, am vazut cata bogatie e in el si am spus: „Mai, scrie o carte cu astea.” Daca l-ati vedea, cum ii merg mainile incolo si incolo si cat ii trebuie pana bate exact clapa buna, si mi-a scris o carte intreaga. M-a uimit ce bogatie e in omul ala. Trupul lui nu-l mai asculta, dar ce comori sunt in el.
    .
    Fiecare om gazduieste in el niste comori  extraordinare. Fiecare doreste sa i se recunoasca valoarea. In al doilea rand, fiecare  om isi are demnitatea lui, sa nu i-o lezezi. Sa nu-l jignesti. Sa nu-l ranesti. Respecta-i demnitatea.
    .
  • 3. Respectul fiecarui fiinte umane
    Si cu asta venim la al treilea lucru: respectul fiecarui fiinte umane, cinstirea fiecarei fiinte umane.
    .
  • 4. Nici o fiinta umana nu poate trai, fara sa fie iubita. 
    Si al patrulea lucru, fara de care nici o fiinta umana nu poate trai, e sa fi iubit. Orice copil mic, care nu-i iubit, nu se dezvolta normal. Iubirea-i ca si aerul.

Acuma, fiecare dintre noi le dorim astea.  E vreunul cae nu doreste sa i se recunoasca valoarea? Sa i se respecte demnitatea, sa fie respectat la justa lui valoare si sa fie iubit. Nu recunosti tu ca astea sunt mai de pret decat orice, ca astea te fac sa fi om. Ai valoare. Ai demnitate. Doresti sa fi respectat si sa fi iubit.

Pretuire – Acuma, toate astea, le gasiti in diferite manuale.  de sociologie sau de psihologie. Sunt imprastiate si in filosofie. Dar eu nu de acolo le-am luat. Am pornit cu Isaia 43, unde Isaia e vocea lui Dumnezeu: pentru ca te pretuiesc, pentru ca ai pret in ochii mei, pentru ca eu vad valoare in tine. Eu dau natiuni intregi pentru tine. Fiecare dintre voi, in ochii Mei, are atata valoare incat  si tari intregi as da pentru tine.” Si in cele din urma, El spune: „Ai atata valoare in ochii Mei, incat Il dau pe Singurul Meu Fiu in locul tau.”

Demnitate – Apoi, demnitatea. Fii atent, ca daca-i spui ‘prostule’, sau ‘boule’, sau ‘magarule’, ‘nebunule’,  i-ai bagat cutitul in demnitate. I-ai ucis demnitatea. Si Dumnezeu zice: ai facut o crima, pentru ca ai spus un ‘nebunule’. Dumnezeu zice: ‘character assasination’- asasinare de caracter. Respectul, atat de mult te respecta Dumnezeu, mai exact, iti respecta dreptul de a alege. El te-a creat, El te-a rascumparat, dar nu te obliga. El iti ofera inestimabilele Lui bogatii. Dar, nu te obliga sa le primesti. El iti da dreptul sa-I intorci spatele si sa-i injuri numele pentru ca iti respecta personalitatea.Si cu toate astea, cu tot ce faci tu, El tot te iubeste. Dragostea lui Dumnezeu sta in faptul ca noi, pe cand eram inca pacatosi, Dumnezeu a zis: Te iubesc si dau tot ce am mai scump pentru tine. Dragostea lui Dumnezeu pentru tine trece dincolo de  orice imaginatie a Ta. Asa dar, fiecare dintre noi avem nevoie de pretuire de respectarea demnitatii, de respectul persoanei, si de iubire. Dumnezeu ni le da. De aceea, noi simtim ca ne-ar trebui acestea, pentru ca tu ai fost ideea lui Dumnezeu. Si El, cand te-a facut, te-a facut cu aceste nevoi fundamentale, pe care El le manifesta fata de tine.

In ce consta bunatatea lui Dumnezeu fata de tine? In faptul ca El iti acorda valoare, iti respecta demnitatea, iti respecta dreptul de a alege, si in ciuda a tot ce faci tu, El e bun cu tine. Te iubeste. Asta-i bunatatea.

Ce inseamna sa fiu eu bun? Sa fiu ca Dumnezeu. Fiti buni, asa cum Dumnezeu e bun. Sa fiu bun inseamna sa ma uit la tine si sa zic: eu vad in tine valoare inestimabila. Eu iti respect demnitatea. Eu iti acord dreptul de a fi tu insuti si indiferent ce alegi, si indiferent cum ma tratezi pe mine, eu te iubesc.  Asta inseamna sa fi bun.

Acuma, eu soudiez problema bunatatii cam de opt ani, de cand am inceput cartea despre invatatura Domnului Isus.  si am pus-o intr-o carte intitulata „Bunatate” – o teologie bazata pe invataturile Domnului Isus. Dupa aceea, am scris cartea ‘O tara ideala’. In anul trecut, am publicat in internet, cartea intitulata ‘Bunatate, Adevar, Dreptate’. In toti anii astia am gandit, am distilat ce-i aceea bunatate.

Inca odata, bunatatea este un mod de-al vedea pe celalalt om si un mod de al trata pe omul acela. Cum ma uit eu la tine. Cu dispret? „E un nimeni” Cu jigniri? Daca se poate, sa te acaparezi, sa faci, sa te folosesc cat te pot folosi si apoi sa te arunc la gunoi. Asta-i un mod de al vedea pe celalalt si un mod de al trata pe celalalt. Dar, o iei pe acea inestimabila fiinta pe care Dumnezeu ti-a dat-o ca sa-ti fie sotie. Barbatilor, purtati-va cu intelepciune cu sotiile voastre, dandu-i cinste, asa cum ii acorzi cinste unui portelan fin, fragil, dar scump. Tratati-o cu respect, cautati sa-i impliniti asteptarile. Fiti voi cei care sunteti acolo s-o inaltati, s-o impliniti. Fii bun cu sotia ta. Si-i reciprocat. Uita-te la El si-i zi: Eu sunt artistul, care-l pot face  sau il pot desface.

Cum pot eu sa-l inspir, sa-l incurajez, sa-i dau curaj, sa-i dau demnitate, sa-i pun aripi? Bunatatea e un mod de a vedea pe celalalt si un mod de a-l trata pe celalalt. Si inca odata, eu am invatat astea, le-am pus in definitie,  pentru ca le-am vazut ca asa ne trateaza Dumnezeu in bunatatea Lui fata de noi. Si Dumnezeu are o dorinta, sa aiba fii care seamana cu El: E sunt bun, fiti si voi buni. Mai e ceva, mai adaug aici. L-au intrebat pe Isus, care-i cea mai mare porunca? Cea mai mare porunca e referitoare la atitudinea ta fata de Dumnezeu. El sa-ti fie comoara. Sa-ti placa cum e si sa zici: Te iubesc cu toata fiinta mea. Imi place de Tine si vreau sa-Ti imprimi fiinta in mine. Asta-i cea mai mare porunca.… (din primele 45 min)

VIDEO by Centrul Crestin Caleb

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: