ATRIBUTELE LUI DUMNEZEU – Viorel Udriste

attributes of God

ATRIBUTELE LUI DUMNEZEU
– partea I –

„O maiestate, indicibila, sufletul meu doreste sa Te priveasca. Strig catre Tine din pulberea pamantului. Dar, cand vreau sa-Ti cercetez Numele, descopar ca este tainuit. Tu stai ascuns intr-o lumina de care nici un om nu se poate apropia; ceea ce esti Tu nu poate fi nici conceput, nici rostit in cuvinte, caci slava Ta e de nedescris. Si totusi, profeti si psalmisti, apostoli si sfinti m-au incurajat sa cred ca, intr-o anumita masura Te pot cunoaste. De aceea, Te rog ajuta-ma sa cercetez tot ce ai binevoit sa descoperi despre Tine, ca pe o comoara mult mai de pret decat toate margaritalele si giuvaerele de aur curat: caci cu Tine voi trai atunci cand stelele noptii nu vor mai fi si cerurile vor disparea, cand Singurul care ramane esti Tu” (Tozer A. W.) Biblia nu urmareste sa dovedeasca faptul ca exista Dumnezeu. Mai degraba ea admite existenta Sa si descrie numeroasele atribute care Il caracterizeaza pe El. Unele din aceste atribute sunt specifice doar Lui, ca Dumnezeu, pe altele le observam la fapturile umane, ca urmare a faptului ca ele sunt create dupa chipul lui Dumnezeu. Dumnezeu este mult mai mult decat suma atributelor Sale. Atributele lui Dumnezeu le putem afla datorita revelatiei Sale, acestea nu-L pot descrie in mod complet pe Dumnezeu, chiar daca am putea descoperi o lista completa a atributelor lui Dumnezeu sensul lor deplin ne-ar ramane ascuns caci omul finit nu poate intelege infinitatea lui Dumnezeu. Nu omul este cel care le atribuie lui Dumnezeu, ci Dumnezeu le descopera omului. Noi putem doar sa sugeram care sunt aceste atribute, dar ele nu pot fi considerate reale decat daca Dumnezeu le descopera ca atare. Atributele lui Dumnezeu se refera in mod egal la Tatal, Fiul, si Duhul Sfant. Ele descriu natura Dumnezeuluii trinitar si implicit a fiecarei persoane a Trinitatii. Intre atributele Sale nu poate exista nici o contradictie, El nu are nevoie sa-si suspende un atribut pentru a exercita un altul, caci in El toate atributele Sale sunt una. Dumnezeu nu se imparte pentru a indeplini o lucrare, ci actioneaza in deplina unitate a Fiintei Sale. Asadar un atribut nu este o parte componenta a lui Dumnezeu, acesta ne poate indica cum este Dumnezeu si dupa cat poate mintea noastra rationala sa priceapa, putem spune ca ne arata ce este Dumnezeu, dar nu ne poate spune exact ce este. …”nimeni nu cunoaste lucrurile lui Dumnezeu afara de Duhul lui Dumnezeu.” (1Cor. 2:11) Numai unui egal i-ar putea comunica Dumnezeu taina Dumnezeirii Sale; si a gandi ca Dumnezeu are un egal este o absurditate intelectuala. Atributele divine reprezinta ceea ce stim ca fiind adevarat despre Dumnezeu. Ele nu sunt calitati pe care Dumnezeu le poseda ci constituie ceea ce Dumnezeu este, asa cum Se reveleaza El creaturilor Sale. Dragostea, bunaoara, nu este ceva ce Dumnezeu are si care poate sa creasca, sa scada sau sa inceteze. Dragostea Sa este felul Lui de-a fi si iubind, El este pur si simplu El Insusi. La fel stau lucrurile si cu celelalte atribute. Daca vrem sa avem o conceptie corecta despre atributele lui Dumnezeu trebuie sa invatam sa respingem anumite cuvinte care vor incepe negresit sa se inghesuie in mintea noastra, ca de pilda: trasatura, insusire, calitate, cuvinte care sunt potrivite si necesare atunci cand discutam despre fiintele create, dar cu totul nelalocul lor in legatura cu Dumnezeu. Trebuie sa ne dezvatam de obiceiul de a ne gandi la Creatorul nostru asa cum ne gandim la creaturile Lui. Cei mai multi teologi ofera o clasificare a atributelor lui Dumnezeu cum ar fi:

– atribute unice, naturale sau netransmisibile ale lui Dumnezeu;
– atribute morale sau transmisibile ale lui Dumnezeu;

Lista atributelor lui Dumnezeu, atribute unice sau netransmisibile ale lui Dumnezeu;

1. Dumnezeu este atotstiutor ( omniscienta ) Ps. 139:1-6; 147:5; 1Sam. 16:7; 1Imp. 8:39; Ier. 17:9-10; Isaia 42:9; 1Pet. 1:2; 1Sam. 23:10-13; Ier. 38:17-20
Aceasta inseamna ca El cunoaste toate lucrurile , cunoscand nu numai faptele noastre ci si gandurile noastre, fara efort si intr-o egala masura. „Dumnezeu cunoaste instantaneu si fara efort orice problema si toate problemele, tot ce are inteligenta si mintile tuturor, tot ce are duh si fiecare duh in parte, toata fiinta si orice fiinta, toata lumea creata si fiecare creatura in parte, orice pluralitate si toate pluralitatile, toata legea si orice lege, toate relatiile, toate cauzele, toate gandurile, toate tainele, toate enigmele, toate sentimentele, toate dorintele, orice secret nerostit, toate domeniile si toate imparatiile, toate personalitatile, toate lucrurile vazute si nevazute din cer si de pe pamant, miscarea, spatiul, timpul, viata, moartea, binele, raul, raiul si iadul. Pentru ca Dumnezeu stie in mod desavarsit toate lucrurile, El nu cunoaste un lucru mai bine decat altul, si toate lucrurile la fel de bine. El nu descopera nimic niciodata. El nu este niciodata surprins, niciodata uimit. El nu se mira niciodata de nimic (cu exceptia ocaziilor in care ii atrage pe oameni la Sine, spre binele lor) si nici nu cauta informatii, nici nu pune intrebari. Dumnezeu exista prin Sine si in Sine si stie ca nici o faptura nu va putea sa-L cunoasca pe El vreodata in mod desavarsit.” Tozer A. W.

2. Dumnezeu este omniprezent – Ps. 139:7-12; Ier. 23:23-27; Fapte 17:27-28
Aceasta insemnand ca El este prezent peste tot in acelasi timp. Dumnezeu este prezent cu intraga Sa fiinta pretutindeni si in orice moment. Nimeni nu poate scapa de prezenta lui Dumnezeu acest adevar este o sursa profunda de mangaiere in intristari pentru cei credinciosi, care se pot bucura de prezenta Lui in orice circumstanta si un avertisment pentru cei necredinciosi.

3. Dumnezeu este atotputernic ( omnipotenta ) – Ps. 147:13-18; Ier. 32:17; Mat. 19:26; Luca 1:37 Aceasta inseamna ca Dumnezeu are autoritatea suprema asupra tuturor lucrurilor si asupra creaturilor. Dumnezeu poate face orice este compatibil cu natura Sa. Deoarece are sub porunca Sa toata puterea din Univers, Domnul, Dumnezeul Cel Atotputernic poate face toate lucrurile la fel de usor. Toata puterea necesara pentru a infaptui tot ce doreste Dumnezeu sa faca locuieste in fiinta Sa infinita intr-o plinatate niciodata diminuata.

4. Dumnezeu este transcendent – Isaia 40:13-14; 55:8-19; 6:1-3; Exod 24:9-18.
Aceasta insemnand ca Dumnezeu este deosebit si independent de creatia Sa. Fiinta si existenta Sa sunt infinit mai presus de ordinea creata. Dumnezeu nu are nevoie de noi sau de restul creatiei, totusi noi si restul creatiei Il putem glorifica si-I putem aduce bucurie. Este adevarat ca noi putem sa-I aducem lui Dumnezeu bucurie si fericire adevarata. Cel mai extraordinar adevar din Scriptura este acela ca Dumnezeu isi gaseste in mod real placerea in copiii Lui si se bucura de ei.( Isaia 62:3-5)

5. Dumnezeu este vesnic – Ps. 90:1-2; 102:12; Isaia 57:15; Aceasta inseamna ca existenta lui Dumnezeu nu are sfarsit, nu are capat. Ea se extinde la infinit atat in trecut cat si in viitor, fara nici o intrerupere sau limitare cauzata de succesiunea evenimentelor. El nu este legat de un timp omenesc, matematic vorbind, de la minus infinit la plus infinit putem formula vesnicia lui Dumnezeu. „din vesnicie in vesnicie Tu esti Dumnezeu” Ps. 90:2; Dumnezeu fiind necreat, El nu este afectat de succesiunea de schimbari pe care noi o numim timp. „Locuinta lui Dumnezeu este vesnicia, iar timpul isi are locuinta in Dumnezeu. El poate fi si va continua sa fie singurul adapost sigur pentru copiii Lui purtati de valurile timpului” – Tozer. A. W. Dumnezeu fiind etern, El nu a incetat si nici nu va inceta vreodata sa existe, si prin urmare controlul Sau providential este vesnic asigurat.

6. Dumnezeu este neschimbabil (imuabilitatea) – Num. 23:19; Ps. 102:26-28; Isaia 41:4; Mal. 3:6; Iac. 1:17; Aceasta insemnand ca nu exista nici o schimbare in atributele lui Dumnezeu, in calitatile Sale sau in scopul Sau pentru neamul omenesc. Dand un exemplu, Dumnezeu nu se poate schimba devenind mai bun, deoarece El este Sfant in mod desavarsit, inseamna ca nu a fost niciodata mai putin Sfant decat este acum, si nu poate fi niciodata mai Sfant decat este acum. Orice deteriorare in natura indicibil sfanta a lui Dumnezeu este imposibila. Dumnezeu nu se schimba, deci nu se poate contrazice singur. Totusi in desfasurarea revelatiei lui Dumnezeu exista o schimbare vizibila. Aceasta schimbare apare doar din punctul nostru de vedere, planul Sau fiind la fel de neschimbabil ca El Insusi. Dumnezeu nu poate fi convins sa faca compromisuri. El poate sa modifice intentiile Sale de judecata ca urmare a pocaintei sincere a pacatosilor. El este liber sa raspunda la nevoile fapturilor umane si la rugaciunile poporului Sau, Dumnezeu adesea isi schimba gandul, intentia in urma rugaciunilor staruitoare ale celor neprihaniti. „Dumnezeu nu face compromisuri si nu are nevoie de lingusiri. El nu poate fi induplecat sa-Si modifice Cuvantul si nu poate fi dus cu vorba ca sa raspunda rugaciunilor egoiste. In toate eforturile noastre de a-L gasi pe Dumnezeu, de a face ce-I place Lui, de a fi in comuniune cu El, nu trebuie sa uitam ca orice schimbare trebuie sa aiba loc din partea noastra. <Eu sunt Domnul, Eu nu ma schimb>. Nu trebuie decat sa indeplinim conditiile Lui clar prezentate, sa ne punem vietile in acord cu voia Sa revelata si puterea Lui infinita va deveni numai decat activa in noi, in maniera prezentata prin intermediul Evangheliei din Cuvantul adevarului” Tozer A. W.

7. Dumnezeu este desavarsit si sfant – sfintenia inseamna in Scriptura separare de tot ce este necurat. Dumnezeu este neprihanit in mod absolut, relativ la Dumnezeu sfintenia nu este numai separare de rau, ci si faptul pozitiv ca El este pur si simplu astfel distinct de creatia Sa. Dumnezeu nu poate pacatui, sfintenia Sa include de asemenea ducerea la bun sfarsit a scopului si a planului Sau.

8. Dumnezeu este Treime – Isaia 45:21; 1Cor. 8:5; Efes. 4:6; 1Tim. 2:5; Mat. 28:19; 2Cor. 13:14; 1Pet. 1:2. El este Dumnezeul unic care exista si s-a descoperit pe Sine in Trei Persoane divine: Tatal, Fiul, si Duhul Sfant. Aceasta expresie a Trinitatii nu exista in Sfanta Scriptura, aceasta fiind de fapt o construcitie teologica ! Luand exemplul creatiei din Scriptura aceasta Ii este atribuita Tatalui (Ge. 1:1) , Fiului (Col. 1:16) si Duhului Sfant (Iov 26:13; Ps. 104:30). Deasemenea intruparea este prezentata ca fiind realizata de catre cele Trei Persoane in deplin acord (Luca 1:35), desi numai Fiul S-a facut trup si a locuit printre noi. In Evrei 9:14 unde se afirma ca Hristos, prin Duhul Cel Vesnic, S-a adus pe Sine Insusi ca jertfa fara cusur inaintea lui Dumnezeu; si aici le vedem pe cele Trei Persoane lucrand impreuna.

 Cititi, va rog, si aceste articole –

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat: