Distinctiile dintre barbat si femeie – Partea a II-a – Vasile Lucaci – Biserica Baptistă Betania Cluj

wedding,bride woman,man

„Casatoria-Implinire sau Frustrare” partea II-a

De aceea si nevoile noastre ca fiinte umane sunt comune tuturor: nevoia de Dumnezeu, nevoia de relatie si de semnificatie. Nici unuia dintre noi nu ne place sa fie nimeni in drum. La toti ne place sa fim cineva. Cand cineva spune o vora care te desconsidera, iti vine sa-l strangi de gat: „Dar, ce? Cine esti tu, sa ma consideri inferior tie?” Pentru ca toti avem aceeasi nevoie de semnificatie.  Nici unuia dintre noi nu-i place sa traim in conflict. Cand esti in conflict, te consuma, pentru ca n-am fost facuti pentru aceasta. Si toti tanjim dupa Dumnezeu. Nevoi fundamentale oricarei fiinta umana si sunt aceleasi.

Dar textul nostru mai spune ceva. Vers. 27 – 27 Dumnezeu a făcut pe om după* chipul Său, si apoi vine o precizare – parte bărbătească** şi parte femeiască i-a făcutDaca l-a facut pe om parte barbateasca si daca la facut pe om parte femeiasca, care-i omul? Daca si unul si altul,  este om, de ce pe noi ne-a numit parte barbateasca? Singura explicatie e ca desi amandoi sunt om, nu sunt om la fel. Nu ca nu sunt om la fel, ca fiinta umana. Ci, ca exista anumite distinctii specifice unuia si specifice celuilalt. Exista om-barbat si exista om-femeie. Amandoi sunt om, dar unul e om-barbat si unul e om-femeie. Daca n-ar fi asa, textul n-ar avea sens, sa spuna: l-a facut pe unul barbat si pe unul l-a facut femeie.

Trebuie sa intelegem foarte bine lucrul acesta. Pentru ca Dumnezeu n-a facut om si pe urma a zis: „Oh, trebuie sa-l creez pe unul asa, pe unul altfel.”  Ci, Dumnezeu a facut un om barbat si un om femeie. Si de aceea exista distinctii. Exista anumite caracteristici umane pe care le are doar barbatul si femeia nu le are. Si altele, care le are doar femeia si barbatul nu le are. Cei care sunteti casatoriti, n-aveti probleme: „Tu nu intelegi!” „Tu nu pricepi”. Sau, asteptari de la celalalt, care nu se implinesc. Pentru tine e clar si ala se uita la tine, te priveste si zice: „Esti dus cu pluta.” De unde credeti ca vin? O parte dintre ele, nu toate, ca unele dintre ele vin de aici, din incapatanarea noastra. Dar, o parte dintre ele vin de la aceste diferente. Unul este parte barbateasca, celalalt este parte femeiasca.  Asa l-a facut Dumnezeu pe om.

Din nefericire, de-a lungul istorie si in zilele noastre se spune ca aceste distinctii sunt doar culturale. Ca tin doar de traditie. Asa am mostenit si-am dus-o si am lasat si o fi ea sef, dar noi conducem… Dar, acuma s-a emancipat si gata, gata barbatilor. S-a terminat cu epoca  patriarhatului pe care voi ati facut. Si-a pornit miscarea femenina si ne pun la colt. Si ne pun la locul nostru, ca noi barbatii… si din nefericire, se intampla. Intrebarea este, aceste distinctii sunt doar culturale sau sunt fundamentul fiintei noastre ca fiinta umana- fiinta umana barbat si fiinta umana femeie. Si acum, va rog sa reveniti in textul din Efeseni. Pavel da porunci distincte. „Nevestelor, fiti supuse barbatilor vostri, ca Domnului. Asa cum biserica e supusa lui Hristos, asa, femeie, fii supusa barbatului tau.” Cand vorbeste barbatului, nu spune lucrul acesta. Si barbatului ii spune: „Barbatilor, iubiti-va nevestele, asa cum a iubit Hristos Biserica.” Cand iti iubesti nevasta, te iubesti pe tine.

Pavel n-a stiut ce spune? Sau, a fost doar vocea culturii?

Acuma, o intrebare iarasi se ridica. Pavel n-a stiut ce spune? Sau, a fost doar vocea culturii? Vocea educatiei? Vocea societatii? Sau tine de adevar? Si as vrea sa intoarceti pagina inapoi, in Efeseni, si sa va uitati in versetul 1, al cap. 4. Vă sfătuiesc dar eu*, cel întemniţat pentru Domnul, să vă purtaţi** într-un chip vrednic de chemarea pe care aţi primit-o, Pana in capitolul 3, ap. Pavel a prezentat chemarea. Din cap. 4 vine si ne spune: Acuma, daca aceasta este chemarea, trebuie sa traiti vrednici de aceasta chemare. Si spune ce-i de facut. Si in prima parte da invataturi comune tuturor, ca fiinte umane din biserica. „In dragoste, ingaduiti-va, uniti-va, unitate…” samd. Si apoi, incepe sa vorbeasca specific: „Nevestelor, barbatilor, robilor, stapanilor, parinti, copii… ” si le ia pe rand, pentru ca exista aspecte distincte fiecarei categorii, a purtarii vrednice de chemare.

Intrebarea este: care-i chemarea? Daca va uitati mai sus, in cap. 3, Pavel se roaga in vers. 14 –  …Iată de ce, zic, îmi plec genunchii înaintea Tatălui Domnului nostru Isus Hristos, si incepe o rugaciune foarte frumoasa, foarte adanca, a carei finalitate este aceasta, in vers. 19: să cunoaşteţi dragostea lui Hristos, care întrece orice cunoştinţă, ca să ajungeţi plini de* toată plinătatea lui Dumnezeu. Acest „iata de ce”, ne trimite la sfarsitul cap. 2, pentru ca daca va uitati la inceputul cap 3, incepe la fel. Revine la „iata de ce..” Efeseni 2:19 –  Aşadar, voi nu mai sunteţi nici străini, nici oaspeţi ai casei, ci sunteţi împreună-cetăţeni* cu sfinţii, oameni din casa** lui Dumnezeu, 20 fiind zidiţi* pe** temelia apostolilor şi prorocilor,  Si eu ma rog ca sa deveniti, sa ajungeti plini de toata plinatatea lui Dumnezeu. 

Omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, capabil sa fie locuit de Dumnezeu in toata plinatatea lui Dumnezeu. Esenta chemarii noastre ca si crestini este sa ajungem locuiti de Dumnezeu in toata plinatatea lui Dumnezeu, prin Duhul Sfant. Dar, ca sa se poata intampla acest lucru, spune ap. Pavel, trebuie sa te porti vrednic. Nu se intampla oricum, a ajunge la plinatatea plinatatii lui Dumnezeu. Ci, trebuie sa implinesti anumite lucruri, sa traiesti intr-un anumit fel. Unele, comune noua tuturor. Iar altele, specifice. Supunerea femeii si iubirea barbatului sunt lucruri cerute de ap. Pavel care tin de purtarea vredniciei de chemare. Nu poti ajunge plin de toata plinatatea lui Dumnezeu, daca nevasta nu se supune barbatului, si barbatul nu-si iubeste nevasta.

De aceea, poruncile acestea, aceste distinctii dintre barbat si femeie, nu sunt culturale, ci tin de ceea ce suntem noi. Felul in care am fost facuti, de esenta infiintarii noastre. Si de aceea, implinirea noastra, ca fiinte umane, e data de doua lucruri. (1) A avea tot ceea ce a dat Dumnezeu, sa aiba orice fiinta umana si (2) a trai specific cu ceea ce te-a facut Dumnezeu- barbat sau femeie. Nu poti fi plin de toata plinatatea lui Dumnezeu ca femeie, daca nu traiesti ca femeie. Nu poti fi plin de toata plinatatea lui Dumnezeu ca barbat, daca nu traiesti ca barbat, asa cum te-a facut Dumnezeu. Pentru ca Dumnezeu a creat parte femeiasca si parte barbateasca.

Va urma… maine

Mai MULT aici –

  1. Casatoria-Implinire sau Frustrare” partea I – E inferioara femeia, barbatului? Vasile Lucaci 

Reclame

Comments are closed.

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: