Emanuel Fedur – Diferentierea pacatelor

Emanuel Fedur

Diferentierea pacatelor (prima parte)

Efeseni 5:1-7

1 Urmaţi* dar pilda lui Dumnezeu ca nişte copii preaiubiţi.
2 Trăiţi* în dragoste, după cum** şi Hristos ne-a iubit şi S-a dat pe Sine pentru noi „ca un prinos şi ca o jertfă de bun miros”† lui Dumnezeu.
3 Curvia* sau orice altfel de necurăţie, sau lăcomia de avere nici** să nu fie pomenite între voi, aşa cum se cuvine unor sfinţi.
4 Să nu se audă nici* cuvinte porcoase, nici vorbe nechibzuite, nici glume proaste, care** nu sunt cuviincioase†, ci mai degrabă cuvinte de mulţumire.
5 Căci ştiţi bine că niciun curvar, niciun stricat, niciun lacom de avere, care este un închinător la idoli*, n-are** parte de moştenire în Împărăţia lui Hristos şi a lui Dumnezeu.
6 Nimeni* să nu vă înşele cu vorbe deşarte, căci din pricina acestor lucruri vine** mânia lui Dumnezeu peste† oamenii neascultători.
7 Să nu vă întovărăşiţi dar deloc cu ei.

M-am oprit la acest pasaj foarte practic si foarte clar si vreau sa ma opresc aici la ce spune ap. Pavel: Anumite pacate sa nu fie nici macar pomenite intre voi. Ca si cum, probabil ca altele, ca suntem oameni si gresim, mai pot aparea. They are likely to occur. Dar sunt anumite pacate, spune Biblia aici, care sa nu fie pomenite in veac in biserica lui Dumnezeu. Ap. Pavel e foarte serios. Spune: Oameni buni, astea, niciodata sa nu se auda intre voi. Orice ar fi, dar astea sunt pacate deosebite si n-ar trebui sa se auda intre voi. Cum spune acolo, ‘cum se cuvine unor sfinti’. Adica, nu toate pacatele sunt la fel. Exista pacate deosebite, speciale, pe care Biblia le condamna mai deosebit decat altele. Si Biblia spune clar: Feriti-va de ele. Fugiti de ele. Sunt pacate serioase, grave, de moarte. Pacate, cum spunem noi, capitale.

De foarte multe ori am auzit aceasta perspectiva, mai ales in aceasta tara: pacatele sunt la fel. Nu-i nici o diferenta intre mine care curvesc si intre tine care esti un fatarnic, esti un om barfitor, suntem la fel. Pacatul este pacat, dle! FALS. Complet nebiblic. Biblia nu spune ca toate pacatele sunt la fel. Este drept ca pacatul este pacat si nici un pacat nu poate fi minimalizat si numit nepacat. Dar, pacatele nu sunt la fel. Spune Biblia aici: sunt niste pacate grozave  pe care spune Pavel, n-ar trebui sa le auziti niciodata. Sunt speciale, groaznice. Feriti-va de ele. Si nu numai pasajul acesta, sunt multe pasaje in Biblie care spun ca anumite pasaje sunt deosebite, sunt foarte grave. Vreau sa va intreb si vreau sa va dau niste exemple  si sa va explic de ce nu toate pacatele sunt egale cum incearca unii, de obicei cei care au un libertinaj moral sa spuna: Dle, e tot una ca eu sunt homosexual si tu barfesti. Astia, de obicei, folosesc argumentul acesta ca pacatul este pacat ca sa isi acopere pacatele lor mari. Asta nu inseamna ca noi nu ne pocaim de pacatele noastre mai mici. Trebuie sa ne pocaim. Orice pacat este pacat si pana nu ne pocaim, el este valabil in viata noastra. Insa asta nu minimalizeaza pacatul unora care traiesc cu buna stiinta si spun: taci, ca si tu esti fatarnic, pocaituleEsti ca mine, care fumez si beau. NU! Nu este adevarat.

Pacatele mari nu trebuie sa fie minimalizate in biserica lui Dumnezeu, ca sa lasam asa un relativism, ca pana la urma si ei si noi, tot pacatosi suntem. E foarte periculoasa perspectiva aceasta si foarte nebiblica. In primul rand sunt pacate care sunt intentionate si premeditate. Unele nu sunt. Vrei sa spui ca e acelasi lucru? Vrei sa spui ca atunci cand fara sa am intentia, m-am suparat si ti-am spus o vorba, e tot una ca atunci cand premeditezi  si inac zul de fata spune despre curvie: ma duc … Ce, din greseala am cazut in patul aproapelui meu? Nu-i tot una. Intentia, premeditarea e pedepsita in America mai grav decat ceva care ai facut fara sa iti dai seama. Cand un pacat este premeditat, o crima este premeditata, se plateste mult mai scump chiar si pe pamantul acesta. Pana si oamenii au intelepciunea aceasta.

Efectul nu-i acelasi. Pacatele sunt mai mari, sunt mai mici, in functie de efectul care-l au. Se vorbeste mult de violenta in familie. Dar, nu-i tot una ca ai spus o vorba. Si, aia e violenta verbala. Sau, ai dat o palma. Sau, ai batut-o. Sau ai maltratat-o sau chiar ai omorat-o. De ce? Pentru ca efectul este altul. SI statul si Dumnezeu priveste lucrurile diferit din cauza efectelor pacatelor noastre.

De asemenea, ne uitam la consecinte. Cand spun consecinte, vreau sa spun efecte pe termen lung. Barfa mea de moment, mania mea de moment, nu are efectele pe care le are poate curvia despre care vorbeste Pavel aici, pentru ca in urma curviei tale, consecintele sunt groaznice. Este divort. Sunt copii care vor fi fara tata sau mama si sunt copii din flori. Si degeaba te pocaiesti tu peste un an ca copilul ala ramane si o sa-l vezi pana mori. O sa fie ca un spin in ochi, asta este rezultatul  si consecinta pacatului meu. Eu mi-am cerut iertare ca te-am jignit si a trecut, efectul este minim. Dar cand tu ai facut un copil din flori, pacatul acela este mai mare pentru ca are o consecinta care ramane. De aceea, nu putem spune ca toate pacatele sunt la fel.

Ceea ce ma surprinde pe mine in textul acesta, fratii mei, ca in lista pacatelor speciale sunt doua pe care eu nu m-am asteptat sa fie puse impreuna (nu este in acord cu standardul meu cultural, de loc). Care sunt aceste pacate speciale despre care vorbeste Pavel astazi? Spune asa:  Curvia* sau orice altfel de necurăţie, sau lăcomia de avere nici** să nu fie pomenite între voi, aşa cum se cuvine unor sfinţi. Extraordinar. Asocierea asta e surprinzatoare. Nu m-am asteptat sa spuna Pavel: curvia si lacomia. Dupa standardul american, cultura de aici, lacomia si mai ales necinstea ii ingrozitoare. Sa te fereasca Dumnezeu sa minti.  Sa te fereasca Dumnezeu sa inseli din lacomie si sa furi la taxe. Un american autentic care tine la honesty si la cinste, asa cum cultura asta este bine instruita, va spune foarte clar. Ba mai mult, daca e si crestin, iti vine cu Biblia: dati Cezarului . Sa te fereasca Dumnezeu, asta-i pacat de moarte in cultura locala. Dar, curvia nu-i chiar asa grava. Si pentru ei asociatia asta e surprinzatoare pentru ca exista o laxitate morala.  Exista o permisivitate morala crescand in cultura in care traim si in biserici care spune: pai, dle, pana la urma curvia sau barfa… ca ei o spun mereu, si multi tineri preiau invatatura asta: e tot una. Si pentru ei e surprinzator: Dle, dar chiar asa grav ii? Totusi, pana la urma trebuie sa fim tolerantiTrebuie sa lasam oamenii sa se bucure de viata. 

Da, Biblia spune ca si lacomia si curvia sunt pacate grele inaintea lui Dumnezeu. Eh, cand treci la romani, ii invers. In satul romanesc, divortul nu se pomenea, te mutai din sat. Curvia era condamnata pana si de ortodoxi: nu ti rusine, mai, sa-ti inseli nevasta? Ma, nemernicule, nu tii rusine sa te duci tu la vecina ta? A fost o cultura foarte stricta fata de pacatele astea si daca se faceau si nu erau publice ca in america. Nu-si permitea sa bage nevasta la divort ca s-a saturat si are chef de vecinul. Nu se pomenea, cultura facea o presiune. Te jigneau oamenii: nu ti rusine, mai femeieBaga-ti mintile in cap. Dar lacomia nu-i o mare problema la romani. Si aici e surpriza lui Dumnezeu in aceasta dimineata din Biblie pentru noi Romanii. ‘Pai frate, acuma stim ca curvia-i grava, dar, lacomia, pacat de moarte?Pai frate, noi toti…. Care, nu?’ Asta-i motto-ul romanilor: pai, toti ne mai lacomim. Tu nu vrei sa ai mai mult, frate? De aceea, Cuvantul lui Dumnezeu intre intr-o critica serioasa atitudinile noastre sau a tendintelor noastre de cultura romaneasca si ne spune: lacomia este in aceeasi categorie cu curvia. Asta spune textul, fratilor. 3 Curvia* sau orice altfel de necurăţie, sau lăcomia de avere nici** să nu fie pomenite între voi, aşa cum se cuvine unor sfinţi. Este un pacat de moarte. Este un pacat grav. Si toti romanii care considera ca nu-i grav sa se trezeasca. Si toti romanii care sunt prinsi de pacatul lacomiei sa-si revina. Dumnezeu ne striga prin Duhul Sfant si prin cuvant: lacomia si curvia sa nu se pomeneasca intre voi. Sunt pacate mai deosebite. Dumnezeu sa ne trezeasca mintea  sanatoasa prin instiintari.

Vreau sa mai completez ceva aici. Cuvantul spuen foarte clar ca sa ne fie clar: curvia sau orice alt fel de necuratie. Biblia nu este foarte grafica. Cand e vorba ed sexualitate, nu da descriptii cum dam noi uneori. Noua ne place un limbaj specific si descriptiv. Aproape ca sugeram oamenilor ce ar trebui sa faca, nu ce sa nu faca. Biblia este foarte sumara si nu este o carte de sexologie, cum ar vrea unii. Nu are cuvinte moderne ca lesbianism, homosexualitate, perversitate ca nu existau in vremea aceea. Dar cuvantul spune foarte clar: curvia sau orice altceva din sfera asta.

Ca sa ne fie foarte clar, astazi, cand voi vorbi despre pacatul acesta, ma refer la toate pacatele sexuale, ca asta spune textul aici: curvia sau orice altceva de felul acesta. Orice necuratie. Biblia nu vorbeste despre masturbare. Nu vorbeste de pornografie, dar spune clar: toate necuratiile sexuale  sunt pacat. Sa ne fie foarte clar, ca spun unii: Biblia nu spune nimic despre lesbianism. Nu spune nimic despre perversitati. Frate, unde scrie? SCRIE. Aici scrie: curvia sau orice altfel de necuratie. (13:22) Dumnezeu sa ne ajute sa ne ferim de toate, ca toate sunt in categoria aceasta  a pacatelor sexuale  care sunt grave. Ca atare, gandul meu de introducere a fost acesta: nu incercati sa minimalizati pacatele acestea  nici prin mesajele de la amvon, nici prin sfaturile pe care le dati. Harul pe care noi trebuie sa-l aratam pacatosilor si dragostea lui Dumnezeu nu minimalizeaza gravitatea unor pacate. Sa ne fie clar, nu putem spune ca, de fapt, curvia, homosexulaitatea si pacatele astea care apar tot mai des intre noi in aceasta cultura, sunt ca si barfa si fatarnicia. Dumnezeu ne cheama sa intelegem sisa pastram standardul lui Dumnezeu. Ce e grav in ochii lui Dumnezeu este grav.  Ce este urat si scarbos, cum spune Biblia, ramane urat si scarbos in ochii lui Dumnezeu. Si trebuie sa pastram standardul si ierarhia pe care Dumnezeu o stabileste.

De ce sunt pacatele acestea speciale? Vreau sa ne uitam acum la contextul in care Pavel ne spune ce ne spune….. (Notites din primele 14:42 minute, mai sunt aprox 29 de minute din mesaj)

  • Pacatul este placut, de aia alearga oamenii cu gramada acolo si beau din izvorul interzis.
  • Curvia este o imitatie a iubirii adevarate a lui Dumnezeu. Este cel mai pervers fake, cea mai urata imitatie, dar gustoasa, pe care diavolul a scos-o in lume si care distruge familii si vieti de copii inocenti. Pacatul acesta al curviei, Dumnezeu sa-l scoata din vietile noastre, daca e acolo si sa nu se pomeneasca in biserica Domnului pacatul acesta niciodata.

VIDEO by Credo TV

Diferentierea pacatelor (partea a 2-a)

Intrebarea este: cum patrund aceste pacate si cum se vindeca aceste pacate?

Cum trebuie sa vorbim ca curvia si lacomia sa nu ne prinda?

Noi nu promovam har fara pocainta. Nu exista har fara intoarcere la Dumnezeu, fara regret, cainta. Dumnezeu sa ne invete El ce inseamna harul. Cum predicam despre har? Asta e solutia la curvie: pocainta. Nu vreau sa reprezint aici un curent taliban care spune ca e pacatul de neiertat. Dimpotriva, daca sunt oameni prinsi, vreau sa spun ca exista har. Eu cred ca pacatul lacomiei, al curviei, si celelalte necuratii (toate din sfera sexualitatii) se pot ierta. Dumnezeu le iarta. Dar, cu conditia sa te pocaiesti. Sa te intorci. Acuma, Azi. Aici. Sa te lasi. SI daca te lasi si te pocaiesti, Dumnezeu iti da har. Cred si afirm, vreau sa proclam harul lui Dumnezeu asa cum este el in Biblie. Dumnezeu iarta pacatele astea. Dumnezeu primeste astfel de pacatosi acum, aici si azi. Marit sa fie numele Lui in veci. Este bun. Dar este bun cu cel care se pocaieste. Cu ceilalti, nu. Nu se da har.

De altfel, aici avem o imagine: din pricina acestor lucruri vine mania lui Dumnezeu peste fii neascultarii. Aici, din punctul meu de vedere, este o trimitere la Sodoma si Gomora, la Vechiul Testament. Si vreau sa spun ceva foarte clar pentru cei care relativizeaza pacatele: Sodoma si Gomora au fost pedepsite, nu pentru barfa, sa fie clar. Sodoma si Gomora n-au fost pedepsite pentru fatarnicie. N-au fost pedepsite pentru nu stiu ce aroganta epica. Au fost pedepsite pentru pacate sexuale care sunt grave si trebuie sa ramana asa in predicile noastre. Mania lui Dumnezeu vine in urma acestor pacate.

Despre cei care continua in pacatul curviei: Biblia nu prevede acceptarea neconditionata. Biblia prevede sa ai compasiune, sa-ti fie mila, dar nu poti sa accepti un om cu drepturi depline pana nu se pocaieste.

6 comentarii (+add yours?)

  1. MARY
    mai 21, 2016 @ 07:20:33

    Datorita unei evanghelii a harului ieftin fara Lege,cultele protestante si neoprotestante au dat liber la pacat…AICI PREDICATORII AU VINA PRINCIPALA!

  2. Trackback: Emanuel FEDUR: Diferențierea păcatelor | ARMONIA MAGAZINE - USA
  3. Ghita L
    mai 21, 2016 @ 10:07:48

    Va propun spre dezbatere textul din Matei cap 21 v 31,,Isus lea zis,,adevarat va spun ca vamesii si curvele merg inaintea voastra in imparatia lui D-zeu,,Care este pacatul care are asa consecinte ?

  4. mike
    mai 21, 2016 @ 12:59:41

    Pina cind ai auzit(sau nu ) de Dumnezeu si jertfa Domnului Isus dar nu te-ai intors la Domnul –toate pacatele tale ,vor fi iertate de Dumnezeu daca recunosti si i-ti ceri iertare–spalat in singele Domnului Isus–salvat–- Dar, odata iertat -salvat- depus juramint de loialitate Domnului , te intorci cu buna stiinta la troaca porcilor – superi fata SFINTA a Domnului–faci calea pocaintei de rusine – dormire duhovniceasca si ne implicare in viata societatii–aduci o imagine slaba si deformata a Domnului Isus , hula impotriva DUHULUI SFINT–sunt pacate care aduc– moarte –Ma uit la musulmani cit devotament pentru -domnul- lor (mergind pina la moarte in credinta )–Martorii lui Iehova care pun doua zile pe saptamina pentru Iehova -mergind din casa in casa cheltiund timp si bani pentru credinta care o au – La unii neo protestanti se pare ca somnolenta a pus stapinire pe viata lor –mai rau, credinta a ajuns la pamint , pacatul e tolerat –si nu mai poti deosebii biserica de lume.–Intrebarea lui -Ghita L- ar trebuii sa fie –care sunt pacatele care au consecinta –candelelor stinse ,goale ?? –- raspunsul ? E usa harului ,trintita in nasul celor nepasatori. –Nu trebuie sa -mi dati dreptate nu am studiu teologic( autodidact) dar asta am dedus eu din experientele mele cu unii,,-pocaiti”si citind Biblia –facind comparatii am ajuns la aceasta realitate –pentru mine–pentru altii?? fiecare ,cum pricepe dar, fara ajutorul -DUHULUI SFINT- discernamintul,e pus sub semnul intrebarii.–-Cuvintul Domnului se va implinii –problema noastra e ,sa nu stam in turma -caprelor -ci sa ne transferam in turma- oilor –fiindca Pastorul lor, e DOMNUL ISUS– CALEA,-ADEVARUL si (ce e mai de pret pentru noi)-VIATA vesnica.–Blessing

  5. nelu viorel
    mai 22, 2016 @ 10:26:59

    Destui pastori trebuie sa auda asta…sa ia seama si sa se pocaiasca.

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat: