Este compatibila teologia inlocuirii cu Sfintele Scripturi ?

Teologia Inlocuirii

Am avut bucuria sa primim transcriptul pastorului Iacob Berghianu de la aceasta eminisune si de la urmatoarele doua emisiuni din aceasta serie. Cititi articolul aici – Ce este teologia înlocuirii (Israelului cu Biserica) și cum s-a ajuns la aceasta

Pastor Iacob Berghianu: Este compatibila teologia inlocuirii cu Sfintele Scripturi ? Adica, acea invatatura conform careia Dumnezeu ar fi inlocuit Israelul cu biserica. In episodul de fata ne vom concentra asupra unei scurte prezentari de-a Teologiei Inlocuirii si a modului cum s-a ajuns la aceasta si apoi, la final, intelesul biblic a sintagmei ISRAEL, de la care porneste totul in aceasta. In episodul urmator, al doilea, vom prezenta dovezi privind incompatibilitatea dintre teologia inlocuirii si invatatura Vechiului Testament. Pentru ca in al treilea episod, ultimul, sa prezentam acelasi lucru, respectiv, incompatibilitatea teologiei inlocuirii cu invatatura explicita si coerenta a Noului Testament.

In contextul evolutii vulcanice a evenimentelor mondiale care il au Israelul in epicentru, pozitionarea noastra corecta ca si crestini vizavi de acest popor,  si vizavi de aceasta batalie pe viata si pe moarte, este deosebit de importanta. Vom aborda aceasta tematica, nu cu gandul  unei polemici ori replici si nici de dorinta incriminarii gratuite a sustinatorilor teologiei inlocuirii. Nici nu facem acest lucru, noi incriminam, ca atare, teologia, invatatura, nu oamenii. Avem dorinta sincera de-a scoate in evidenta, inainte de orice, atitudinile si relatiile neschimbate ale lui Dumnezeu, de indurare si de dragoste fata de poporul ales al Vechiului Testament, Israelul. Dar, si cu dorinta de-a fi motivati sa-L imitam pe Tatal nostru cel ceresc in aceasta atitudine fata de un popor care este tot mai izolat, tot mai periclitat in ultima vreme.

Facem de la bun inceput observatia ca prin sustinerea validitatii teologiei inlocuirii, adica, prin contestarea faptului ca Dumnezeu isi mentine in totalitate promisiunile facute Israelului, se pune sub semnul intrebarii chiar siguranta bisericii in raport cu promisiunile divine care i-au fost facut acesteia. Dar, cel mai grav, credem noi, se atenteaza la caracterul si persoana fiintei supreme, fapt care este extrem de primejdios. Sa ne oprim asadar la prima parte din cele trei ale prezentului episod, la prezentarea esentei teologiei inlocuirii.

Diversele perspective despre relatia dintre biserica si Israel pot fi impartite in doua mari conceptii, tabere ori scoli de gandire.

O perspectiva afirma ca biserica este continuarea a lui Israel, inlocuindu-l pe acesta in planurile divine. Teologie cunoscuta sub denumirea TEOLOGIA INLOCUIRII sau SUBSTITUIRII. Conceptie, la care, dupa cum spuneam, ne vom referi. Asa cum se poate observa in imaginea prezentata pe ecran, am ales o imagine care sa fie simpla dar clara, conform teologiei inlocuirii, de la Avram pana la jertfa Domnului Isus Hristos au existat doua entitati moral-spirituale diferite pe pamant: (1) Israel, poporul ales a lui Dumnezeu, Vechi Testamentar si (2) si neamurile, instrainate de Dumnezeu. Dupa cruce, dupa momentul Golgota, au ramas (ei sustin, conform acestei teologii) tot doua colectivitati si nu trei. Fara vreo importanta a ceea ce priveste apartenenta etnica. Ci cu o deosebire functie doar de statutul spiritual inaintea lui Dumnezeu. Si anume: O colectivitate a celor care cred in Isus Hristos, respectiv  Israelul spiritual sau biserica. Si, o colectivitate a celor care nu cred, indiferent dupa cum spuneam, daca acestia fac parte dintre neamuri sau din natiunea Iudaica.

Teologia inlocuirii declara ca Israelul dupa ce L-a respins pe Mantuitorul Isus si L-a condamnat la moarte prin rastignire, a fost inlocuit de catre biserica. Astfel ca biserica este acum adevaratul Israel a lui Dumnezeu, noul lui Israel, continuatorul noului Israel national al carui viitor sau destin special a fost compromise pentru totdeauna. Ma refer la Israelul Vechi Testamentar. Promisiunile facute Israelului National  in Vechiul Testament sunt implinite ‘in’, ‘pentru’ si ‘cu’ privire la biserica. Deci, spre exemplu, profetiile din Scriptura, cu privire la binecuvantarea si restaurarea Israelului cu tara promisa, sunt spiritualizate si alegorizate, devenind promisiuni de binecuvantare divina fata de biserica.

Desigur, sustinatorii acestei teologii s-au intalnit si se intalnesc cu o problema majora in aceasta perspectiva, si anume, cu problema continuarii existentei miraculoase a poporului evreu de-a lungul secolelor si in mod special, cu problematica instaurarii statului modern Israel. Daca Israel a fost condamnat de Dumnezeu si nu mai exista viitor pentru el, cum putem explica supravietuirea fenomenala, supranaturala, spunem noi, a poporului evreu de-a lungul ultimilor 2.000 de ani, in pofida numeroaselor incercari de-al distruge. Cum putem explica cum a reaparut Israelul ca natiune in secolul XX? Si dupa ce acesta nu existase timp de 1900 de ani? Dar, revenirea la limba ebraica , limba profetilor din Vechiul Testament, dar incredibila invigorare geografic/economica? Dar castigarea biruintelor impotriva unor inamici  incomparabili mai numerosi si mai bine inarmati? Si intrebarile ar putea continua.

Conform teologiei inlocuirii, restaurarea si prosperarea statului Israel este doar un accident al istoriei. Un joc al conjuratiilor conspirationiste, fara nici o justificare biblica sau vreun ajutor divin, supranatural evident.Aderentii teologiei inlocuirii cred ca evreii ne mai fiind popor ales a lui Dumnezeu, nu mai beneficiaza de planuri de viitor specifice, decat doar in masura in care Dumnezeu are astfel de planuri cu oricare natiune de sub soare. Mai mult, unii ideologi sustin  ca locuitorii actuali ai statului Israel nici macar n-ar fi evrei veritabili. In sfarsit, cu privire la cei care cred ca restaurarea Israelului este un act al lui Yahweh, adica a celor care contesta teologia inlocuirii, act al lui Dumnezeu de fidelitate fata de legamantul facut cu Avraam, cu aprox. 4.000 de ani in urma, se adopta o pozitie de superioritate , chiar de dispret, si / sau de compatimire.

Continua mai jos….

86 – Raspunsuri Pentru Viață – Este compatibila teologia inlocuirii cu Sfintele Scripturi ?

Teologia inlocuirii, ne pare rau, dar, trebuie sa o spunem cu claritate inca de la inceput si vom aduce dovezi consistente in acest sens, este o abordare teologica extrem de inselatoare si daunatoare, care nu numai ca a deviat milioane de crestini de la adevarul biblic, dar a si provocat mult rau de proportii inimaginabile. Aceasta teologie si-a adus din plin aportul la persecutarea evreilor de catre biserica de-a lungul secolelor. Dar mai mult, a fost folosita de catre insasi Hitler pentru a justifica holocaustul. Pentru legitimarea „morala” a solutiei finale , nazistii au facut permanent  trimitere la reformatorul german Martin Luter. Asa cum vom reliefa in a doua parte a prezentului episod. Dar inainte de aceasta, am ramas dator sa spunem ceva foarte pe scurt si despre continutul scolii de gandire opusa teologiei inlocuirii.

Scoala de gandire opusa teologiei inlocuirii

Dispensationalismul sau premilenismul afirma ca biserica este complet diferita de Israel si ca Dumnezeu are planuri fundamental diferite cu fiecare din aceste doua colectivitati. Biblic vorbind, biserica fiind distincta fata de Israel, cele doua colectivitati nu trebuie confundate si nici folosite interschimbabil. Suntem invatati din Scriptura ca biserica este o creatie complet noua care a luat fiinta in Ziua Cincizecimii si va continua pana ce va fi luata la ceruri prin rapire. (Si sunt multe texte in acest sens.)

Biserica NU are legatura cu blestemele si binecuvantarile Israelului. Legamintele, promisiunile si  avertizarile specific date in Vechiul Testament pentru Israel sunt valabile doar pentru Israel. Desi, evident, biserica trebuie sa invete din acestea  si chiar poate profita de ele. Israel a fost pus temporar de-o parte. In programul lui Dumnezeu, in ultimii 2.000 de ani de diaspora, asa cum rezulta si din celebra profetie a celor 70 de saptamani a lui Daniel. Aceasta profetie este cheia escatologica  indicata de insusi Mantuitorul pentru a intelege corect evenimentele finale viitoare. Ne si propunem sa facem cateva emisiuni in viitor cu aceasta profetie a celor 70 de saptamani  din Daniel 9. Dupa rapire, Dumnezeu va restaura Israelul, acesta redevenind principala focalizare a planului Sau, dar nu inainte de a trece  prin urgiile necazului lui Iacov. Stramtorarae, care va pregati pe Israel  pentru a doua venire a lui Mesia. Asa ca, atunci cand Hristos se va intoarce pe pamant la sfarsitul Necazului Celui Mare, Israelul va fi pregatit sa-L primeasca si sa spuna ceea ce insusi Domnul Isus Hristos a rostit: Binecuvantat este cel ce vine in Numele Domnului. Ramasita supravietuitoare a lui Israel va fi mantuita, iar Domnul isi va instaura Imparatia pe pamant cu capitala la Ierusalim. Avandu-l pe Hristos ca rege, Israelul va fi natiunea conducatoare si reprezentanti din toate natiunile  pamantului vor veni la Ierusalim pentru a-L onora si a se inchina Regelui Isus Hristos. Biserica se va intoarce cu Isus Hristos si va domni biserica impreuna cu El timp de 1.000 de ani.- Conform Apocalipsa 20:1-5 si conform altor texte.

In episoadele viitoare vom aduce dovezi  asupra faptului ca atat Vechiul si Noul Testament  sustin interpretarea premilenista dispensationalista a planului lui Dumnezeu pentru Israel si nicidecum teologia inlocuirii Israelului de catre biserica. In prezent, in timp ce Dumnezeu isi focalizeaza atentia in principal a bisericii, El nu a uitat de Israel. Intr-o zi va restaura si va ridica aceasta natiune la rolul intentionat si promis pentru ea. In continuare, vom aborda partea a 2-a de mijloc al mesajului din acest episod si anume: o scurta prezentare privind nasterea si evolutia teologiei inlocuirii.

Teologul Derek Prince, in lucrarea, ‘Destinul Israelului si Biserica’, aparuta la editura Neemia in 1992 la pagina 10 afirma- citat: „O intelegere gresita, ignoranta  si o deformare aproape nelimitata  referitoare la identitatea Israelului a cuprins biserica timp de multe secole. Acest fapt, mie (spuen Derek Prince) mi se pare extraordinar deoarece afirmatiile Bibliei referitoare la Israel sunt atat de clare. Cu toate acestea , mintea unei multimi intregi de crestini pare sa se fi intunecat  referitor la aplicarea numelui Israel, asa cum se cuvine. Originea confuziei referitoare la Israel poate fi deja gasita la primii parinti ai bisericii, care au dezvoltat o doctrina care spune ca biserica a inlocuit Israelul in scopurile lui Dumnezeu si ca din acest motiv biserica ar trebui sa fie numita Noul Israel. O invatatura de acest fel a fost publicata oficial in jurul anului 150 A.D.  de catre Iustin martirul. Si a fost mai tarziu adoptata si amplificata de persoane celebre cum ar fi Irineu, Origen si Augustin.”  Inchei citatul de Derek Prince, lucrarea mentionata.

Pe de-o alta parte, teologul dr. Thomas McKerr a explicat ca teologia substituirii a existat in realitate inca de la sfarsitul primului secol. Dar n-a reprezentat pozitia oficiala a doctrinei crestine. Abia Augustin a raspandit aceasta idee la sfarsitul secolului al patrulea in lucrarea sa despre Cetatea lui Dumnezeu. Chiar sfantul Augustin a marturisit cum initial el a fost chiliasm, adica credea intr-o viitoare imparatie de o mie de ani, care Hristos urma sa o instituie pe pamant dupa revenirea Sa. Dar, vazand progresul nemaipomenit al crestinismului din acea vreme, a ajuns sa-si schimbe conceptia si convingerea si a ajuns la concluzia ca prin acesta urma sa fie instaurata imparatia in discutie, prin crestinism. Imparatia aceasta, fiind una nu de natura politico-sociala, ci de natura spirituala. Problema era, intr-o astfel de conceptie, ca Israelul trebuia sa dispara, sa fie anihilat, sa fie distrus din punct de vedere teologic pentru a face loc acestei teologii. Ori, solutia problemei este explicata in termeni moderni de catre Colin Chapman, un sustinator al teologiei inlocuirii, acestui punct de vedere care si-a permis sa spuna  cum mai zicem noi ‘verde’, in fata, urmatoarele: Va rog sa observati ca de graba este aceasta afirmatie. Citat: Venirea Imparatiei lui Dumnezeu prin Isus Hristos a modificat si a reinterpretat toate promisiunile din Vechiul Testament.  Inchei citatul din ‘Tara promisa cui?” de Colin Chapman pagina 285.

Foarte interesant insa, ca si Mahomed, un dusman pe fata al crestinismului  si a iudaismului, a facut acelasi lucru, reinterpretand promisiunile Vechiului Testament si redirectionand totul catre arabi, prin Islam. Si mai exista cel putin inca o confesiune de orientare crestina, pe care nu o voi mentiona, care se considera singura continuitoare si inlocuitoare a Israelului, cea care a preluat fagaduintele date initial lui Israel. Iata, ca daca deschidem cutia pandorei, permitandu-ne sa reinterpretam  dupa bunul plac ceea ce a spus Dumnezeu, putem ajunge foarte foarte departe. Evident, insa, intr-o directie total gresita.

Un ganditor evreu ortodocs isi punea intrebarea pe care ne-o punem si noi. Cum este posibil acest lucru? Adica, ca unii teologi sa schimbe destinatarul direct al promisiunilor biblice din moment ce 90% din cartile profetice Vechi Testamentare vorbesc clar si fara echivoc despre salvarea nationala a casei Israel, a poporului Israel. Intr-adevar, greu de inteles si de explicat. Problema a pornit de la principala veriga slaba a teologiei inlocuirii si anume de la faptul ca din ce in ce mai mult, Vechiul Testament ajunsese sa fie interpretat alegoric, sens care nu mai era fidel intelesul lui adevarat original, asa cum l-a voit Dumnezeu. Incepand cu anul 200 dupa Hristos, cuvantul Israel a fost folosit in mod regulat de catre invatatori ai Bibliei, comentatori si chiar de catre traducatori ca fiind un sinonim pentru biserica. Mult mai tarziu, ne spune Derek Prince in lucrarea citata anterior, de ex. intr-o editie frumoasa a versiunii King James, unele pasaje au anumite titluri total diferite de continutul versetelor la care se refera. Astfel, cap 43 din Isaia incepe cu cuvintele : Acum, asa vorbeste Domnul care te-a creat, Iacove, si cel care te-a intocmit, Israele. Nu te teme, si textul continua. Inchei citatul. Dar, curios, titlul pasajului in Biblia aceasta este urmatorul: Dumnezeu mangaie biserica prin promisiunile Lui. Deci, nu Israelul, ci biserica. O incredibila libertate pe care si-au luat-o traducatorii, editorii textului sacru cu un efect puternic la inconstientul  la mii si zeci de mii de cititori ai unor asemeni de biblii, pana in zilele noastre.

Biserica catolica introduse-se un fel de monopol in unicitatea salvarii, spunand: nu putem exista doua popoare ale lui Dumnezeu, si biserica si Israelul. Ca atare, unul trebuie sa dispara. Iar tratamentul, lipsit de orice menajament, impotriva ereticilor ajunse-se sa reflecte atitudinea de maxima fidelitate (cica) fata de Dumnezeu. Trebuie sa iubim ceea ce iubeste Dumnezeu. Si sa urim ceea ce uraste Dumnezeu. Dumnezeu uraste Israelul, deci este de datoria crestinilor sa trateze ca atare Israelul. Era o gandire si o inlantuire logica care pornea insa de la o premiza cu totul falsa si anume ca Yahweh si-ar fi urit poporul pe care l-a creat tocmai pentru a-Si descoperi in el propria-i glorie si milostivire.

Eliminarea Israelului din planurile viitoare ale lui Dumnezeu a determinat pozitia antisemita incredibila, de multi nebanuita si nestiuta  a marelui reformator german Martin Luter. Iata ce spune chiar Adolf Hitler in lucrarea sa, Mein Kempf, despre pactul pozitiei lui Luter fata de evrei, asupra propriei sale lupte, nu doar in domeniul ideilor: „Luter a fost un om mare, un urias. El a strapuns  dintr-o lovitura intunericul. L-a vazut pe evreu asa cum noi abia acum incepem sa-l vedem. Eu fac ceea ce biserica face de 1.500 de ani, insa mult mai temeinic,” sustine Hitler. Iar un alt hitlerist, Iulius Streicher, in editorialul saptamanal antisemit „…” a spus in apararea sa, in instanta constituita pentru a judeca faptele nazistilor, citat: Doctor Martin Luter s-ar afla astazi in locul meu pe banca acuzatilor, daca aceasta carte ar fi luata in considerare de acuzare, pentru ca in cartea despre iudei si minciunile lor, dr. Martin Luter a scris ca evreii sunt pui de naparci, ca sinagogile lor ar trebui arse, iar ei nimiciti. Aceasta am facut noi.” Din Stiri din Israel 1, 2013 pagina 6.

Asadar, antisemitismul lui Hitler poate fi explicat lejer din punct de vedere teologic, pornind de la convingerile lui Luter, ambii considerand poporul evreu drept un cancer al omenirii care trebuie starpit. Nu-i asa? O expresie pronuntata recent de presedintele Iranului. Nazistii considerau ca evreii ar fi inventat constiinta si ca atare simtamantul de vinovatie de care rasa superioara ariana nu are nevoie. Un biograf al elitelor hitleriste a spus: nazistii n-au inventat nici un cuvant nou. Parintii bisericii din primele secole  au urmat aproape cu totii sfatul lui IoanChrysostom, secolul 5 care arata ca este datoria crestinilor sa-i urasca pe evrei, spunand: Daca Il iubim pe Hristos, trebuie sa luptam impotriva evreilor care il urasc pe Hristos.”

In concluzie, teologi istorici renumiti au ajuns la concluzia ca holocaustul este recolta groaznica a unei seminte cultivate cu perseverenta de-a lungul timpului. Fara anti-iudaismul crestin, antisemitismul rasist si implicit holocaustul, n-ar fi fost posibile. Nu ne determina, stimati spectatori, aceasta ingrozitoare concluzie, sa fim si sa trebuiasca sa fim foarte atenti la ceea ce credem si afirmam vizavi de poporul evreu, cred ca ar trebui sa ne determine.

Cine este Israel si ce trebuie sa intelegem prin termenul ISRAEL. 

Mergem acum la ultima parte a episodului, incercand sa aratam cine este Israel, sigur pe scurt, si ce trebuie sa intelegem prin termenul ISRAEL. Vom continua si in episodul al treilea  cu aceasta intrebare. In lucrarea destinului Israelului si biserica, pentru a ajunge la sensul corect al termenului Israel, asa cum a fost acesta folosit de catre apostoli si de catre credinciosii primelor veacuri, a prezentat intr-o anexa nu mai putin de 77 de exemple din Noul Testament din care apar cuvintele Israel si israelit, spunand, cu privire la aceste sintagme, citat din aceasta carte, dupa ce le-am examinat pe toate, am ajuns la concluzia ca apostolii n-au folosit niciodata cuvantul Israel ca un sinonim pentru biserica. „Nici expresia „Noul Israel” nu apare nicaieri in Noul Testament. Din pacate, insa, biserica a adoptat un „principiu” crestin de interpretare care rareori este cunoscut si afirmat explicit si anume: toate binecuvantarile din Vechiul Testament se aplica pentru biserica si toate blestemele se aplica Israelului.

In spatele acestui principiu de interpretare  este afirmatia in care este mult adevar ca Israel a avut sansa lui, dar a fost necredincios lui Dumnezeu. De aceea, continuand aceasta linie de rationament, Dumnezeu s-ar fi razgandit si a reaplicat promisiunile Sale, candva pastrate pentru Israel, in favoarea bisericii. Dar atentie, o astfel de concluzie contesta insasi credinciosia lui Dumnezeu. Iata ce spune ap. Pavel, analizand consecintele necredinciosiei Israelului in Romani 3:3-4 –3. Si ce are a face daca unii n-au crezut? Necredinta lor va nimici ea credinciosia lui Dumnezeu? 4. Nicidecum! Dimpotriva, Dumnezeu sa fie gasit adevarat, si toti oamenii sa fie gasiti mincinosi, dupa cum este scris: „Ca sa fii gasit neprihanit in cuvintele Tale si sa iesi biruitor cand vei fi judecat.”

Pe de alta parte, in profetul Ieremia 31:35-37 – 35. Asa vorbeste Domnul care a facut soarele sa lumineze ziua, care a randuit luna si stelele sa lumineze noaptea, care intarata marea si face valurile ei sa urle, El, al carui nume este Domnul ostirilor. 36. „Daca vor inceta aceste legi dinaintea Mea, zice Domnul, si neamul lui Israel va inceta pe vecie sa mai fie un neam inaintea Mea!” 37. Asa vorbeste Domnul: „Daca cerurile sus pot fi masurate si daca temeliile pamantului jos pot fi cercetate, atunci voi lepada si Eu pe tot neamul lui Israel, pentru tot ce a facut, zice Domnul.

Iar in Romani 11:29-33 -29 facandu-se o distinctie clara intre biserica si Israel, se afirma: Caci lui Dumnezeu nu-I pare rau de darurile si de chemarea facuta. 30. Dupa cum voi odinioara n-ati ascultat de Dumnezeu, si dupa cum, prin neascultarea lor, ati capatat indurare acum, 31. tot asa, ei acum n-au ascultat, pentru ca, prin indurarea aratata voua, sa capete si ei indurare. 32. Fiindca Dumnezeu a inchis pe toti oamenii in neascultare, ca sa aiba indurare de toti. 33. O, adancul bogatiei, intelepciunii si stiintei lui Dumnezeu! Cat de nepatrunse sunt judecatile Lui si cat de neintelese sunt caile Lui! 34. Si, in adevar, „cine a cunoscut gandul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui? 35. Cine I-a dat ceva intai, ca sa aiba de primit inapoi?” 36. Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie slava in veci! Amin.

Cine are urechi de auzit, sa auda, minte sa inteleaga, inima sa simta si vointa sa cedeze adevarurilor clare  ale Sfintelor Scripturi. Biserica nu a inlocuit Israelul, chiar daca este greu sa armonizam o astfel de concluzie. Vom continua in doua episoade viitoare tematica noastra. Fiti binecuvantati de Dumnezeul cerurilor care s-a autodefinit in acelasi timp ca fiind Dumnezeul lui Avram, Isac si Iacov sau Israel. Asa sa fie.

5 comentarii (+add yours?)

  1. Constantin din S.
    Aug 26, 2016 @ 13:04:32

    Împărăția lui Dumnezeu nu va fi întemeiată până când Israelul nu se va împăca cu Dumnezeu pe baza jertfei răscumpărătoare a Mielului. Va mai fi judecat în necazul cel mare, dar nu pentru nimicire, ci pentru a se pocăi.Citește în acest sens Apocalipsa. În final Cetatea va fi așezată pe 12 temelii, va avea 12 porți (12 nu reprezintă doar nr. apostolilor, ci și pe acela al patriarhilor), etc. etc.
    Citind Apocalipsa numai cine nu vrea nu poate să nu constate împlinirea făgăduințelor lui Dumnezeu față de poporul Său: Israel.

  2. Claudiu
    Aug 27, 2016 @ 00:50:48

    O clarificare –

    Pastorul Berghianu face o eroare, probabil neintentionata, atunci cand citeaza din cartea „Destinul Israelului si Biserica” (The Destiny of Israel and the Church).

    Derek Prince spune ca cei care au creat confuzia prin adaugarea acelui subtitlu („Dumnezeu mangaie biserica prin promisiunile Lui”) au fost editorii, cei care au tiparit Biblia, si nicidecum traducatorii.
    El spune foarte limpede ca, in textul original al Bibliei King James (1611), nu exista acest subtitlu.

    Citez din paginile 7-8 (lucrarea amintita mai sus):

    „For instance, a certain edition of the King James Version (from which I preached for thirty-five years) has the following headings at the top of the pages in latter chapters of Isaiah:

    Chapter 43 opens with the words:
    “But now thus saith the LORD that created thee, O Jacob, and he that formed thee, O Israel, Fear not. . . .”
    But the heading at the top of the page reads:
    “God comforteth the church with his promises”.

    Again, chapter 44 opens with the words:
    “Yet now hear, O Jacob my servant; and Israel, whom I have chosen. . . .”
    But the heading at the top of the page reads:
    “The church comforted”.

    Headings such as these, inserted in the text, produce an effect that is subliminal—that is, below the threshold of conscious awareness. Nevertheless, their cumulative impact over the centuries is beyond our power to calculate.

    Many generations of Christians have unconsciously assumed that the headings are part of the original text. But they are not!
    Supplied by editors many centuries later, they misrepresent what Isaiah is actually saying, applying to the church words that are specifically addressed by name to Israel”.

    • rodi
      Aug 27, 2016 @ 09:11:32

      Claudiu,
      poate distinctia de care vorbesti este una mai importanta pentru cei ce nu stiu faptul ca titlurile au fost adaugate mai tarziu de editori, dar cred ca se subintelege in afirmatia pastorului Berghianu, cand spune „O incredibila libertate pe care si-au luat-o traducatorii, editorii textului sacru„. Editorii au fost si ei traducatori. Totusi, multumim pentru clarificare, pentru ca in mod sigur sunt multi care nu cunosc istoria procesului traducerii si a editarii Bibliei. Poate va trebui sa cautam in arhive si sa mai postam acele informatii din cand in cand. Multumim!

  3. Trackback: Este compatibilă teologia inlocuirii cu Sfintele Scripturi? | Pastor Ciprian Barsan
  4. Trackback: Raspunsuri Pentru Viață – 2. Incompatibilitatea dintre Teologia Inlocuirii și învățăturile Vechiului Testament | agnus dei - english + romanian blog

Zilele trec…

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

Click pe harta pt ora actuala World Time Click on map for timezone

%d blogeri au apreciat asta: