Cristina Popescu – Tot ce nu știați despre legea referendumului – „eliminarea” președintelui din procedură nu a făcut-o PSD, ci chiar CCR

Acum, mingea este la președinte: dacă promulgă legea există șansa unui referendum la sfârșitul lui mai – începutul lui iunie, dacă o atacă la Curtea Constituțională revizuirea se va muta în toamnă.

Tot ce nu știați despre legea referendumului – „eliminarea” președintelui din procedură nu a făcut-o PSD, ci chiar CCR

Update: S-a reușit între timp strângerea semnăturilor și sesizarea CCR. Termen: 3 mai. Cred că revizuirea rămâne pentru toamnă.

Postare tehnică.

Deși inițial opoziția anunțase sesizarea din nou a Curții Constituționale cu privire la legea cadru a referendumului după respingerea de către Parlament a cererii de reexaminare a președintelui Iohannis și a votarea legii în forma anterior adoptată, acest lucru nu s-a mai întâmplat.

Spre cinstea lor, liberalii nu s-au alăturat demersului (ar fi fost a treia sesizare, după ce anterioara sesizare fusese respinsă).

Motivul clamat de USR: președintele ar fi fost „eliminat” prin noua formă a legii din procedura declanșării referendumului de aprobare a revizuirii constituționale.

Sunt necesare două observații:

– problema „eliminării” președintelui din procedură nu era decât un simplu pretext pentru împachetat noua piedică ce se încerca a fi pusă procesului revizuirii.
În realitate, așa-numita eliminare a președintelui fusese deja validată de Curte ca fiind constituțională în precedenta sa sesizare de către aceleași partide pe aceeași lege.
Președintele trimisese legea în parlament la reexaminare pe alte aspecte, de tehnică legislativă (ex.: utilizarea sintagmei „proiectul de lege adoptată de fiecare cameră” în loc de „legea constituțională adoptată de ambele camere”), iar nu cu privire la eliminarea sa din procedură, a cărei constituționalitate fusese deja stabilită.
Așadar, problema „eliminării” președintelui nu mai putea face obiectul sesizării Curții, așa cum a pretins USR în comunicatul său, fiind o simplă fentă retorică. Sesizarea nu ar fi putut depăși problematica respectării procedurii de adoptare (de respingere a cererii de reexaminare) și verificarea eventualelor texte nou adoptate în urma reexaminării (nu e cazul, reexaminarea a fost respinsă, a fost adoptată forma anterioară); aspectele reclamate de președinte în cererea de reexaminare pot face, în principiu, obiectul unei sesizări doar din partea președintelui, de vreme ce sesizările anterioare ale parlamentarilor au fost respinse.

– dincolo de faptul că noua formă a procedurii de revizuire a fost deja validată de Curtea Constituțională, este oare semnificativă și relevantă presupusa „eliminare” a președintelui din procedura revizuirii?
Atribuțiile prezidențiale în forma actuală, nemodificată a legii referendumului constau în promulgarea legii de revizuire respectiv în posibilitatea de a nu o/le promulga, ci a sesiza Curtea Constituțională ori de a cere reexaminarea vreuneia din ele.
Problema actualei forme este că președintele ar avea termene de 20 de zile de promulgare pentru fiecare din aceste legi, în condițiile în care din momentul adoptării legii de revizuire referendumul ar trebui organizat în maxim 30 de zile.
Dacă președintele ar promulga legile în a 20-a zi -și cu atât mai mult dacă ar decide să ceară reexaminarea lor ori să sesizeze CCR- nu ar mai exista fizic timpul necesar constituirii birourilor electorale, fără a mai pomeni de campanie prealabilă scrutinului.
Nu mai pun la socoteală că, teoretic, însăși adoptarea legii de stabilire a datei referendumului ar trebui și ea, prealabil trimiterii președintelui la promulgare, să fie adoptată de cele două camere după dată adoptării legii de revizuire; adică adoptare, trimitere la președinte, cele 20 de zile de chibzuință, promulgare sau sesizarea CCR, organizarea comusiilor electorale și campania ar trebui să se petreacă toate în interiorul termenului de 30 de zile, ceea ce e imposibil.
E ca și cum ai cere unui curier să predea corespondența într-o oră, dar mai întâi să se tundă, să alimenteze mașina, să-i facă revizia, să plătească impozitul, să-i verifice pneurile, să o ducă la spălat și abia apoi să plece la drum.
Legea era imposibil de pus în practică în forma în vigoare.
Așa-zisa „eliminare” a președintelui din procedură, însă, destinată a face posibilă organizarea referendumului în interiorul termenului constituțional de 30 de zile de la adoptarea legii de revizuire, nu aduce niciun prejudiciu: dacă președintele dorea să promulge legea, actul său era pur formal iar dacă ar fi dorit să o conteste, noua formă prevede oricum sesizarea din oficiu, obligatorie, a Curții Constituționale care are sarcina de a verifica constitutionalitatea legii în maxim 5 zile, astfel că orice decizie ar fi luat președintele, aceasta e suplinită de controlul CCR, permițându-se astfel o perioadă suficientă pentru organizarea referendumului.
De altfel, la o lege de stabilire a unei date (care în noua formă a legii devine determinabilă conform criteriilor legale, fără necesitatea unei alte legi) și la o lege de revizuire cuprinzând un text care deja a fost avizat de CCR la declanșarea procedurii, președintele nu e clar ce ar fi avut de verificat.

Cu alte cuvinte, așa-zisa eliminare a președintelui (care oricum nu făcuse obiectul cererii de reexaminare) nu afectează pe nimeni.

Mai degrabă ar putea fi luată în calcul corelarea eforturilor USR de a uzita (cam forțat) dreptul de sesizare a CCR, cu declarația președintelui din urmă cu două săptămâni, când anunțase sibilinic că luna mai este una frumoasă și nu crede că e potrivită pentru referendum.

În orice caz, ceea ce trebuie reținut este că povestea cu „eliminarea” președintelui din procedură ca motiv de tergiversare a adoptării legii referendumului nu se justifică.

Acum, mingea este la președinte: dacă promulgă legea există șansa unui referendum la sfârșitul lui mai – începutul lui iunie, dacă o atacă la Curtea Constituțională revizuirea se va muta în toamnă.

5 comentarii (+add yours?)

  1. eliodora
    apr. 12, 2018 @ 15:47:33

    Dumnezeu sa si puna Mana peste toate acestea; sa s efaca doar VOIA SA>

    • rodi
      apr. 13, 2018 @ 00:48:03

      Totul e in mana Sa si nevoia de rugaciune e mai mare ca oricand, dar fiecare trebuie sa-si faca partea totusi. Dumnezeu sa se indure de Romania!

  2. octavpelin
    apr. 13, 2018 @ 04:26:07

    A republicat asta pe Octavpelin's Weblog.

  3. Dorian C
    apr. 13, 2018 @ 10:01:21

    A republicat asta pe Christ4roMedia.

  4. Trackback: Cum se BLOCHEAZĂ un REFERENDUM? | agnus dei - english + romanian blog
Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari

%d blogeri au apreciat asta: