Betleeme, Betleeme – Ce micuț era, dar în el s-a născut Isus Domnul Mesia..

Foto Betleem (pictură de Vasili Polenov), 1882 Wikipedia

 

Biblia îl numește deasemenea “Betleemul lui Iuda”(1 Samuel 17) , și „cetatea lui David”(Luca 2:4). Este menționat pentru prima dată în Vechiul Testament ca locul unde Rahela a murit și a fost ingropată, „lângă calea ce duce la Efrata, adică la Betleem”(Gen 35:19 și 48:7). Mormântul Rahelei, locația tradițională, se află la intrarea în Betleem. Conform Cărții lui Rut valea dinspre est este locul unde Rut cea moabită, venită în oraș cu Naomi a strâns spice de pe câmpul de orz. Este casa lui Iesei(1 Samuel 16:1), tatăl regelui David al Israelului, și locul ungerii lui David de către profetul Samuel(1 Samuel 16:4-13). Este fântâna Betleemului locul de unde cei trei războinici i-au adus apa lui David când acesta se ascundea în peștera Adulam(2 Samuel 23:13-17).

Betleem

Betleem (învechit Viflaim, uneori scris Bethleem sau Bethlehem; în ebraică בית לחם, beyt lehem, „casa pâinii”, etimologie populară; în arabă بيت لحم, beyt lahm, „casa cărnii”, de asemenea etimologie populară; în greacă Βηθλεὲμ, Vithleém) este un oraș din Cisiordania, situat la 10 km sud de Ierusalim, având 25.266 de locuitori (2007). Din 1996, după Acordul de la Oslo, orașul se află sub administrarea Autorității Palestiniene.

Orașul este un important centru religios și pentru iudei și pentru creștini. Vechiul Testament identifică Betleemul ca orașul în care regele David s-a născut. În Noul Testament, Betleemul este locul de naștere al lui Iisus. Orașul este locuit de una din cele mai vechi comunități de creștini din lume, deși mărimea comunității s-a micșorat datorită emigrației.

Betleemul are o majoritate musulmană, dar este și orașul celei mai mari comunități creștine palestiniene. Cel mai dezvoltat sector economic al orașului este turismul, ce cunoaște apogeul în preajma sezonului Crăciunului când pelerinii creștini se îmbulzesc spre Biserica Nașterii Domnului. Betleemul are peste 30 de hoteluri și peste 300 de magazine artizanale. Mormântul Rahelei, un important loc de pelerinaj evreiesc, este localizat la intrarea nordică a Betleemului.

Perioada israelită și iudaică (biblică)

Descoperiri arheologice ce confirmă Betleemul ca oraș israelit au fost făcute și în 2012 în situl arheologic de lângă Ierusalim, numit Orașul lui David, sub forma unei bulla( sigiliu imprimat în lut uscat) în vechea ebraică, cu inscripția “Din orașul Betleem către Rege”, indicând că era folosit pentru a sigila transporturi de grâu, vin sau alte bunuri trimise ca taxă în secolele 8 sau 7 î.e.n.

Exegeții biblici cred că Betleemul, aflat între dealurile țării Iudeei, este același cu biblicul Efrata (Gen. 35:16, Gen. 48:27, Rut 4:11) care înseamnă fertil, conform referinței existente în Cartea lui Mica:

„Și tu, Betleeme Efrata, măcar că ești prea mic între cetățile de căpetenie ale lui Iuda, totuși din tine Îmi va ieși Cel ce va stăpâni peste Israel și a cărui obârșie se suie până în vremuri străvechi, până în zilele veșniciei.”(Mica 5:2)

Biblia îl numește deasemenea “Betleemul lui Iuda”(1 Samuel 17) , și „cetatea lui David”(Luca 2:4). Este menționat pentru prima dată în Vechiul Testament ca locul unde Rahela a murit și a fost ingropată, „lângă calea ce duce la Efrata, adică la Betleem”(Gen 35:19 și 48:7). Mormântul Rahelei, locația tradițională, se află la intrarea în Betleem. Conform Cărții lui Rut valea dinspre est este locul unde Rut cea moabită, venită în oraș cu Naomi a strâns spice de pe câmpul de orz. Este casa lui Iesei(1 Samuel 16:1), tatăl regelui David al Israelului, și locul ungerii lui David de către profetul Samuel(1 Samuel 16:4-13). Este fântâna Betleemului locul de unde cei trei războinici i-au adus apa lui David când acesta se ascundea în peștera Adulam(2 Samuel 23:13-17).

În secolul 4 Pelerinul din Bordeaux consemnează că mormintele lui David, Ezechiel, Asaf, Iov, Ieseu și Solomon se află lângă Betleem. Nu există încă o confirmare a acestor informații.

Sub guvernare islamică și cruciată

În 637, la scurt timp după ce Ierusalimul a fost capturat de către armatele musulmane, ‘Umar ibn al-Khattāb’, al doilea Calif, a promis că Biserica Nașterii Domnului va fi protejată pentru a fi folosită de creștini. O moschee dedicată lui Umar(Moschea lui Umar) a fost ridicată chiar lângă biserică, pe locul unde se consideră că Umar s-a rugat. Betleemul a ajuns apoi sub controlul califatelor islamice ale umaiazilor în sec 8 și apoi ale abasizilor în sec 9. S-a păstrat o însemnare a unui geograf persan despre o biserică foarte bine prezervată și foarte venerată ce există în oraș. În 985 geograful arab Al-Muqaddas vizitând Betleemul s-a referit la biserica cu urmatoarele cuvinte: “Biserica lui Constantin nu are asemănare în zonă.” În 1009 în timpul domniei celui de al șaselea Calif Fatimid Al-Hakim bi-Amr Allah, Biserica Nașterii a primit ordin să fie demolată, dar a fost cruțată de musulmanii locali, deoarece foloseau ei înșiși ca loc de venerare o parte a acesteia.

SURSA – WIKIPEDIA

Betleeme, Betleeme, Ce Micuț Era – Dar în el s-a născut Isus Domnul Mesia..

1. /: Betleeme, Betleeme
Ce micuț era
Dar în el s-a născut Isus
Domnul Mesia :/

R: Ce cântare și ce slavă
Minunată zi
Când se duse la Păstori
Îngerul le vestii.

2. /: Până-n veci te rog Isuse
Cu noi să rămâi
Și pe-acet pământ
Și-acolo sus în veșnicii :/

3. /: Și la toți cânta-vor
Prunci de nașterea Ta
Căci nu-I nimeni
Că și Tine-n veci Aleluia :/

Autor: Cristian şi Cristiana Văduva (Versuri preluate de la Resurse Crestine)

CRISTIAN VADUVA – BETLEEME

Grupul Nathanael „Betleeme” COLIND 2017-2018

Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari