Emil Bartos – Rolul crestinului in diaspora – partea 2.2 Solutiile Problemei din Diaspora 14 Februarie, 2014

emil-bartosCiteste prima parte aici –

  1. Emil Bartos – Rolul crestinului in diaspora –  Recomandare de carti si Disputa dintre Martyn Lloyd-Jones si John Stott (14 Februarie, 2014)(1-16)
  2. Emil Bartos – Patru domenii in care se produc schimbari, cand te muti dintr-o tara intr-alta cu familia (14 Februarie, 2014)(16-39)
  3. Emil Bartos – Problemele Diasporei(14 Februarie, 2014)(39-83)
  4. Emil Bartos –  De ce Penticostalii sunt mai multi…? (14 Februarie, 2014)(1-10)

Ce solutii avem pentru cele 4 probleme?

VEZI aici prima parte: Emil Bartos – Problemele Diasporei

Solutii pentru problema identitatii

Ce solutii avem?

1. Educatia – Prima solutie este educatia. Educarea, in special a tinerilor si a copiilor in a promova valorile Evanghelica de baza. Fara educatie, nu exista identitate. Asa cred eu. Pentru aceasta, trebuie sa creezi spatiu. Grupele de copii trebuie mentinute neaparat. Grupurile de tineret incurajate. Iesirile impreuna. Va mai sugerez, aici, ca periodic sa aveti, poate la 2-3 ani de zile, serii de mesaje, de studii din marturisirea de credinta. Toti trebuie sa stie marturisirea de credinta. Vedeti, vi se pare ca se cunoaste marturisirea. Dar, nu-i asa. Daca eu as intreba biserica voastra, aici, Duminica: „Fratilor, va rog frumos sa-mi spuneti ce credeti despre Dumnezeu. Sufera Dumnezeu sau nu?”Ce raspuns dai? Te intreaba un copil: „Este Dumnezeu Atotprezent? E in toate lucrurile, peste toate lucrurile? Cum e Dumnezeu Atotprezent?” Vi se pare ca se stie. Ia, intrebati-i ce cred copiii despre Dumnezeu. Copiii nostri, tinerii nostri, ce cred despre Dumnezeu si veti fii foarte dezamagiti. Vi se pare ca ei stiu.  De aceea, trebuie sa faceti aceste studii concentrate de weekenduri. Luati 2-3 weekenduri, Sambata si Duminica, pe marturisirea de credinta. La cativa ani, merge. Educatia- la asta ma refer.

ACEASTA este UCENICIA

2. Ucenicia – Inca un lucru care cred ca e foarte important aici. Este ucenicia. Evanghelicii intotdeauna au incurajat ucenicia. Aceasta inseamna formarea de crestini, instruire, supraveghere, mentorare. Noi am incurajat ucenicia. Nu doar [ca cineva] vine in biserica. „Vai, multumim ca ….” „Vai, cati s-au adaugat?” Nu. Bisericile evanghelice, voi, va trebui sa va schimbati, daca n-ati facut-o. Va ocupati de ei. In special, ucenicie. GRUPE – Formati niste invatatori buni, care sa-i preia ce acestia si nu numai, si pe altii. Deci, ucenicia. Chiar grupele de partasie si grupele de case pot intra in zona aceasta, sub umbrela uceniciei. Inca ceva aici, e legat de marturie. Cum sa faci ca un tanar evanghelic, care a crescut in Spania, sa isi deschida gura, sa marturiseasca pe Hristos celorlalti, colegilor? Iarasi, vi se pare ca ei stiu. Dar, nu stiu. De aceea, poate ca ar trebui facut, din nou asa, o mica scoala, o Scoala de Evanghelizare, de marturie, in care sa invatati lucruri foarte practice. De exemplu, printre cursurile pe care le predau eu este o Teologie Comparata. Compar ce cred Catolicii, Ortodocsii si Protestantii. In Romania, domina ortodocsii. Aici, domina Catolicii, evident. Dar, aveti si niste ortodocsi Romani.

Ai un evanghelic, un tanar. Cum prezinta el evanghelia intr-un mediu catolic? Pai, daca nu stie ce-s Catolicii, cum gandesc, n-are cum . De aceea, o sugestie este sa aveti niste cursuri speciale de Teologie Comparata, de a invata- chiar acuma am fost rugat, unde maduc, undeva in tara, am fost rugat sa prezint 3 seri de principii, de evanghelizare in mediu ortodox. Cum? Nu teorie multa, ca teologia de comparatie e grea. Dar practica. Adica, ce faci si ce spui. Si ce nu spui unui ortodox cand te intalnesti cu el, cand vorbesti cu el. Iara, vi se pare ca voi stiti. Nu stiti. Eu am auzit predicator de la amvoanele noastre care biciuia ortodocsii. Dadeau in ei, dadeau pe sfinti.. nici nu stiau despre ce vorbesc. Iertati-ma. In asta m-am specializat. Si cand ii aud, chiar unii predicatori renumiti pe internet… [ei] nu stiu ce vorbesc. Mai mult jignesc. Ca-i usor sa jignesti. Dar, sa te apropii, sa creezi puntea aceea de legatura intre tine si el. Sa-i dai cuvantul adevarului, asta nu-i usor. Pavel, la Atena, nu i-a jignit: „Mai, dar cine va credeti?” Ce-a zis? „Va laud,” zice, ca sunteti religiosi. Va inchinati unui Dumnezeu necunoscut. Uite, de asta vreau sa vorbesc eu.” Metoda- aveti nevoie de metodologie sa invatati si voi. Multi din biserica asta, spre ca nu aspirati toti la amvon. Campul mare nu e la amvon. Asta trebuie sa invatati: cum sa mergeti, cum sa le vorbiti la Ortodocsi si la Catolici. Ei, pentru asta trebuie un pic de scoala.(18)

2. Solutii pentru problema competitiei,
a consumismului si a materialismului

Reordonarea prioritatilor in viata – Legat de a doua problema, a doua problema a noastra a fost competitia, consumismul, materialismul. Aici, sugerez reordonarea prioritatilor in viata, de regandire a prioritatilor. Din nou, s-ar putea problema  sa fie prioritatea. Sunt crestini buni, dar care nu au prioritate partasia cu Dumnezeu. Banul e numarul 1. Care-i ordinea prioritatilor?

  • 1- Dumnezeu  – Dumnezeu e numarul 1. Partasia cu Domnul- de aici vin toate celelalte. Cum stai cu partasia? Uite, tu esti lucrator. Ai clara prioritatea asta in viata ta? Cat te rogi? Cat citesti din Biblie? Cat marturisesti?
  • 2- Familia e numarul 2, nu biserica. Ca daca n-ai pace in familie, cum sa vii in fata bisericii? Ai puterea sa te tragi in spate si sa zici: „Fratilor, o perioada intru intr-un mic sabatic,” daca am nevoie sa stau cu familia. Biserica te-ar aprecia pentru asta. Sabaticu e bine venit. Stiti ce-i sabaticu, nu? Concediu. Biserica trebuie sa ceara pastorilor sa mearga in concediu. Daca au fost buni, merita ei. Daca nu,  merita biserica. Deci, comitetul bisericii sa ceara. Prioritatile- apoi vine biserica.
  • 3- Biserica
  • 4- Slujba
  • 5- Semenii
  • si poti sa pui mai departe.

Deci, daca ai ordinea prioritatilor clara, altfel functionezi. Pe asta trebuie muncit. Si daca amintiti poporului aceste lucruri, poate uite, chiar pastorii, predicatorii bisericilor sa aveti o serie intreaga de prioritati. Sa va uitati ce vine mai intai. Care-i lucru care trebuie? Am tinut o serie din asta de vreo 8 mesaje despre prioritati. Foarte bun impact au avut. Ordoneaza lucrurile.

Photo credit www.demac.com

3. Solutii pentru problema relativismului moral

Integritatea – Pentru problema a treia – relativismul moral, a compromisului. Aici, cuvantul cheie e integritatea. Integritatea morala. Cum sa ramai integru in diaspora, cand nu te vede nimeni, sa-L onorezi pe Dumnezeu oriunde. Sa hotarasti sa traiesti in lumina. Stim ca Dumnezeu e deasupra. Aici, Puritanii au avut modelul cel mai bun, pe care eu il stiu. Puritanii, care traiau o reinnoire, chemare la puritate de Biserica Anglicana, sfarsitul secolului XVI si  la inceputul secolului XVII si XVIII. Puritanii astia au dezvoltat mai multe idei, printre care, de exemplu: mortificarea. Mortificarea vine din Coloseni 3:5, unde Pavel spune „Deaceea, omorîţi mădularele voastre cari sînt pe pămînt: curvia, necurăţia, patima, pofta rea, şi lăcomia, care este o închinare la idoli.” Ei au luat-o serios. Sa omor ceea ce duce in pacat. Si au dezvoltat un intreg sistem de mortificare, de omorare  a impulsurilor carnii. Nu se refera la biciuire sau nu stiu ce. Nu. Ci, o lupta spirituala si au dezvoltat anumite mijloace ale harului. Metode puse la indemana de Dumnezeu, pe care sa lupti spiritual. Foarte frumos. Erau specialisti in lupta spirituala. Merita sa cititi si pe Puritani. John Owen a fost cel mai bun teolog Puritan. Dar nu numai el, Perkins, Sibbes, Goodwin, Watson, Richard Baxter. John Bunyan, ca a fost baptist, e foarte bun. A facut inchisoare pentru credinta.

Dar, altceva am vrut sa va spun. Ei, pe langa ideea de lupta spirituala, mortificare aveau conceptul acesta al suveranitatii lui Dumnezeu. Foarte mult insistau pe faptul ca  tu iti traiesti viata inaintea lui Dumnezeu, care te vede oriunde, oricand. Deci, daca tu traiesti in prezenta lui Dumnezeu, indiferent unde esti, vei trai curat, pur. De aceea, munca ta, de exemplu, nu o faci pentru castig, in primul rand. Tu nu muncesti bine pentru patron. Muncesti pentru Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu te evalueaza, nu patronul. SI ei si-au dezvoltat gandirea asta: Ma duc la servici. Pot sa fac acest lucru mai devreme, mai tarziu, mai bine, mai rau. O mai imping pana maine. El zice: „Nu, pe mine ma vede Dumnezeu. Inaintea Lui stau si voi face ca pentru Domnul. Erau foarte seriosi. Transmiteau incredere in patroni. Incredere ca nu vor fii furati, vor face ce este mai bun. Si unii dintre voi aveti o marturie foarte buna aici. De aceea si ati ramas. V-au apreciat toti, indiferent ce zvonuri au fost. V-au vazut ca sunteti seriosi. Dar acuma, diferenta care este? Esti serios pentru ca nu cumva sa ramai fara slujba? Sau esti serios pentru ca te vede Dumnezeu? E o chestiune de gandire, de mentalitate. De aceea, tu esti integru, te mentii pentru ca  ai o teologie sanatoasa in spate. Asta-i ideea. Si tu-i dai socoteala intai lui Dumnezeu si apoi stapaniri, cum spune Pavel.

Va mai sugerez inca 3 lucruri- toate cu ‘m’. Ca sa te mentii (la punctul de integritate), ca sa fii integru, sa nu fii cuprins de duhul de consumism

  1. Moderatia – traieste o viata moderata. Mai ales cei care manuiti Cuvantul Domnului. Moderatia e cheia. Hristos a fost moderat. Apropo, de aceasta, sa nu credeti ca Isus a fost asa – „nima in lume…”, cum se zice prin ardeal, ca n-aveam nimic. Specialistii in Noul Testament cred ca  tatal lui Isus, Iosif,  si Isus erau tamplari, erau mici producatori. Isus n-a trait in saracie. Acolo unde spune ca nu are nici unde sa-si plece capul, e o metafora. Ce vrea sa spuna: Cand e in lucrare, nu e vreme de relaxare.  (28)Cand lucrezi pentru Domnul, nu te relaxezi.Asta vrea sa zica Isus acolo. Dar, El avea strictul necesar. Pentru ca la varsta necesara adunase suficient. Sunt niste semne, elemente sociale acolo. Dar, traia moderat. Asta-i important.
  2. Milostenia – Si inca ceva, Isus avea obicei pe care L-a impus si ucenicilor: sa dea la saraci. Asta-i a doua: milostenia. Moderatia inseamna sa traiesti moderat, sa nu faci excese. Chiar daca ai surplus, nu-l arata. Poate ca Domnul te lumineaza, din surplusul tau sa faci.  alte lucrari de milostenie, de exemplu. Dezvoltati milostenia. Voi sunteti primii care trebuie s-o faceti. Cei care manuiti Cuvantul: Milostenia.
  3. Misiunea – adica, sa iesiti in afara. Aici punctez din nou un lucru, care l-am observat  in toata diaspora. Problemele cele mai mari sunt la conducerea bisericilor. De ce? Pentru ca lucrezi o saptamana, vrei si tu Duminica sa fii vazut, sa ai si tu ceva de zis si atunci faci greseli. Vrei locul dintai. Pe cand, adevaratul crestinism nu e neaparat vizibil. in linia intai. Cei care sunt in linia a doua, care nu se vad, de fapt, imping lucrurile, asigura frontul. Deci, lucrarea de misiune, de ajutorare, de exemplu, de implicare sociala, asta, foarte putini sunt dispusi s-o faca dintre lideri, dintre conducatori. Ce-ar fi sa o faci tu? Renunta la ambitii din astea trecatoare si fa tu ceva.  In Vechiul Testament erau 4 categorii de oameni pe care Dumnezeu a cerut poporului Israel sa fie ajutati- saracii, orfanii, vaduvele si strainii. Si asta s-a mentinut si in Noul Testament: saracii, orfanii, vaduvele si strainii. Ei, aici cu strainii e lumea voastra. Dar si saracii. Sunt multi care traiesc greu, foarte greu. La asta s-au adaugat in timp, bolnavii.
Photo credit Facebook

Photo credit Facebook

4. Solutii pentru problema sincretismului

Si ultima idee, aici am trecut eu pastrarea unicitatii credintei crestine. Ideea este ca noi crestinii evanghelici, in special, avem niste elemente unice. Unicitatea noastra, in ce consta? Si aici, vreau sa va dau niste elemente de unicitate. Ce sa pastrati? Indiferent cu cine vorbiti, la asta nu renuntam:

  1. Autoritatea Bibliei – nu a preasfintei traditii. Sfanta Scriptura, nu sfanta traditie. Respectam traditia altora. N-o dispretuim, putem invata si noi din ea, dar nimic nu se compara cu autoritatea Bibliei.
  2. Necesitatea nasterii din nou – Noi credem ca un om are nevoie de nasterea din nou, de regenerare. Nu negociem. Nu credem ca „m-am nascut ortodox…” Nu, te-ai nascut in pacat si trebuie sa fii mantuit, nascut din nou. Asta-i specificu nostru.
  3. Preotia tuturor credinciosilor – Noi nu avem clase preotesti. Ne-ar placea. Dar, nu merge. Autoritatea noastra deriva din altceva. Noi credem in preotia tuturor. Adica, Noi nu avem clasa preoteasca si nu avem mijlocire prin sfinti. Asta inseamna. Mijlocirea noastra este facuta de Isus Hristos, nu de sfinti. Si toti, absolut toti credinciosii pot sa mijloceasca inaintea lui Dumnezeu, sa fie preoti, adica facatori de poduri. Sa ne rugam pentru altii. Nu preotii detin harul. Harul lui Dumnezeu este dat tuturor celor care cred. Asta-i credinta’ la asta nu renuntam.
  4. Separarea  bisericii de stat – Aici, lupta va fi grea. Nu toti evanghelicii sunt fericiti cu aceasta exprimare. Unii dintre protestanti evanghelici au mers pe varianta unei combinatii- simfonii, cum o mai numesc unii. Adica, biserica si statul sa coexiste. Si in Germania, Luteranii, asa functioneaza. In Olanda, Reformatii, asa functioneaza. Credinciosii evanghelici, incepand cu Anabaptistii, continuand apoi cu baptistii, cu Metodistii, cu Penticostalii, Crestinii dupa Evanghelie nu accepta aceasta combinatie, mixajul acesta. Noi afirmam separarea bisericii de stat. Biserica este independenta si autonoma. Biserica locala se organizeaza singura. Separarea bisericii de stat nu inseamna  s anu-ti platesti taxele, sa respecti autoritatea. Dar, in problemele care privesc viata interna: Administrare, conducere, slujire, inchinare, nu are ce cauta statul. In momentul in care statul cere bisericii sa faca anumite lucruri contrare principiilor bisericii, iesim. Riscam.
  5. Spiritul misionar si evanghelistic – Si inca un element specific este spiritul misionar si evanghelistic. Nimeni nu ne va putea opri sa ducem Evanghelia pana la marginile pamantului. Evanghelicii, de la inceput, au sustinut si au creat centrele de misiune, societatile biblice, societatile misionare, societati evanghelistice- 10% din banii unei biserici ar trebui sa mearga spre misiune. De aia se nu se atinga nimeni. Misiune, Evanghelizare, implicare sociala, ce trebuie. Asta, ar trebui, o hotarare la fiecare biserica locala. Dar, nimeni nu impune lucrul acesta. Poate sa fie si 15%. Am vazut asta la Americani, am apreciat foarte mult asta. Cand ne-am dus pentru un proiect in Romania, la o biserica mare, nu stiu, 3,000, pastorul mi-a prezentat un alt pastor cu misiunea, care avea un comitet cu misionari. M-am intalnit cu el. Nu cu pastorul principal, cu comitetul de misiune. Si ne-am dus intr-o sala, am povestit, am prezentat proiectul, si ei mi-au spus: „Noi avem 10% din bugetul bisericii pentru misiune. Am dat atata acolo, si ne-a mai ramas atat. Pe voi, va putem ajuta cu atat.” Banii aia nu se duc in alta parte. Aia este misiune. Nimeni nu se atinge de ei. Mi-a placut asta. Trebuie invatat.

Unicitatea doctrinei credintei crestine

Cam acestea ar fi niste lucruri la care nu putem renunta ca si specific al nostru, retineti. Pe langa acestea sunt elemente teologice. Nu vom renunta niciodata la:

  1. Credem in inspiratia si infailibilitatea Bibliei
  2. Dumnezeu este Creatorul si Rascumparatorul
  3. Credem in Sfanta Treime: Tatal, Fiul, Duhul Sfant
  4. Credem in divinitatea lui Isus Hristos
  5. Credem in mantuirea prin har prin credinta
  6. Credem in jertfa ispasitoare a lui Isus Hristos
  7. Credem in nasterea din nou prin Duhul Sfant
  8. Credem in Biserica si in misiunea ei
  9. Credem in lucrarile Duhului Sfant in biserica
  10. Credem in lucrurile viitoare- in care intra venirea Domnului

Deci, asta-i structura. Fara asta, nu discutam. Sunt niste lucruri foarte importante acolo. De exemplu: mantuirea prin har prin credinta, sau divinitatea lui Isus- n-o impratim. Asta vor sincretistii, retineti. Ei vor, de exemplu, sa spuna ca si ei cred in Isus. Sa nu va pacaleasca asta, pentru ca ei cred, de ex. musulmanii, stiti ca si ei cred in Isus? Dar, ca si ce? Prooroc. Atat. Sunt cu Avram si Moise, cu Mohamed.. nu spun ca Isus nu este si n-a fost bun. Dar, nu asta spunem noi, Noi credem in divinitatea Lui. E singurul Fiu al lui Dumnezeu prin care suntem mantuiti. Deci, astea sunt lucruri pe care nu le putem negocia.

Urmeaza sesiune de intrebari despre problemele din diaspora si solutiile la minutul 42:04

Subiecte –

  • Mormonii: ei cred ca sunt crestini, noi spunem ca nu sunt crestini… si despre vizita lui Ravi Zacharias la Mormoni.
  • Daca esti invitat la o inmormantare un un membru a unei familii in care persoana decedata e catolica, predici? Ce predici?
  • Cum ar trebui sa fie relatie/colaborarea intre Bisericile Romane Evanghelice si Bisericile locale Evanghelice? Verificati mai intai doctrina si apoi etica, ca daca ai probleme aici, nu ai cum sa ai relatii.
  • Avortul – unii credinciosi concep ca se poate accepta avortul in unele cazuri – o pozitie relativista.
  • Copiii nostri – ii incurajam sa vorbeasca semenilor lor locali, dar nu stiu cum sa o faca.
  • Cum poti sa-ti verifici chemarea de slujitor? (1:25:00)

Predici pentru vremuri grele – http://www.fiti-oameni.ro

 

 

 

 

6 comentarii (+add yours?)

  1. Cristina
    iul. 11, 2014 @ 23:44:18

    Educatia copiilor nu se poate face in 2-3 weekend-uri.

    Compromisuri? Eu zic ca se fac peste tot, ca e diaspora sau in tara. Dimpotriva, in Romania este foarte greu sa traiesti o viata dupa principiile biblice.

    • rodi
      iul. 12, 2014 @ 06:41:49

      Cristina,
      Audienta specifica a acestui discurs a fost diaspora.

      Cat despre educatia copiilor, fr. Bartos da o sugestie de inceput cu educatie despre crezul crestin si crezul care nu este negociabil, care nici adultii nu-l cunosc bine (de ex. cum sa explici omniscienta si atotprezenta lui Dumnezeu, trinitatea, etc..). Iar, o alta sugestie este sa-i invete cum sa le vorbeasca semenilor lor ( la scoala, la servici) despre credinta lor. Adolescentii si tinerii care n-au facut-o niciodata pot sa invete multe la punctul asta si au nevoie de ajutor. Educatia spirituala incepe cu parintii, dar continua cu cei din biserica.

  2. Trackback: Intreita slujba a Domnului Isus Hristos – Emil Bartos | agnus dei - english + romanian blog
  3. Trackback: Emil Bartos: Cuvantul lui Dumnezeu – Biserica Speranta Timisoara | agnus dei - english + romanian blog
  4. Trackback: Emil Bartoș – Anunț mortuar | agnus dei - english + romanian blog
Blogosfera Evanghelică

Vizite unicate din Martie 6,2011

free counters

Va multumim ca ne-ati vizitat azi!


România – LIVE webcams de la orase mari